Hej,
Jag har läst alla möjliga trådar här på forumet men inte lyckats hitta svar. Jag har även försökt få hjälp av rörfirmorna här omkring, men ingen verkar ha tid att svänga förbi och hjälpa mig.

Jag behöver fylla på brine/köldbärarmedium i systemet (bergvärme), men har lite funderingar.

1. Kärlet där jag tänkt fylla är inte högsta punkten i systemet (se bild), vilket gör mig rädd att jag ska få luft i systemet.

2. På högsta punkten sitter en säkerhetsventil(?) eller en avluftare(?). Se bild.

Hur ska jag gå till väga? Oerhört tacksam om någon vill guida mig.
Ett expansionskärl i en källare med isolerade rör och stenmur. Installation med tekniska element syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-inställningar i källare med isolerade rör, ventil och damm på vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Thomas
 
Det vita är ett expansionskärl och bör ha en synlig nivå av vätska i sig, är den helt full kan du blåsa i luft genom ventilen i toppen, är den tom så fyller du vatten med vattenslang genom samma ventil. Om det saknas stora mängder behöver även mera frysskydd tillsättas. Men jag gissar att du bara ska fylla lite för att det skvalar i rören?
 
Krilleman
Inte bör man fylla tappvatten i borrhålet och späda ut spriten i onödan?!
:confused::confused:

Har du ett påfyllningskoppel på din ledningar ner i borrhålet?!

Kan se ut såhär och sitter ofta dolt i en frigolitlåda:
pafylln.png

Och skriv bara ett inlägg, det blir så snurrigt när du postar flera olika frågor.
 
P Plutus skrev:
Men jag gissar att du bara ska fylla lite för att det skvalar i rören?
Inget skvalp i rören, men vill ändå fylla på då kärlet är tomt.
 
Är du säker på att kärlet är tomt så det inte är så att du har den lite äldre ofärgade vätskan?
 
Även såhär kan påfyllnadsventilen se ut
 
  • Hand håller rördelar, ventiler med röda och blå spakar, verkstadsmiljö med rörkopplingar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inte bör man fylla tappvatten i borrhålet och späda ut spriten i onödan?!
:confused::confused:

Har du ett påfyllningskoppel på din ledningar ner i borrhålet?!

Kan se ut såhär och sitter ofta dolt i en frigolitlåda:
[bild]

Och skriv bara ett inlägg, det blir så snurrigt när du postar flera olika frågor.
Ett borrhål på 200 meter innehåller ca 400 liter så en påfyllning på tre liter går oftast bra, men precis som du säger, om det läcker och man fyller på flera gånger så kommer det att sluta med att det fryser i förångaren. men så verkar det inte vara i det här fallet.
 
Krilleman
P Plutus skrev:
Ett borrhål på 200 meter innehåller ca 400 liter så en påfyllning på tre liter går oftast bra, men precis som du säger, om det läcker och man fyller på flera gånger så kommer det att sluta med att det fryser i förångaren. men så verkar det inte vara i det här fallet.
Jo, men alla har ju inte 200m borrhål.

"Förr" var det vanligt att man inte borrade speciellt djupt.
Många sitter idag på bef. installationer med ett djup på mindre än 100m.

Jag var på visning för ett tag sen, ganska stor yta på villan. Där listade dom inte djupet på hålet. Efter lite letande kom det fram att det var på 87meter. :thumbdown:
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jo, men alla har ju inte 200m borrhål.

"Förr" var det vanligt att man inte borrade speciellt djupt.
Många sitter idag på bef. installationer med ett djup på mindre än 100m.

Jag var på visning för ett tag sen, ganska stor yta på villan. Där listade dom inte djupet på hålet. Efter lite letande kom det fram att det var på 87meter. :thumbdown:
Jag säger ju att du har rätt i sak, men arbetet med att blanda och fylla med frysskydd är mycket svårare då du först måste ta reda på vilket frysskydd som används, beställa en 25 litersdunk med frysskydd och ha en extern pump för att pumpa i det och allt spill blir lite brandfarligt om det sprit som frysskydd. Dessutom så kanske det inte ens behövs då kärlet faktiskt kan vara fullt redan. Om kärlet redan är fullt med genomskinlig vätska, så är det luft som behövs för att få en expansion möjlig. Vill man krångla till det ytterligare så bör frysskyddet testas innan om det är lagom spädning, sätt in ett prov i frysen och mät när det fryser/tinar,vad har man för köldbärartemperatur? ligger man på plusgrader så kan andelen frysskydd sänkas med vatten om frysskyddet redan är högt, är frysskyddet lågt, behöver andelen frysskydd höjas, ska 95% sprit pumpas i, i allra högsta grad brandfarligt. Så jag tycker fortfarande att en första fyllning med vatten är ett gott råd.
 
Är det sprit så funkar det att ta spolarvätska som är utblandad till -10 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.