Hej !

Jag har en gammal Rex VF225 träsvarv där jag behöver en ny chuck, men jag vet ej vilken gänga svarven har.
Diametern är ca 31mm.
nån som råkar veta vilken gänga det är på en sådan svarv och var man isåfall kan hitta en adapter till 33X3,5 mm ?

Mvh

Fredrik

• Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Kan det vara 1 1/4 tum?
Då skall nominella diametern vara 31,75 mm och verkliga ytterdiametern är alltid något mindre än den nominella eftersom spetsarna på gängorna alltid är litet avrundade i praktiken.

Spindelnosar brukar ofta vara relativt grovgängade så vi kan gissa på antingen UNC eller Whitworth som också brukar kallas BSW.
1 1/4 tums Whitworth har 7 gängor per tum. Toppvinkeln på gångorna är 55 grader.
1 1/4 tums UNC har också 7 gängor per tum. Toppvinkeln på gängorna är 60 grader.

Tillämpat på din spindelnos innebär det att Whitworhgångor är liksom djupare inskurna. Det enda sättet att riktigt se skillnad är att använda en gängtolk och titta mot ljuset och se var det glipar. Gängtolkar finns att köpas för några tior på närmaste affär som säljer industriverktyg. Kom ihåg att du skall ha en tums gängtolk och inte en metrisk.

Ett annat sätt att få fram skillnaden på UNC och Whitworth är om du kan hitta en halvtums skruv någon annanstans på svarven. Det är en vanlig dimension. Ytterdiametern omkring 12,4 mm i praktiken och 12,70 mm nominellt.
Halvtums Whitworth har 12 gängor per tum.
Halvtums UNC har har 13 gängor per tum.
Då du har fått fram om den skruven är Whitworth eller UNC kan du anta att alla andra skruvar och gängor på din svarv inklusive spindelnosen följer samma standard.

Lycka till!

• Gilla
freddarp och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar !
ska kolla upp det så fort jag har möjlighet..

Vad tror du om möjligheterna till att det finns en adapter mellan 1 1/4" - 33mm ? känns rätt tajt va !
efter vad jag förstått är 33mm den vanligaste chuckdiametern..

Mvh

Fredrik

Nej det går inte.
Hur skulle det vara att tillverka en liten planskiva som du kan bulta fast bakpå chucken?

Jag har en Sorby Patriot chuck, och den har 33 mm gänga. Till den finns adaptrar (inserts) för gängor upp till och med 1 1/4" 8 tpi. För större gängor finns i stället "exserts" att köpa.

Sorby säljer även en ogängad variant som man kan gänga upp själv. Borde fungera för 1 1/4" 7tpi. Lär ju bli ganska tunt, men om det funkar för 1 1/4" 8 tpi måste det ju fungera för 7 tpi också.

Fel. Patriot-chucken har M38-gänga (eller åtminstone ca 38 mm, har ej kollat med gängtolk).

Ser att många bultar på svarven med 1/2"-skalle har märkningen BUFO 60 UNC. Vilket jag tolkar som att det är UNC-gänga och inte Whitworth.

38 mm är ju mer eller mindre jämnt 1,5". Kan det vara en ledtråd?

SnickareHobb skrev:
Fel. Patriot-chucken har M38-gänga (eller åtminstone ca 38 mm, har ej kollat med gängtolk).

Ser att många bultar på svarven med 1/2"-skalle har märkningen BUFO 60 UNC. Vilket jag tolkar som att det är UNC-gänga och inte Whitworth.
Det stämmer. Det vore väldigt konstigt om spindelnosen hade whitworthprofil på gängorna om allt annat är UNC.

Du kan ju ta och räkna hur många gängor per tum du har på spindelnosenså får du bekräftat vad det är!

SnickareHobb skrev:

Upptäckte att spärrvredet på dubbdockan var 1/2" grov. Den har 13 gängor per tum. Dvs UNC även där.

Funderar på om man skulle beställa en UNC och en Whitworth-mutter för att se om de passar ihop. Men kanske skulle man behöva en bult av respektive också, så kan man testa i planskivorna för att vara helt säker.

Jag har en lika dan svarv. Och jag har en mekaniker som tänker svarva en adapter

Det känns som att chucken borde sitta stadigare på gängan än på en sån adapter. Men det är bara min känsla.

Sedan var den dyrare än de standardadaptrar som finns. Vet dock inte hur dyrt det är att beställa en specialadapter från en mekanisk verkstad.

NEJ ingen bra idé av flera anledningar.

Fick tag i en UNC-gängtapp. Testade att gänga en träbit och den gick att få på spindeln, men det gick väldigt trögt första gången. När jag håller gängtappen mot gängorna på spindeln ser jag att det tar i högst upp på spindelgängan och sedan en smal glipa hela vägen ner på bägge sidor om gängtappen..

När jag återigen testar med gängtolken (Whitworth), så ser jag att den passar bättre mot spindeln än mot gängtappen (då glipar det upptill i stället).

Jag har också testat att, med handkraft, skruva in gängtappen i både planskivor och chuck, men det tar tvärstopp efter ett varv eller så. Vill ej förstöra gängor genom att forcera tappen.

Jag börjar misstänka att det är Whitworth-gänga på spindeln. Kanske var det standard med Whitworth på chuckar förut? Läste nånstans att Solberga-svarvar har Whitworthgänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.