Hej!

Jag har tagit fram brädgolvet hemma och nu återstår det att ordna med lister. På vissa väggar finns originalsockeln kvar, vilket gör det lite lurigt. Dessa vill jag egentligen ha kvar. Har några olika alternativ som jag gärna skulle vilja få lite input på.

1. Ta bort alla gamla lister och sätta dit nya.

2. Ha kvar de nuvarande listerna och limma fast utfyllnad under.

3. Sätta på en ny, mindre list ovanpå den nuvarande listen som enkom täcker den öppna ytan.

Glipan är ca 3cm hög.

Vad blir snyggast och enklast?

• Glipa mellan ett nytt trägolv och en befintlig vitmålad sockellist med synligt utrymme för listersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med trägolv och vitmålade väggsocklar där en ca 3cm hög glipa finns mellan golv och befintlig list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir utan tvekan snyggast (men inte enklast) om du avlägsnar de nyare och låter ett snickeri hyvla likadana lister som de äldre. Blir dock inte så billigt, kolla om du har någon liten seriös firma i grannskapet.
För att få det riktigt fint skulle jag avlägsna den moderna snickerifärgen och måla med linoljefärg. Man ser den ursprungliga linoljefärgen underst på gamla listen, linoljefärg gulnar i mörker så den har med all säkerhet vari mera grå från början.

Tack för tipset! Ska se över möjligheterna och vad det i så fall skulle kosta. Men det låter som en bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.