Har två-tre springor där planken har gått isär ca 2 mm. Tror att det beror på att golvet inte kan röra sig ordentligt där pga en tung Handöl murspis som står på golvet. Finns det något man kan använda sig av för att fylla i de springorna med utan att slipa och lacka golvet?
 
Vax eller linoljespackel.
 
Är dom permanenta eller är dom olika stora beroende vilken tid på året?
Kemiskt trä eller liknande spackel om springorna är permanenta.
Rätt färgad nåtmassa eller silikonfri fogmassa (typ Tec7) om du har rörelse.
Oavsett vilket av ovan du väljer kan det sluta med att du har fogmaterial som släpper i springorna.

Du kan även kolla om du enkelt kan släppa spänningen i golvet genom att såga upp en rörelsefog runt spisen och täcka med tunn steglist så golvet kan röra sig i lugn och ro.
 
De blir nog lite större nu under vintern skulle jag gissa, de går nog ihop lite under sommaren men inte helt. Så jag får nog försöka att hitta nån silikonfri fogmassa som passar i färgen. Inte så snyggt nu när det samlas smuts i springorna.

Att såga upp runt murspisen blir nog ganska svårt. http://www.eldstaden.eu/Handol-Carl-Gustaf-presentation.html en sån är det som står i ett hörn i vardagsrummet.
 
Skruvade bort nivålisten mellan hallen och vardagsrummet så kunde jag knacka ihop springorna så att de nästan försvann helt. Får väl se hur länge det tar innan de kommer tillbaks igen.
 
Såg att någon hade skrivit t.ex kemiskt trä elelr träspackel, använd aldrig det, du har alltid en liten rörlighet i det och det kommer spricka.
Såg att du fått igen sprickorna men om du ska nåta det senare så funkar Tec7 fint eller Essves ultraflex.

Lycka till
 
det finns golv fog i olika kulörer som du kan hitta på byggvaruhus. jag fogade med det mot trösklarna och i det som var en glipa och det funkade fint syns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.