Hej!

Vet att detta har varit på tapeten i ett antal trådar tidigare, men de som jag har hittat gäller äldre hus där många haft fuktskador på golvreglar.

Jag och min fru har köpt ett hus byggt på slutet av 80-talet med torpargrund och det är ju per definition en riskkonstruktion. Besiktningsmannen kunde konstatera att det inte fanns någon fukt och att plast låg utplacerat som det skulle. Tomten sluttar dessutom lite vilket är positivt ur fuktsynpunkt.

Nedervåning_min.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan vi flyttar in vill vi lägga om golv i kök, vardagsrum, sovrum1 och hall utan trösklar vilket är större delen av nedervåningen och då slog det mig att man kanske kunde gjuta en platta (fylla igen grunden) istället för denna riskkonstruktion till torpargrund. Syftet är att slippa bryderi med fukt (allt vad det innebär med fuktindikatorer, sömnlösa nätter etc.), slippa råttor (stor bonus) samt att troligtvis öka värdet.

Min fråga är då... Är det öht möjligt? Är det ett omänskligt stort jobb som helt enkelt inte är värt det? Går det mellan tummen och pekfingret att estimera ett pris om man lägger ut jobbet?

Tack på förhand!

Vänligen
Simon
 
Redigerat:
Allt är möjligt, men jag skulle inte bedöma det som värt besväret i ditt fall.

Jag har själv tillverkat en "invändig platta på mark" i ett betydligt 100 år äldre hus än ditt, ca 50 m2 i mitt fall. Det var nästan enda sättet att få modern standard på det. Men jag har svårt att se att det skulle vara värt det för dig, du har ju en fungerande konstruktion.

För att lyckas med det, behöver du ju riva innerväggarna eller lyfta hela huset för att komma åt att göra jobbet. Och för att plattan ska vara isolerad nog för golvvärme, behöver du manuellt skapa en isolerande sarg mot yttermur, mycket pill och många mantimmar. För jag antar att du inte har någon invändig grundmur, t.ex. för hjärtväggen? Skulle du ha tillräckligt befintligt stöd för de invändiga väggarna, är det ett betydligt enklare jobb.
 
Riva innerväggar är väl inte nödvändigt. Frågan är väl däremot hur hög är krypgrunden, hur väl ventilerad är den. Sist men inte minst hur väl isolerat bjälklaget? Men visst går det att göra så men att beräkna kostnad utan att varit på plats är inte möjligt. Men kanske det är möjligt att öka isoleringen underifrån utan att använda organiskt material och samtidigt öka ventilationen av kvarvarande utrymme. Man kan kanske räkna fram optimal ventilation av utrymmet och använda avfuktare, men det var ju inga problem idag vad jag förstår så varför göra något överhuvudtaget.
 
cecar33 skrev:
Riva innerväggar är väl inte nödvändigt.
Hur gjuter du under t.ex. en bärande hjärtvägg utan att lyfta på den (om gjutningen ska ligga i nivån med dagens undergolv)?

Men jag håller med i slutsatsen, if it ain't broken, don't fix it!
 
OpiMaza
Det kostar nog mer än vad det smakar.
Torpargrund är helt ok om man har/gör på rätt sätt och det låter som om det är det hos dig så du kan nog sova lugnt på natten.
 
norrbottenstorpet skrev:
Hur gjuter du under t.ex. en bärande hjärtvägg utan att lyfta på den (om gjutningen ska ligga i nivån med dagens undergolv)?

Men jag håller med i slutsatsen, if it ain't broken, don't fix it!

Det är väl inga märkvärdigheter bärande innerväggar står på bjälklaget och har oftast en glesmurad vägg i krypgrunden som upplag, när det gäller hus byggt på 1980 talet. Vill du att jag förklarar mer noggrant så fråga igen.

PS Det är dessutom inte en optimal lösning att gjuta in bjälkarna öth. DS
 
Hej, våra grannar håller precis på med detta. Dock är deras hus från 20-talet och de ska lägga in vattenburen golvvärme samtidigt. Det som har varit bökigt för dem är att byta ut alla träbjälklag (heter det så) som bär upp innerväggarna mot icke organiskt material eftersom man inte vill gjuta in trä i plattan. Det går bra men tar mycket tid och man måste vara försiktig. De har gjort allt själva. De kollade runt med olika hantverkare först men ingen kunde komma med ett fast pris eftersom det var omfattande jobb.

Om ert hus är från 80-talet skulle jag inte ändra konstruktionen.

Med vänlig hälsning, Patrik
 
cecar33 skrev:
Vill du att jag förklarar mer noggrant så fråga igen.
Ja tack, det var därför jag frågade.

PS Det är dessutom inte en optimal lösning att gjuta in bjälkarna öth. DS
Självklart inte! Om syllen t.ex. Riskerar att bli "gjutform" får man väl bygga upp barriärer. I mitt fall byggde jag en sarg av xps-cellplast samt någon cm linisolering mot min timmerstommes syll.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja tack, det var därför jag frågade.


Självklart inte! Om syllen t.ex. Riskerar att bli "gjutform" får man väl bygga upp barriärer. I mitt fall byggde jag en sarg av xps-cellplast samt någon cm linisolering mot min timmerstommes syll.

Nu var det ju TS jag svarade på och 1980 tals hus,Du pratar ju om ett hus med massiv trästomme med massiva innerväggar av liggande plank om det är byggt före 1920 talet. Då är även väggarna en del av den bärande konstruktionen som uppifrån sett, bildar ett kors kring en eller två murstockar och dom väggarna plockar man inte bort hur som helst utan att ersätta dessa med bärande balkkonstruktioner som plockar ner lasterna på flera för ändamålet dimensionerade upplags punkter.
 
Sant, men vänligen beskriv HUR du gör i 80-tals huset? (än så länge har du bara sagt att det inte är några problem)
 
Tack för alla svar! Antar att det inte är värt besväret. Råttorna får jag ta hand om på annat sätt, men det är en helt annan historia :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.