Hej
Jag har fräst lite spår för el i mina betong väggar. Vad kan man använda för att fylla igen dom när man är klar? Jag var inne på kanske gipsbruk eller husfix. Men vad ger bäst resultat?

Redigerat:
Hmm, dags att tänka på det nu ;) Jag brukar använda kakelfix (Casco multifix premium) till enklare lagningsarbeten i betong. Det finna annan fix och denna är säkert bland de dyrare, men den är mycket smidig att jobba med till skillnad från många andra. Jag begick misstaget att köpa Biltemas fix och även om den fungerade för ändamålet skulle jag inte använda den som lagningsmassa eftersom den var mindre som en massa och mer som en halvflytande grynig gröt. Spackel sjunker alltid, tillverkarna får säga vad de vill, men så är det, och fix sjunker inte. Är man på och jämnar till efter max en dag så har fixet inte hunnit härda så mycket och är behandlingsbart med t.ex. "grön svamp" (eller till och med en fuktig trasa) om det bara är spill utanför kanter som ska tas bort eller färgskrapa om man vill jämna till något större. Om man vill ha en ännu bättre yta kan man alltid spackla den sista millimetern med vanligt spackel. Är ytan ändå betong kanske spacklet ger en för fin yta så fixet kanske matchar betongen bättre.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Casco Husfix har jag använt. (y)

ullberg
Jag har använt både gipsbruk och husfix - tycker båda funkar bra i och med att de inte krymper (eller åtminstone väldigt lite).

husfix är väldigt hårt vilket (väl?) är bra - så länge man inte råkar överfylla, då är det omvänt riktigt jobbigt att slipa ner... gipsbruk är lättare att hantera i härdat tillstånd, och personligen tycker jag inte det gör så mycket att det är mjukare (sällan jag försöker sätta en skruvmejsel eller kniv i färdiga vägggen)...

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.