3 880 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Fyll eller källare
Jag och min sambo funderar på att bygga nytt, vi har förtur på en tomt som är ca 1940 m².
Men vi måste gräva ur och fylla en hel del. Vi har fått förklarat för oss att man gräver ur där huset ska stå och använder dom massorna som fyll under trädgården. Gör man så här går det åt 2600 m³ då är det fyll till 3 meter runt huset, fyll till infarten och garage. Priset vi fått för detta inklusive dränering är 215 000 kr.
Vi har nu fått idén att göra en källare istället för att köpa massa fyll. En platta måste man ju ändå göra, så om man gör den 3 meter längre ner gör ju ingen skillnad på priset. Funderingen jag har är hur mycket det kostar att mura väggarna i leca och isolera 150-200mm (använder man cellpast?). Och om man sparar något på källare istället för fyll. Huset vi har ritat är 1 ½ plan där entréplan är i vinkel. Byggytan är ca 160 m²
// M&M
Men vi måste gräva ur och fylla en hel del. Vi har fått förklarat för oss att man gräver ur där huset ska stå och använder dom massorna som fyll under trädgården. Gör man så här går det åt 2600 m³ då är det fyll till 3 meter runt huset, fyll till infarten och garage. Priset vi fått för detta inklusive dränering är 215 000 kr.
Vi har nu fått idén att göra en källare istället för att köpa massa fyll. En platta måste man ju ändå göra, så om man gör den 3 meter längre ner gör ju ingen skillnad på priset. Funderingen jag har är hur mycket det kostar att mura väggarna i leca och isolera 150-200mm (använder man cellpast?). Och om man sparar något på källare istället för fyll. Huset vi har ritat är 1 ½ plan där entréplan är i vinkel. Byggytan är ca 160 m²
// M&M
Njae. Med källare så får du gjuta 2 plattor om det skall vara riktigt och då är den övre betydligt dyrare att göra än en platta på mark.
En källare är ingen billig historia men den är ju värd rätt så mycket. Med dagens byggteknik är ju inte fukt ett problem så det blir ju väldigt mycket extra utrymme och plats för panna och liknande.
Jag skulle säga kör på källare men det blir dyrt. Förbered er på det.
En källare är ingen billig historia men den är ju värd rätt så mycket. Med dagens byggteknik är ju inte fukt ett problem så det blir ju väldigt mycket extra utrymme och plats för panna och liknande.
Jag skulle säga kör på källare men det blir dyrt. Förbered er på det.
Jag var ju mer inne på källare med gjutet valv som "förr". Det går väll säkert lägga bjälklag av trä men det måste ju vara rätt så tåligt så det blir ju inte billigt heller. Knappast dyrare än betong men ändå inte billigt.
Billigast är ju som du redan förstått platta på mark i detta fall.
Billigast är ju som du redan förstått platta på mark i detta fall.
Bygg med källare. Skall du fylla stora mängder kostar det också. Golvbjälklaget blir inte annorlunda än om du har krypgrund,
men du får betydligt mycke mer utrymme (för att samla brahagrejer) - I stället för leca, kolla denna länk:
http://www.dorocell.se/eway/default...,1936&Content_6075=6048:17112::0:6076:1:::0:0
Dessa klossar borde de flesta klara av att stapla.
men du får betydligt mycke mer utrymme (för att samla brahagrejer) - I stället för leca, kolla denna länk:
http://www.dorocell.se/eway/default...,1936&Content_6075=6048:17112::0:6076:1:::0:0
Dessa klossar borde de flesta klara av att stapla.
Liknande trådar
-
Jordkällare eller gammal dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Tvättstuga i källare eller inte?
Planlösningar -
Ftx ventilation i 70-tals hus (entréplan+källare) bra eller dåligt?
Ventilation -
Källare eller båt? - Vad väger vårt hus?
Grund & Markarbeten -
Åtgärda eller fylla igen källare..? Tips tack..!
Grund & Markarbeten