2 762 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Fylla ut sluttande mark vid fuktig torpargrund - vad ska jag tänka på?
Vårt hus står på gammal sjöbotten där man fått palla upp allt eftersom då marken sjunker. Nu måste vi fylla ut ordentligt åt sjösidan (marken har sjunkit för mycket pga erosion då man höjer och sänker sjön).
Vad bör jag tänka på?
Tid på året? Slutet på sommaren när det är så torrt som möjligt?
Fyllnadsmassor, typ? Har det nån större betydelse? Har gräsmatta nu som vi tänkte behålla.
Mängd? Antar att det sjunker en hel del?
Dränering? Bör vi lägga någon form av dräneringsrör genom?
Vad bör jag tänka på?
Tid på året? Slutet på sommaren när det är så torrt som möjligt?
Fyllnadsmassor, typ? Har det nån större betydelse? Har gräsmatta nu som vi tänkte behålla.
Mängd? Antar att det sjunker en hel del?
Dränering? Bör vi lägga någon form av dräneringsrör genom?
Vart har folk tagit vägen? Det är stillsamt på det här forumet numera...
Beror ju helt på hur det ser ut hos dig. Var i landet du har stugan. Vilken budget du har. Hur du vill att det ska se ut.
Har du ingen i närheten som gräver så du kan få fyllnadsmassor?
Dränering kan du nog skippa. Bättre att ordna så marken lutar från huset.
//AA
Har du ingen i närheten som gräver så du kan få fyllnadsmassor?
Dränering kan du nog skippa. Bättre att ordna så marken lutar från huset.
//AA
Det ska se ut som nu dvs gräsmatta men högre tomt.
Dränering är det jag funderar mest på. Framför allt om man bör leda bort regnvatten från stuprännorna så att det inte rinner rakt ner under huset som nu. Dvs lägga ner rör som går ett par meter ut?
Har en hel del sorkhål i marken runt stugan nu, nåt man kan passa på att göra när vi ändå håller på för att hålla dem borta?
Dränering är det jag funderar mest på. Framför allt om man bör leda bort regnvatten från stuprännorna så att det inte rinner rakt ner under huset som nu. Dvs lägga ner rör som går ett par meter ut?
Har en hel del sorkhål i marken runt stugan nu, nåt man kan passa på att göra när vi ändå håller på för att hålla dem borta?
Leda bort regnvattnet är aldrig fel.
Går det komma fram med grävare och lastbil så kan du beställa fyllning och lägga på med matjord ovanpå.
Ett annat alternativ är att skrapa bort matjorden, lägga på fyllnadsmassor och lägga tillbaka matjorden.
Kan nog vara bra med stora stenar i fyllningen så den inte eroderar så lätt.
Jag tror också att sorkarna trivs sämre med sten i backen.
//AA
Går det komma fram med grävare och lastbil så kan du beställa fyllning och lägga på med matjord ovanpå.
Ett annat alternativ är att skrapa bort matjorden, lägga på fyllnadsmassor och lägga tillbaka matjorden.
Kan nog vara bra med stora stenar i fyllningen så den inte eroderar så lätt.
Jag tror också att sorkarna trivs sämre med sten i backen.
//AA