Tjenare!

Har egen brunn och fått problem med en ny vattenpump jag satte in för ett år sedan. Har haft hit rörmokare i flera svängar och nu verkar det som att jag har ringat in problemet till att det galvade röret under kåken är igensatt en aning och pumpen sliter och kämpar och funkar inte helt avbrottsfritt pga torrkörningslarm och givare som ser till flödet osv. Vad kan jag göra åt det gamla röret? Bara att dra en ny PEM slang? Det finns en slang lagd men den kommer in på helt fel sida av kåken så den är oanvändbar just nu.

Tack för svar!

Ja, om röret är så igensatt så behöver du dra nytt. På något vis. Det har ju säkert försvunnit en hel del väggtjocklek i och med rosten så förr eller senare kommer du ju få läckage på röret.

har du kollat så det är röret som är igensatt då så det inte sitter nåt i början vid mätaren eller annat bara? Räcker ju att du har en grovsil där som är full i skit............

När sattes röret in?

Vårat rör från 60-talet såg ut såhär. Ca 6-8mm klegg runtom om vilket gjorde att det ca 30mm stora hålet begränsats till närmare 15mm.

Mumsfilibabba :)
Inuti ett gammalt rör med betydlig avlagring runtom som begränsar öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Chrissofsweden skrev:
När sattes röret in?

Vårat rör från 60-talet såg ut såhär. Ca 6-8mm klegg runtom om vilket gjorde att det ca 30mm stora hålet begränsats till närmare 15mm.

Mumsfilibabba :)
[bild]
Visst känns det lockande att ta ett glas vatten efter att ha sett det :D

@TS: ett galvat rör är ju förmodligen inte från denna sida av 2000-talet, så ett byte känns väl helt klart rimligt. Du har ju redan fått se en bild på hur goa dem brukar bli med tiden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.