Hej jag har fjärrvärme och råkade öka trycket till 1,6 bar. Luftade ett element på kanske 2dl. Behöver jag fylla på igen med vatten på något sätt?
Nyinflyttad och helt ny på detta med fjärrvärme så tacksam för svar :) trevlig kväll!

Vad visar manometeen nu?
Det ska finnas en öveetrycksventil som du istället kan öppna för att släppa trycket.

Svar nej normalt med ca 1,2 bar, tappa ur lite.

W whak skrev:
Vad visar manometeen nu?
Det ska finnas en öveetrycksventil som du istället kan öppna för att släppa trycket.
Den visar typ 1,52. Ska kolla efter övertrycksventilen. Rinner det ut vatten när man vrider på den?

J jonaserik skrev:
Svar nej normalt med ca 1,2 bar, tappa ur lite.
Fylls nytt vatten på i elementet av fjärrvärmen?

H Henessy skrev:
Fylls nytt vatten på i elementet av fjärrvärmen?
Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin temp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin tem
J jonaserik skrev:
Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin temp.
Här kommer en bild på centralen

• Värmeanläggning med rör, manometrar och kontrollpanel i ett teknikrum. Märkningar av SweTherm och Wilo synliga på utrustningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket lite högt. men gör i princip inget. så låt vara, blir det högre så öppnar säken kanske och pinkar ut lite.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Trycket lite högt. men gör i princip inget. så låt vara, blir det högre så öppnar säken kanske och pinkar ut lite.
Okej tack. Så jag kan förvänta mig att i sommar så kommer ventilen tömma ur lite vatten automatiskt för att sänka trycket. Behöver jag sedan mot hösten öka trycket manuellt?

Rickard.
Trycket är som högst när värmebehovet är som störst=kallast ute och lägst på sommaren då vattnet i systemet då är rumstemperatur.

Varmt vatten tar mer plats än kallt men det vet du nog om.

H Henessy skrev:
Okej tack. Så jag kan förvänta mig att i sommar så kommer ventilen tömma ur lite vatten automatiskt för att sänka trycket. Behöver jag sedan mot hösten öka trycket manuellt?
Som föregående skriver, det är tvärtom ditt tänkande och bry dig inte om trycket nu, eller till sommaren.

Vilket tryck man ska ha beror på vilken höjdskillnad man har i systemet. Tex vi, har en 1 1/2-plans plus källare, där är det lagom med 1 Bars tryck i värmekretsen.

Har du litet högt tryck nu: det är praktiskt när man går runt och luftar alla elementen eftersom det går litet fortare. Sista elementet du luftar kan du tappa ur litet extra så att du kommer ner på säg 1,2 Bar.

Det är, efter mina erfarenheter, ingen större skillnad i tryck sommar/vinter. Har man nyligen fyllt på värmesystemet med nytt vatten så kommer du att behöva justera upp trycket allt eftersom syret i det nya vattnet gasar ur, det tar ett bra tag innan vattnet blir syrefattigt och stabilt i systemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.