Detta upptäcktes tidigare men har ignorerats fram tills nu. Eventuellt kan det uppstått en frysskada då det upptäcktes på våren.

Saken är att den fyrkantsstav som men vrider på för att justera vattnet verkar ha åkt in en bit så det är preciiiis så den går att stänga helt. Skulle den försvinna in någon mm eller två till så skulle den stå och droppa/rinna vatten.

Hur felsöker man detta? Har försökt söka på nätet men antingen är jag en dålig sökare eller så verkar det inte vara så vanligt att fyrkantsstaven åker in på det viset.

Min gissning är dock att jag inte vet vad jag ska söka efter…

En vattenkoppling med en fastsatt grön slang vid en träröd vägg, med text för att varna om frysrisk och att koppla bort slangen för att undvika vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har rengjorts lite efter bilden togs ;)

• Gilla
Blueztar
  • Laddar…
H
Köp ny utkastare. Den där där är från 70 eller 80 talet.

Det finns inga reservdelar till den på bilden.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis bytt våran från 1989 som stod och droppade lite runt käglan när den var öppen (bytte o-ringen men det hjälpte inte)

Jag valde den här (Vatette). Hade också tur att våra väggar är så tjocka att jag inte behövde kapa den, den passade helt perfekt som den var!

Relativt enkelt att vrida av och på, kan dock tycka att dom kunde gjort ratten lite större. Visst, nyckel kan man visst använda istället, en sådan följde med men det känns än så länge helt ok med ratten

Självdränerande utomhuskran med ratt, längd 30–400 mm, från Vatette, enkel att montera och fryssäker. RSK-nr: 4315514, ART-nr: FG0105061, EAN-nr: 7393792213257.

T Trunk skrev:
Detta upptäcktes tidigare men har ignorerats fram tills nu. Eventuellt kan det uppstått en frysskada då det upptäcktes på våren.

Saken är att den fyrkantsstav som men vrider på för att justera vattnet verkar ha åkt in en bit så det är preciiiis så den går att stänga helt. Skulle den försvinna in någon mm eller två till så skulle den stå och droppa/rinna vatten.

Hur felsöker man detta? Har försökt söka på nätet men antingen är jag en dålig sökare eller så verkar det inte vara så vanligt att fyrkantsstaven åker in på det viset.

Min gissning är dock att jag inte vet vad jag ska söka efter…

[bild]

Det har rengjorts lite efter bilden togs ;)
Det du ser är att tryckstången som stänger ventilen på insidan har tryckt undan ventilen. Lyckas den trycka lite till så hoppar röret som går inuti väggen isär och då har du problem.... stort okontrollerat vattenläckage.
Så ta varningen på stort allvar och ta bort den där vattenutkastaren omedelbart.

När sådana där fryser sönder så sväller kopparröret i väggen och blir tunt, och klämringskopplingen pressas isär. Det är tecken på det du ser.
Kanske har den också dragits åt för hårt.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren :)

Köpte en ny ganska omgående, nu väntar jag bara på att en kulventil ska dyka upp i brevlådan. Känns som en bra ide att ha det installerat.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.