223 läst · 4 svar
223 läst
4 svar
Fylla igen källare och riva uthuset
Har ett fritidshus med en ytterligare en byggnad på tomten. Gammalt hus med sågspån i väggarna och skiffertak. Huset står på en källare som det finns vatten i, på botten. Sägs att den som bodde här fram till mitten av 70-talet hämtade vatten därifrån (vilket jag har svårt att tro att det skulle vara fräscht vatten och dessutom fanns det en brunn). Det har blivit mer vatten i källaren nu, sedan vi tagit ner 6 mycket stora granar som stod nära där.
Källaren är ca 16 kubikmeter. Det har funnits ett fönster, som ruttnat så vi satte dit två stora ventiler i en spånplatta, för ca 15 år sedan. Som också har ruttnat förstås. Skulle bara varit en tillfällig lösning men blev kvar. För att komma ner till källaren är det ett stort hål att sätta en stege i för att klättra ner.
Denna källare är ett stort bekymmer för mig. Är rädd att det ska bli hussvamp och det ska smitta över till huset jag bor i, när jag är här. Huset med källaren använder jag nu som snickeri och målarrum.
Nu kom jag på en lösning att riva huset, fylla igen källaren och bygga ett växthus på denna betongkällare. Detta för att slippa oron, som håller mig vaken på nätterna, att det ska bli hussvamp.
Kan man fylla igen med grus?
Källaren är ca 16 kubikmeter. Det har funnits ett fönster, som ruttnat så vi satte dit två stora ventiler i en spånplatta, för ca 15 år sedan. Som också har ruttnat förstås. Skulle bara varit en tillfällig lösning men blev kvar. För att komma ner till källaren är det ett stort hål att sätta en stege i för att klättra ner.
Denna källare är ett stort bekymmer för mig. Är rädd att det ska bli hussvamp och det ska smitta över till huset jag bor i, när jag är här. Huset med källaren använder jag nu som snickeri och målarrum.
Nu kom jag på en lösning att riva huset, fylla igen källaren och bygga ett växthus på denna betongkällare. Detta för att slippa oron, som håller mig vaken på nätterna, att det ska bli hussvamp.
Ett annat sätt är att dränera källaren. Eller fylla igen den med huset kvar ovanpå.
Skall du bygga växthus vill du ine ha grus under för då får du vattna i ett. Jag är inte heller säker på att du vill ha växthus vid en sommarstuga för då gäller det att vara på plats och vattna hela sommaren.
Skall du bygga växthus vill du ine ha grus under för då får du vattna i ett. Jag är inte heller säker på att du vill ha växthus vid en sommarstuga för då gäller det att vara på plats och vattna hela sommaren.
Grus låter dyrt , finns fyllmassor /schaktmassor .L LinaOlsson skrev:Har ett fritidshus med en ytterligare en byggnad på tomten. Gammalt hus med sågspån i väggarna och skiffertak. Huset står på en källare som det finns vatten i, på botten. Sägs att den som bodde här fram till mitten av 70-talet hämtade vatten därifrån (vilket jag har svårt att tro att det skulle vara fräscht vatten och dessutom fanns det en brunn). Det har blivit mer vatten i källaren nu, sedan vi tagit ner 6 mycket stora granar som stod nära där.
Tror det blir svårt att dränera för det är stora stenar runt om.H heimlaga skrev:
Tänkte gjuta igen hålet som är i golvet. Då blir det som en betongplatta.
Klicka här för att svara