Jag har renoverat en gammal radio till fungerande skick. Och nu gäller det att
ansluta den till nätet. Jag tänker behålla originalutseendet på apparaten vilket
inkluderar anslutningskabeln (men med moderna komponenter!).

Eluttag och stickkontakt på tygunderlag, kabel skyddad med flexibel slang, möjligen dator- eller elektronikrelaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men huset har enbart jordade kontakter. Så vad säger lagen här? Jag kan givetvis
använda ett sladdställ från Classe men det vägrar jag. Det kommer att se för dj-ligt
ut.

Vit elkontakt med delad, skalad kabel med synliga inre trådar. Farlig, kräver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan givetvis byta ut kontakten på radion till en jordad dito, men är det tillåtet?
En jordad anslutningskontakt som inte har jorden ansluten?
Eller en förlängningssladd som har en ickejordad kontakt på ena sidan.



Jag har inga praktiska problem med detta, det löser jag.
Men vad säger lagen i detta fall?

PS: Om man får en dubblett i bilder hur tar man bort den ena?
 
  • Elektrisk kabel med öppen europeisk stickpropp och kopplad kontakt på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trasigt eluttag och sladd på ett träbord, farligt, bör lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Eftersom hela höljet trä så lär väl apparaten vara dubbelisolerad.
 
Skulle sträcka mig så långt att säga att egenbyggda/konstruerade/renoverade elprylar som ansluts via stickkontakt kan i princip se ut hur som helst. Mig veterligen finns ingen lag som begränsar en sådan konstruktion, så länge du inte säljer prylen.
Sedan är det upp till dig att värdera risken för ev. elsötar etc.
Kanske får jag mothugg för denna uppfattning ...

Vi som var med under Josty Kit-tiden minns hur vi byggde allsköns nätanslutna prylar med oklar isolering och säkerhet som sedan anslöts till elnätet med de kablar och kontakter vi hittade i skräplådan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, det är inte tillåtet. Är det en rörradio kan det dessutom vara livsfarligt eftersom en del sådan teknik är byggd för att kontakten ska kopplas in ”rättvänd” — annars kan chassit bli strömförande.

Köp ett sladdställ i textil — det finns sådana också — och, i den bästa av världar, skyddsjorda radion samt kolla kopplingsschemat så att de inte använt den sortens koppling som jag beskrev ovan.
 
pegee pegee skrev:
Eftersom hela höljet trä så lär väl apparaten vara dubbelisolerad.
Det finns alltid metalldelar, t ex panelen eller uttag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, det är inte tillåtet. Är det en rörradio kan det dessutom vara livsfarligt eftersom en del sådan teknik är byggd för att kontakten ska kopplas in ”rättvänd” — annars kan chassit bli strömförande.

Köp ett sladdställ i textil — det finns sådana också — och, i den bästa av världar, skyddsjorda radion samt kolla kopplingsschemat så att de inte använt den sortens koppling som jag beskrev ovan.
Det här är inte USA. Jag skulle bli synnerligen förvånad om denna apparat var transformatorlös. Gamla TV-apparater ja men inte radio.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Att den har transformator innebär inte per automatik att den lever upp till dubbelisolation. Den behöver inte ens vara isolerad.
 
D Daniel 109 skrev:
Att den har transformator innebär inte per automatik att den lever upp till dubbelisolation. Den behöver inte ens vara isolerad.
Jag har inte nämnt något om dubbelisolation, radion förblir en klass 0.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det här är inte USA. Jag skulle bli synnerligen förvånad om denna apparat var transformatorlös. Gamla TV-apparater ja men inte radio.
Det är ju iofs lätt att kolla.
 
Logad Logad skrev:
Jag har inte nämnt något om dubbelisolation, radion förblir en klass 0.
Men en transformator behöver ju inte ens medföra isolation. Om den är isolerad kan kvalitén på den isoleringen vara synnerligen bristande.
 
D Daniel 109 skrev:
Men en transformator behöver ju inte ens medföra isolation. Om den är isolerad kan kvalitén på den isoleringen vara synnerligen bristande.
Jag har bygge och renovering av gammal elektronik som hobby. Jag har aldrig stött på en transformator med isolationsfel och då har många apparater passerat mina händer.

Då är det värre med billiga switchade nätadaptrar där isolationsavstånd mellan primär och sekundär är för litet.
 
  • Gilla
  • Älska
anaitis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.