Hej!
Precis byggt en upphöjd rabatt enligt bild.
Längst ner finns bärlager 0-16mm. Har tänkt att låta det vara kvar. Är det ok eller bör jag plocka bort det?
Nu ska platonmatta läggas runt innerväggarna.
Sedan undrar jag vad jag ska fylla rabatten med? Matjord och sedan planteringsjord eller endast planteringsjord?
Mått: 600x55x30cm.
Precis byggt en upphöjd rabatt enligt bild.
Längst ner finns bärlager 0-16mm. Har tänkt att låta det vara kvar. Är det ok eller bör jag plocka bort det?
Nu ska platonmatta läggas runt innerväggarna.
Sedan undrar jag vad jag ska fylla rabatten med? Matjord och sedan planteringsjord eller endast planteringsjord?
Mått: 600x55x30cm.
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Vad ska du plantera? Stora saker eller småväxter?
Vill du göra det mer avancerat, med självbevattning och växter som stortrivs kan du kika närmare på att anlägga en ”wicking bed”, skulle nog passa perfekt i din rabatt.
Vill du göra det mer avancerat, med självbevattning och växter som stortrivs kan du kika närmare på att anlägga en ”wicking bed”, skulle nog passa perfekt i din rabatt.
Lite blandat tror jag (frun planterar) skulle tippa på blandade småväxter mest för att liva upp trädgården.F fredrik.johansson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Om man vill plantera något som kan bli en halv meter högt så behöver man ett betydligt tjockare jordlager än 25 cm. Så din fru måste bestämma sig för om växter som är max 25 cm höga räcker.
Om du med planteringsjord menar sån jord som man köper i 100 liters säckar i de vanliga trädgårdsaffärerna så kan man inte plantera i det utan sån planteringsjord är avsett dom jordförbättring av befintlig jord.
Kan vara bra att blanda upp matjorden med kogödsel för att få en näringsrik jord som inte behöver gödslas något mer i år.
Om du med planteringsjord menar sån jord som man köper i 100 liters säckar i de vanliga trädgårdsaffärerna så kan man inte plantera i det utan sån planteringsjord är avsett dom jordförbättring av befintlig jord.
Kan vara bra att blanda upp matjorden med kogödsel för att få en näringsrik jord som inte behöver gödslas något mer i år.
Tur att mina jordgubbar inte vet om att man inte kan plantera dom direkt i P-jord för det är precis det vi gjort.. Och jordgubbar får vi varenda år... och ganska bra med dom dessutomBirgitS skrev:Om man vill plantera något som kan bli en halv meter högt så behöver man ett betydligt tjockare jordlager än 25 cm. Så din fru måste bestämma sig för om växter som är max 25 cm höga räcker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Den jorden brukar krympa mycket och fort bli snustorr eftersom det brukar vara ren torv. Som Plantagen skriver:Cheesen skrev:
https://www.plantagen.se/planteringsjord-40-l-529196.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Din jord kanske är bättre än den som Plantagen har så då kanske rådet till TS ska vara:Cheesen skrev:
Billig planteringsjord är ofta olämplig att plantera i utan är avsedd som jordförbättring av befintlig jord. Läs noga vad det står på påsen.
Större växter med kraftiga rotsystem kommer på sikt inte ha några problem att ta sig igenom krossen i botten. Vill man underlätta så gräver man en grop där man vill planterar sådana.
Jord är ett kapitel för sig. Billig jord håller (oftast) vatten sämre och sjunker ihop mer men eftersom den är billigt kan man lägga på med rejäl råge och ha en säck extra att lägga på senare.
Ingen jord från säck undviker att man behöver tillhöra näring på något sätt efter en tid så har man en plan för det är det inte heller ett problem utan bara att man gör det lite tidigare.
Personligen skulle jag köra med något från mellanprissegmentet och också fylla på med kolrika restprodukter (dvs löv, träflis, grenar, halm etc) över ett par lager blötlagda kartong för att hålla efter ogräs och på sikt fortsätta gödsla och förbättra jorden.
Jag är också ganska säker på att dyrare och billigare jord också funkar och att det inte utgör en avgörande skillnad.
Jord är ett kapitel för sig. Billig jord håller (oftast) vatten sämre och sjunker ihop mer men eftersom den är billigt kan man lägga på med rejäl råge och ha en säck extra att lägga på senare.
Ingen jord från säck undviker att man behöver tillhöra näring på något sätt efter en tid så har man en plan för det är det inte heller ett problem utan bara att man gör det lite tidigare.
Personligen skulle jag köra med något från mellanprissegmentet och också fylla på med kolrika restprodukter (dvs löv, träflis, grenar, halm etc) över ett par lager blötlagda kartong för att hålla efter ogräs och på sikt fortsätta gödsla och förbättra jorden.
Jag är också ganska säker på att dyrare och billigare jord också funkar och att det inte utgör en avgörande skillnad.
Problemet med påsjorden är att man kan få med massa annan skit som ställer till det.Z z_bumbi skrev:Större växter med kraftiga rotsystem kommer på sikt inte ha några problem att ta sig igenom krossen i botten. Vill man underlätta så gräver man en grop där man vill planterar sådana.
Så att ha koll på vad man köper är rätt viktigt, de senaste åren har många tillverkare haft problem och nu med gödselbristen pga Rysslands agerande så lär man få se upp.
https://for.se/2021/07/29/analys-av-pasjord-och-organiska-godselprodukter/
Vanlig matjord som man bättrar på med vanlig kompost och kanske lite fint grus funkar nästan till allt. Problemet är kanske att man ofta får med lite fröbank på köpet.
De hittade inga rester av bekämpningsmedel i någon av jordförpackningarna och om de valt slumpmässigt men undvikit samma märke flera gånger så täcker deras test ganska stor del av marknaden. Sen är det låga antalet test inte grund för att ge jorden klartecken men inte heller att utesluta gödningsmedlen som nämns. De hade tjänat på att avgränsa sig mer t ex att bara testa gödning eftersom det var dör kan hittat bekämpningsmedel i USA.
Det framgår inte av artikeln hur stor mängd av respektive bekämpningsmedel som krävs för att ge problemen som nämns och de siffrorna finns antagligen att få tag på.
OBS! Jag säger inte att de har fel på något sätt och om det generellt finns bekämpningsmedel i produkterna är det dåligt, finns det så höga halter att det påverkar odlingen är det uselt.
Det framgår inte av artikeln hur stor mängd av respektive bekämpningsmedel som krävs för att ge problemen som nämns och de siffrorna finns antagligen att få tag på.
OBS! Jag säger inte att de har fel på något sätt och om det generellt finns bekämpningsmedel i produkterna är det dåligt, finns det så höga halter att det påverkar odlingen är det uselt.
Z z_bumbi skrev:De hittade inga rester av bekämpningsmedel i någon av jordförpackningarna och om de valt slumpmässigt men undvikit samma märke flera gånger så täcker deras test ganska stor del av marknaden. Sen är det låga antalet test inte grund för att ge jorden klartecken men inte heller att utesluta gödningsmedlen som nämns. De hade tjänat på att avgränsa sig mer t ex att bara testa gödning eftersom det var dör kan hittat bekämpningsmedel i USA.
2021 har jordfirmorna fått upp ögonen för problemet.
2020 vad det ett problem som kom upp i dagen på allvar.
2019 var det hallå också.
Frågan är hur de gör i år när det är brist.