Varenda gång jag byter vatten i spabadet så hamnar jag i funderingen ”ska jag fylla med varmvatten eller kallvatten?” Sedan ägnar jag en massa tid på att fundera på fjärrvärme vs spabadets eluppvärmning. Sedan slutar det med att jag chansar för att jag inte orkar ställa upp det hela ordentligt😝 Finns det någon mer begåvad person än jag där ute som löst detta räkneproblem?

Låt oss anta att fjärrvärmen kostar 0,70 kr/kwh och elen ligger på 2 kr/kwh ink. överföringskostnader.

• Person fyller spabad med vattenslang utomhus på träaltan, omgiven av vinterträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du värmepump till spabadet?

Det går ju åt lika mycket energi för att få vattnet varmt, så välj fjärrvärmen, som är billigast.

Kanske blir ot,men jag har ju funderat på en värmeväxlare från fjärrvärmen till spabadet... någon som gör så?

Eftersom du skriver priserna rakt av, så har du ju egentligen redan gjort kalkylen.

Badet värmer med direktverkande el, och med e priser du anger så är fjärrvärme billigare.

Att värma en liter vatten en grad är cirkus 4,18kJ om jag kommer ihåg fysiken rätt.
Ett spa-bad på låt oss säga 2000 liter, som ska värmas från 7 grader till 38 grader

Temperaturskillnad 31 grader
Liter vatten 2000

Således 2000*31*4,18 =259 160 kJ
Joule till kWh
259160/3600 =71,989 kWh

Pris med elvärme 71,989*2=143,978 kr
Pris med fjärrvärme 71,989*0,7=50,392 kr

Reserverar mig för eventuella beräkningsfel, det mesta är ur minnet

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.