Hej
Har en liten knepig fråga här. Vi har en stuga i Hälsingland. Den ligger bara en par meter från vattnet i en insjö. Insjön är idag i förbindelse med Östersjön pga att vi alla som bor där betalar för muddring i en kanal ut till havet då och då. För det andra så såg vi för oss att köpa några tusen m2 precis bakom stugan längre bort från vattnet. MEN ändå, så kommer vi bara 50-60 meter bort från vattnet. Flyttar vi det ännu längre, tappar vi utsikten över sjön i stugan, vilket är mycket trist. Dvs att denna 100 meters regeln på stranskyddet kan påverka oss.

Några funderingar:
1. Gäller strandskyddet när det är en konstgjort koppling till Östersjön?
2. Strandskyddet säger att "redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften" och då gäller inte strandskyddet längre. Nu har ju vi tomt och stuga rätt framför detta området och det är ju vår bruksrätt.
3. Det är en väg mellan dagens stuga, och det eventuelt kommande tomten. Betyder det nåt?
4. Andra tips på hur jag ska gå till väga med Bygg etaten / Kommunen?

Skickar med några bilder också.
Satellitbild som visar avståndet på 50-60 meter från en stuga till en insjö med anslutande väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild över en insjö i Hälsingland, med pilmarkeringar som visar muddringsområdet till Östersjön.
Skapa konto

Karta som visar en stuga nära en insjö och en markerad ny tomt i Hälsingland.
Skapa konto

Kan vara ett fall du får strandskyddsdispens för pga det ligger direkt bakom befintlig stuga och väg emellan.
Muddringen spelar ingen roll.
Det är Länsstyrelsen som du ska prata med om strandskyddet, deras beslut. Kommunen för bygglovet.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse skrev:
...
1. Gäller strandskyddet när det är en konstgjort koppling till Östersjön?
2. Strandskyddet säger att "redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften" och då gäller inte strandskyddet längre. Nu har ju vi tomt och stuga rätt framför detta området och det är ju vår bruksrätt.
3. Det är en väg mellan dagens stuga, och det eventuelt kommande tomten. Betyder det nåt?
4. Andra tips på hur jag ska gå till väga med Bygg etaten / Kommunen?
1. Ja, strandskyddet gäller i princip allt vatten - stort som litet - utan urskiljning.
2. Jag gissar att det du beskriver är skäl nog att ge strandskyddsdispens. Syftet med skyddet är ju att inte försvåra allmänhetens tillträde till vattnet och man kan anta att tillrädet (avsaknaden därav) inte alls påverkas av att du lägger ett hus bakom det befintliga.
3. Nej. Kanske, 7:e kapitlet 18 c § i miljöbalken ger tydligen visst utrymme även i fråga om väg.
4. Ring och fråga. Ta med en karta och knalla upp och prata med handläggaren på kommunen.

Räknenisse skrev:
... Det är Länsstyrelsen som du ska prata med om strandskyddet, deras beslut. Kommunen för bygglovet.
Är du säker på det? Jag fick min strandskyddsdispens av kommunen. Länsstyrelsen är kommunernas övervakare :)

Redigerat:
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Tack för kloka svar! Ja, hade helt klart varit fint att knalla upp till dom, men jag bor 56 mil från stället och ska inte vara där på en stund just ny. Jagar folk på e-post och telefon nu:)

Men jag väntar på svar från kommunen, har jag en par frågor till:)

1. OM jag inte får lov att bygga närmare än 100 meter, gäller detta då allt? Dvs får jag inte sätta upp en mindre stuga på 24,9 kvm då heller?
2. Et sånt attefallshus är kanske lov?
3. Är det nån skillnad om jag köper lös en tomt på andra sidan vägen, mot att jag drar den eksisterande tomgränsen över vägen och in i den nya? Påverkar detta fastighetskatt tex? Underlättar det ett bygglov?

Beklagar många dumma frågor. Känner inte så väl till Svenska regler på detta.. Heller inte Norska egentligen:)

Strip skrev:
Är du säker på det? Jag fick min strandskyddsdispens av kommunen. Länsstyrelsen är kommunernas övervakare :)
Nej, Jag trodde att alla beslut som rörde strandskyddet var Lst. Tydligen inte så när jag kollade. De flesta dispenser ges av kommunen. Lst bestämmer vilka avstånd som ska gälla på olika platser och ger dispenser i naturskyddade områden, typ.:surprised:

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Förstår inte din fråga om strandskydd pga muddring. Har Östersjön inget strandskydd så att det skulle släckas ut av att ha kontakt med Östersjön eller hur menar du?

Dock kan konstateras att framförallt vägen gör att chansen till strandskyddsdispens ökar, då man kan påvisa att allmänheten har tillträde till strandlinjen tack vare vägen, och att er hemfridszon för den nya byggnaden automatiskt kommer att sluta naturligt vid vägen.

Attefallshus går bara att bygga som komplement till en huvudbyggnad, så då måste isåfall den nya tomten införlivas med den gamla. Blir knepigt med vägen emellan. Men att det bara är 100 meter strandskydd underlättar ju, själv bor jag 134 meter från Vänern, där det råder 300 meter strandskydd. och inte är det utsläckt av vägar och sådant så hela jäkla centrala Skoghall inklusive pappersbruk är drabbat av utökat strandskydd, fast vi inte ens ser vattnet från huset. Enligt skattemyndigheten har vi inte ens strandnära läge, då vi pga terrängen får räkna gångvägen.

Är nästan sugen på att ansöka om Attefallsutbyggnad bara för att få tjafsa med Länsstyrelsen om undantag från strandskyddsreglerna....

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Anna_H: Tack för svar. Ja, jag trodde inledningsvis att strandskyddet var strängare mot havet än som en insjö. Detta är egentligen en insjö, men som blivit muddrad så att den har kontakt med havet idag. Slutar vi muddra, blir det fort en insjö igen.

Mikael_L
Jag tror att ni har två starka kort för att få dispens för att:
Vägen går mellan den nya byggnaden och stranden = allmänhetens möjlighet till tillträde till stranden påverkas ej.
och
Ett befintligt hus har redan begränsat allmänhetens tillträde såpass att det nya huset ej kan försämra något.

Det är ju bara att köra på med dispensansökan och trycka hårt på dessa två saker.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Fick svar från kommunen här:

Jag ska på bästa sätt försöka dina frågor. I Sverige så gäller ett generellt strandskydd vid sjöar, hav o andra vattendrag…..t.ex. så kan det vid en mindre bäck även där råda strandskydd. Så som svar på din fösta fråga, ja det råder strandskydd även vid insjön du refererar till.
En fastighet kan t.ex. vara 5000kvm medan den del som redan tagits i anspråk ofta är betydligt mindre än den totala tomtens yta. Del som har tagits i anspråk brukar man också benämna med hemfridszon. Hur stor denna är måste man i varje enskilt fall försöka avgöra med t.ex. bilder.
Som jag kan se på din bild så avser du placera en liten stuga på andra sidan av en väg i ett skogsparti, vilket jag bedömer vara utanför din hemfridszon. Så att använda de skälet som ett argument tror jag inte håller inför Länsstyrelsen som kontrollerar alla våra beslut om att bevilja strandskyddsdispenser.
Svaret på din sista fråga är inte solklart men om du vill placera stugan som du redovisar så måste du ha strandskyddsdispens. Om det är möjligt att hitta ett skäl till att bevilja en dispens är lite svårt att avgöra innan man får pröva en sådan ansökan i detalj.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Vad kostar det i din kommun?

Ganska exakt samma svar som du fått här då :)

Chansen är störst att du får tillstånd om den nya stugan ligger rakt bakom den gamla, så att det är samma redan ianspråktagna strandbit som det handlar om, och allmänhetens tillgång till stranden, eller eventuella unika naturvärden inte försämras.

• Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lyssna på Anna_H

Tre värdeord (värdemeningar) att hela tiden tänka på i alla ansökningar i all kommunikation med myndigheterna. Ty detta är de tre parametrarna som ert bygge inte får försämra.
Inrikta ert hela resonemang på att dessa tre saker inte blir försämrade, skippa annat snack.

* samma redan ianspråktagna strandbit som det handlar om
* allmänhetens tillgång till stranden
* eventuella unika naturvärden inte försämras.

• Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
Strip skrev:
Vad kostar det i din kommun?
Dispansen kostar ca 1500kr i kommunen om det är den du menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.