Ska fylla en del där carport o biluppfart ska vara. Nån som har en uppfattning om vad man fyller med? Har fyllt med sand under hus o trädgård, men vad är bäst till biluppfart? Sand även där eller nåt som är större?
 
Sand flyter runt, använd grövre.
0-32 cm väl vibrerat helst med 500 kg vibra eller tyngre så får du ett bra underlag.
30 cm bärlager räcker i de flesta fall om det inte är lera under.
Om du ska ha plattor på (vilket jag rekommenderar, snyggt och nabbt att lägga om du håller dig till mindre plattor 10x20 eller liknande) är det sen bara att fördela sättsanden 0-4 mm och lägga dit plattorna.
 
vi tar väl och krymper bas sten till 0-32mm så blir det lite mera rimligt under en vanlig villainfart eller tänkte du bygga motorväg ;D
 
Ska man ha något dränerande material under bärlagret, typ makadam eller liknande? eller kör man bärlager direkt på det som finns i backen under matjorden (i vårt fall sand)?
 
Ingen som vet om man behöver/brukar ha ett speviellt dränerande lager under bärlagert?
 
Personlig gissning, sanden dränerar tillräckligt bra i ditt fall. Kör på direkt med bärlagret bara ;)
 
Jag bor på en tomt med grålera i backen och har haft en hemsk infart. För ett par veckor sedan så grävde vi ut 80 cm och fick rådet att fylla med hyttsten(0-90)cirka 60 cm, sen lade jag på bärlager, först 10 cm 0-30 och sen 10cm 0-18. Hyttsten är väldigt bra både ur dräneringssynpunkt samt att den isolerar bra, 60 cm motsvarar ung. 6 cm markskiva. Glöm inte att lägga en fiberduk eller viramatta i botten så att inte materialen blandar sig och gräv ut cirka 70 cm bredare på sidorna om du som mig bor i ett område med mycket tjäle!
 
300 mm 0-90 och sedan 100 mm 0-40 bör ju vara mer än tillräckligt för en normal infart. En villagata läggs med 500mm 0-90....
 
K
Är det helt nödvändigt med fiberduk om man har väldigt bra hård fyllning under bärlagret?
 
Men 0-90 är mycket billigare än 16-32 och ligger dessutom stilla, makadamen blir aldrig riktigt stabil, då inget binder den......    0-90 bildar ett "stenskelett" som som sprider ut belastningen, makadam vill bara "glida undan" vid tung belastning. Men allt ska så klart paddas med så stor padda som möjligt. (Kör riktig grävare i Skåne !!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.