Hallå alla el-kunniga! Dags att koppla in den "nya" Electrolux-tvättmaskinen på samma plats som den gamla Cylinda-maskinen stod. Nu märker jag att kabeln på den nya maskinen bara har brun-blå-gröngula sladdar, medans den gamla kabeln på vägen har en extra svart sladd. Jag begriper som vanligt att elektrikern vet bäst men för oss i ödemarken med elektrikern 10 mil bort, skulle man teoretiskt kunna tänka sig att det går att bara "hoppa över" den svarta sladden? Det lär ju inte vara trefas eftersom det då ju saknas ytterligare en sladd... bifogar bild. Någon som kan tipsa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var alla kablar anslutna ? Har du en, 2 eller 3 säkringar till tvätten ?H hogdalen skrev:Hallå alla el-kunniga! Dags att koppla in den "nya" Electrolux-tvättmaskinen på samma plats som den gamla Cylinda-maskinen stod. Nu märker jag att kabeln på den nya maskinen bara har brun-blå-gröngula sladdar, medans den gamla kabeln på vägen har en extra svart sladd. Jag begriper som vanligt att elektrikern vet bäst men för oss i ödemarken med elektrikern 10 mil bort, skulle man teoretiskt kunna tänka sig att det går att bara "hoppa över" den svarta sladden? Det lär ju inte vara trefas eftersom det då ju saknas ytterligare en sladd... bifogar bild. Någon som kan tipsa?
[bild]
Jag vet inte när, men förr hade man 3 fas till tvättmaskinen. Nu har man en fas.
Dina kablar ser moderna ut. Jag TROR men du måste mäta för att vara säker. Att man dragit en 4 ledare vid en tidigare installation. För att få en extra fas till en Tumlare.
På propptavlan står det nog Tvätt, med 3 säkringar under varandra. Men bara en som det sitter propp i.
Men inte omöjligt, men föga troligt att man har 2 faser+ Nolla och Jord. För att mata värmepatronen med 400 volt, som du fåt mellan 2 faser. 230 blir det mellan fas och nolla.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 639 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 639 inlägg
Ett par sekunders mätning för att bekräfta att det är 400V mellan svart och brun på befintlig installation, samt 240V mellan svart/blå och brun/blå.
Oerhört enkelt att genomföra.
Och bor man på landet har man en multimeter lätt till hands.
Vi hade också en 2-fas maskin för tvätt när vi flyttade in i förra huset. Givetvis brakade den sönder vind inflytt.
Bara isolera bort den svarta och koppla färg på färg.
Oerhört enkelt att genomföra.
Och bor man på landet har man en multimeter lätt till hands.
Vi hade också en 2-fas maskin för tvätt när vi flyttade in i förra huset. Givetvis brakade den sönder vind inflytt.
Bara isolera bort den svarta och koppla färg på färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
cylindan var en riktig maskin med två element din har bara ett och tre ggr så lång tvätttidH hogdalen skrev:Hallå alla el-kunniga! Dags att koppla in den "nya" Electrolux-tvättmaskinen på samma plats som den gamla Cylinda-maskinen stod. Nu märker jag att kabeln på den nya maskinen bara har brun-blå-gröngula sladdar, medans den gamla kabeln på vägen har en extra svart sladd. Jag begriper som vanligt att elektrikern vet bäst men för oss i ödemarken med elektrikern 10 mil bort, skulle man teoretiskt kunna tänka sig att det går att bara "hoppa över" den svarta sladden? Det lär ju inte vara trefas eftersom det då ju saknas ytterligare en sladd... bifogar bild. Någon som kan tipsa?
[bild]
den svarta kan du bortse ifrån
koppla in de andra enligt färgerna
Aha, två element? Den fungerade utmärkt i drygt trettio år innan pumpen slutade pumpa ur vattnet. Så svensktillverkat var på den tiden verkligen kvalité. Den två år gamla Electroluxen vet jag ej var den tillverkas. AI chatten svarar: "Electrolux PerfectCare 800 är en serie av tvättmaskiner och torktumlare som tillverkas av Electrolux, ett globalt företag med produktionsanläggningar i flera länder. Specifika modeller kan tillverkas i olika länder beroende på produktionslinjer och marknader. För att få den mest exakta informationen om var en specifik modell tillverkas, rekommenderar jag att du kollar produktens etikett eller besöker Electrolux officiella webbplats för detaljer."
Men någon etikett finns ej synlig på maskinen, ja-ja......
Den Cylinda kyl-frys som köptes ny samtidigt går fortfarande.... (två kompressorer...)
Den Cylinda kyl-frys som köptes ny samtidigt går fortfarande.... (två kompressorer...)
etiketten skall sitta /ses när du öppnar luckan, antingen på eller runt håletH hogdalen skrev:Aha, två element? Den fungerade utmärkt i drygt trettio år innan pumpen slutade pumpa ur vattnet. Så svensktillverkat var på den tiden verkligen kvalité. Den två år gamla Electroluxen vet jag ej var den tillverkas. AI chatten svarar: "Electrolux PerfectCare 800 är en serie av tvättmaskiner och torktumlare som tillverkas av Electrolux, ett globalt företag med produktionsanläggningar i flera länder. Specifika modeller kan tillverkas i olika länder beroende på produktionslinjer och marknader. För att få den mest exakta informationen om var en specifik modell tillverkas, rekommenderar jag att du kollar produktens etikett eller besöker Electrolux officiella webbplats för detaljer."
borde stå polen eller italien skit the skit but same the same
pumpar är en förbrukningsvara på de flesta fabrikat men inte på cylindaH hogdalen skrev:Aha, två element? Den fungerade utmärkt i drygt trettio år innan pumpen slutade pumpa ur vattnet. Så svensktillverkat var på den tiden verkligen kvalité. Den två år gamla Electroluxen vet jag ej var den tillverkas. AI chatten svarar: "Electrolux PerfectCare 800 är en serie av tvättmaskiner och torktumlare som tillverkas av Electrolux, ett globalt företag med produktionsanläggningar i flera länder. Specifika modeller kan tillverkas i olika länder beroende på produktionslinjer och marknader. För att få den mest exakta informationen om var en specifik modell tillverkas, rekommenderar jag att du kollar produktens etikett eller besöker Electrolux officiella webbplats för detaljer."
oftast ett annat fel
hur eller hur bara att byta kostar några hundra
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Precis som min gamla Siemens från 1995. Den extra fasen drev bara ett värmeelement till, så uppvärmningen gick på nolltid.returen skrev:
Ja, min Cylinda kyl/frys från 1998 tillverkad av danska Vestfrost (med Danfoss-kompressorer tror jag, 2 st), fungerar fortfarande utmärkt. Inklusive handtag och gångjärn. Det var kvalitet på sådant förr. Kostade ändå inte ohemult mycket.H hogdalen skrev:Aha, två element? Den fungerade utmärkt i drygt trettio år innan pumpen slutade pumpa ur vattnet. Så svensktillverkat var på den tiden verkligen kvalité. Den två år gamla Electroluxen vet jag ej var den tillverkas. AI chatten svarar: "Electrolux PerfectCare 800 är en serie av tvättmaskiner och torktumlare som tillverkas av Electrolux, ett globalt företag med produktionsanläggningar i flera länder. Specifika modeller kan tillverkas i olika länder beroende på produktionslinjer och marknader. För att få den mest exakta informationen om var en specifik modell tillverkas, rekommenderar jag att du kollar produktens etikett eller besöker Electrolux officiella webbplats för detaljer."
Ack ja, och min gamla lilla centrifug Electrolux från 1985 går än....utan att jag gjort något... men idealet här är alltså att hitta en bättre begagnad maskin med två element då för kortaste tvättid?MultiMan skrev:
då får du köra tillbaks till skroten då, sådana har inte tillverkats på denna sidan sekelskiftet.H hogdalen skrev:
tre elementslösning finns i fastighetsmaskiner
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
returen vet bäst vad som är lämpligt att köpa begagnat.
Min gamla Siemens stannade efter 19 år och 2 kolbyten, men lager både i motor och trumma var felfria. Hittade inte vad felet var i elektroniken och eftersom den bara var på runt 5 kg med rätt liten trumma, så valde jag att köpa nytt. Fick efter en rätt lång resa till slut tag på en tyskbyggd Siemens av bra kvalitet, men innan det gjorde jag misstaget att köpa en ny turkbyggd Siemens som inte höll. Fick t o m den första nya maskinen utbytt en gång på garantin efter runt 3 år pga missljud i trumman och ersättaren (också från Erdogans land) skrek som en stucken gris i motorn efter dryga halvåret. Tack och lov var den lokala BSH-verkstaden fantastiska och lyckades övertala Siemens att ge mig en tyskbyggd, som nu efter flera år är som ny fortfarande.
Stående tipset är att alltid försöka köpa med 5 års garanti, det var det som räddade mig.
Min gamla Siemens stannade efter 19 år och 2 kolbyten, men lager både i motor och trumma var felfria. Hittade inte vad felet var i elektroniken och eftersom den bara var på runt 5 kg med rätt liten trumma, så valde jag att köpa nytt. Fick efter en rätt lång resa till slut tag på en tyskbyggd Siemens av bra kvalitet, men innan det gjorde jag misstaget att köpa en ny turkbyggd Siemens som inte höll. Fick t o m den första nya maskinen utbytt en gång på garantin efter runt 3 år pga missljud i trumman och ersättaren (också från Erdogans land) skrek som en stucken gris i motorn efter dryga halvåret. Tack och lov var den lokala BSH-verkstaden fantastiska och lyckades övertala Siemens att ge mig en tyskbyggd, som nu efter flera år är som ny fortfarande.
Stående tipset är att alltid försöka köpa med 5 års garanti, det var det som räddade mig.