Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH
På radion i bilen, tror Mix Megapol, sa de på hemvägen att det kunde komma upp till 3 dm snö, och att de som satt på sommardäcken gjorde bäst i att stanna hemma i morgon.
Aha, ett aprilskämt tänkte jag, men när jag nu kollar på SMHI verkar det stämma 😮
Sen var det väl lite GAAHH när jag skulle betala notan för påskbuffe'n jag bjöd morsan på idag. Men det var fint o gott hos Villa Källhagen på Djurgården.
Ska det vara fint får man betala 😉
Jag ska till Skövde över fredag-lördag, satte på sommarhjulen i förrgår för våren har ju kommit.
Kollat nu på SMHI och natten till fredag ska det börja snöa för att fortsätta till lördagen och sedan blir det plusgrader igen...
Någon däruppe gillar inte mig, men det kommer han-hon-hen-hönan-hyndan att få äta upp!
Eller så får jag sätta på vintersulorna igen och lyssna till det förbannade dubbklattret i 70 mil...
GAAAAAH med eftertryck.
 
  • Ledsen
hapazard och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag ska till Skövde över fredag-lördag, satte på sommarhjulen i förrgår för våren har ju kommit.
Kollat nu på SMHI och natten till fredag ska det börja snöa för att fortsätta till lördagen och sedan blir det plusgrader igen...
Någon däruppe gillar inte mig, men det kommer han-hon-hen-hönan-hyndan att få äta upp!
Eller så får jag sätta på vintersulorna igen och lyssna till det förbannade dubbklattret i 70 mil...
GAAAAAH med eftertryck.
Jasså, har våren kommit ända upp i Dalarna ?? Polaren var uppe och åkte skoter förra helgen, fast det var ganska långt upp, typ Sälen/Älvdalen.
Vilken kalabalik det kommer bli här i Stockholm om prognosen stämmer, gissar att minst hälften av bilarna har sommardäck, och de kör ju som krattor även om det är tort.
 
AXS
Gaaahhh! Det kommer snö, mycket snö. Jag är i Hjo.

Måste vara i sthlm onsdag lunch och ska innan dess lämnat barn på andra sidan Vättern.

Varför Gaaahhh på det? Jo, har bytt till sommardäck såklart.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
mikethebik mikethebik skrev:
Jag ska till Skövde över fredag-lördag, satte på sommarhjulen i förrgår för våren har ju kommit.
Kollat nu på SMHI och natten till fredag ska det börja snöa för att fortsätta till lördagen och sedan blir det plusgrader igen...
Någon däruppe gillar inte mig, men det kommer han-hon-hen-hönan-hyndan att få äta upp!
Eller så får jag sätta på vintersulorna igen och lyssna till det förbannade dubbklattret i 70 mil...
GAAAAAH med eftertryck.
Därför köper jag alltid friktion när jag köper nytt, tyvärr fast med dubb pga begbilsköp nu. Brukar skifta vid valborg/första maj när jag har friktion men det ger mig böter nu med dubb om gestapo kollar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Att det ska vara så bråttom att sko om till sommardäcken då, är det för att spara några kronor på dubben tro? Likväl som det ska bytas så sent som möjligt på hösten. Kommer ju alltid nån skit i april, och överraskande snö i oktober som leder till kaos och elände :D

Brukar byta tre veckor in i april, men även det känns lite tidigt norr om fyrisån och det lyckas alltid komma lite snö till efter det.
 
RoTe
Du har aldrig hört talas om lagen? https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/ "Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag."

Visst kan man alltid köra "jo men jag ska till fjällen nästa vecka vettu konstapeln!"... Typ hela mars var torr asfalt här i Uppsala men samtidigt har det flera år kommit en snösmocka vid valborg, så jag tycker det helt enkelt är mycket bekvämare med friktionsdäck. Lika så kan ju vissa år nästan hela säsongen vara barmark här.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
RoTe RoTe skrev:
Du har aldrig hört talas om lagen? [länk] "Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag."

Visst kan man alltid köra "jo men jag ska till fjällen nästa vecka vettu konstapeln!"... Typ hela mars var torr asfalt här i Uppsala men samtidigt har det flera år kommit en snösmocka vid valborg, så jag tycker det helt enkelt är mycket bekvämare med friktionsdäck. Lika så kan ju vissa år nästan hela säsongen vara barmark här.
Är det 16 april än då? Och man behöver ju inte vänta till 1 december att sko om heller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
Nej inte än men valborg är efter 16e och dessutom blir det totalt brutaljävla kaos på alla däckbytarställen kring den tiden om det råder barmark så sköter man inte bytet själv får man sitta i köer på vad jag själv räknat till över 50 bilar. Eller så kör man bara friktion och kör tryggt, säkert och lagligt in i maj. Butt in Sviidän vi häve a system...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Ja vill man köra friktion och tycker det känns tryggt och säkert får man såklart göra det, skulle inte falla mig in dock :)

Men jag menar det är ju fortfarande lag på vinterdäck fram till 31 mars också, så att byta lite senare är väl lika illa som att byta lite tidigare då i lagens ögon.
 
RoTe
Tidigare fick man ju åka på dubbdäck fram till sista april men eftersom dubb på bar asfalt enbart är skitdåligt så kortades tiden till halva april. Problemet är ju då som du säger att tiden man fick på sig att byta halverades också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Storsockret Storsockret skrev:
Att det ska vara så bråttom att sko om till sommardäcken då, är det för att spara några kronor på dubben tro? Likväl som det ska bytas så sent som möjligt på hösten. Kommer ju alltid nån skit i april, och överraskande snö i oktober som leder till kaos och elände :D

Brukar byta tre veckor in i april, men även det känns lite tidigt norr om fyrisån och det lyckas alltid komma lite snö till efter det.
Tycker man känner att vinterdäcken har mycket sämre prestanda på sommarväglag. Den mjukare gummi blandningen har sämre fäste när det är varmt.

Så är det en längre period med +10 är det dags för vinterpjuxen att gå i sommaride. Men när tidpunkten är varierar förståss över landet.

Jag hade bytt i helgen om det inte var för snövarningen.
 
Jag bytte 22:a mars. Hellre ha dubbdäck när det är vinter på riktigt än oja sig för att det kommer lite blötsnö som oftast smälter när den träffar marken någon dag i april.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Man byter ju efter var man bor och hur man behöver nyttja bilen.😉
Nu på våren kan även vissa grusvägar vara luriga med lera innan de torkat upp, så avvaktar en bit in i april men då för att inte fastna i lerkladdet, speciellt om det rullat några tyngre transporter, men fyrhjulsdriften underlättar.
 
A AndersS skrev:
Man byter ju efter var man bor och hur man behöver nyttja bilen.
Så är det förstås, och tycker man som jag om att byta tidigt får man hålla koll på långtidsväderprognoserna och sitt eget kritiska körande. Det betyder ändå inte att ett gaaahhhh kan vara motiverat när vädergubbarna gissat fel. 🙃
 
galento
Samma här väntar lite med byte , Subarun går på odubbade vinterdäck.
Lite konstigt att man inte behöver ha vinterdäck på veteranbilar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.