Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin temp.H Henessy skrev:
J jonaserik skrev:Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin tem
Här kommer en bild på centralenJ jonaserik skrev:Svar nej, det är vattentät skott mellan FJV och ditt hus, 1,52 Tja, låt det vara, vad står det på säkerhetsventilen 1,5 eller 2 bar. Vid ett tryck över så kommer säken att pinka lite, gör inget, stabilerar sig självt. På sommaren kan trycket gå ner till 0,5 - 0,6 bar, men bry dig och fyll inte på, helt normalt med detta, då vatten inte går att komprimera, det ökar och minskar i volym med sin temp.
Okej tack. Så jag kan förvänta mig att i sommar så kommer ventilen tömma ur lite vatten automatiskt för att sänka trycket. Behöver jag sedan mot hösten öka trycket manuellt?J jonaserik skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 363 inlägg
Vilket tryck man ska ha beror på vilken höjdskillnad man har i systemet. Tex vi, har en 1 1/2-plans plus källare, där är det lagom med 1 Bars tryck i värmekretsen.
Har du litet högt tryck nu: det är praktiskt när man går runt och luftar alla elementen eftersom det går litet fortare. Sista elementet du luftar kan du tappa ur litet extra så att du kommer ner på säg 1,2 Bar.
Det är, efter mina erfarenheter, ingen större skillnad i tryck sommar/vinter. Har man nyligen fyllt på värmesystemet med nytt vatten så kommer du att behöva justera upp trycket allt eftersom syret i det nya vattnet gasar ur, det tar ett bra tag innan vattnet blir syrefattigt och stabilt i systemet.
Har du litet högt tryck nu: det är praktiskt när man går runt och luftar alla elementen eftersom det går litet fortare. Sista elementet du luftar kan du tappa ur litet extra så att du kommer ner på säg 1,2 Bar.
Det är, efter mina erfarenheter, ingen större skillnad i tryck sommar/vinter. Har man nyligen fyllt på värmesystemet med nytt vatten så kommer du att behöva justera upp trycket allt eftersom syret i det nya vattnet gasar ur, det tar ett bra tag innan vattnet blir syrefattigt och stabilt i systemet.
Liknande trådar
-
Är det bara att fylla igen efter installation av bergvärme?
Grund & Markarbeten -
Hur fylla på element slinga Thermia diplomat.
Värmepumpar -
Går det att fylla ut stort hål i tegel efter att pluggar rämnat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla hål efter stubbe.
Grund & Markarbeten -
Hur bör man bäst fylla igen hål i golv efter rivning av vägg?
Golv