Är det någon som vet vad dom här plattorna av gult fusktegel är gjorda av för material? Det verkar även vara någon form av isolering mellan plattorna och originalfasaden av trä. Funderar på om det är enkelt att ta bort så man får fram originalfasaden. Är lite orolig för att det kan vara asbest.

• Närbild på gul fusktegelfasad med synlig isolering och bakomliggande träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gul fusktegelfasad med isoleringsskikt mot träfasad som syns i springa.
    Skapa konto

Bästa svaret

Dom där plattorna är gjorda av cocos o tjära brandfarliga

• Gilla
elvisdx
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Dom där plattorna är gjorda av cocos o tjära brandfarliga
Tack för svaret Bo! Intressant materialkombo. Bra att dom inte innehåller asbest iaf. Vet du när dom här var poppis och vem tillverkaren var? Man ser dom inte så ofta.

Va dom verkligen poppis ens då?

Stefan N Stefan N skrev:
Va dom verkligen poppis ens då?
Haha, nej antagligen inte :)

Ganska vanliga på 60-talet men en del hade problem med brandförsäkringen men då behandlade man baksidan med aluminiumfolie

• Gilla
elvisdx
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ganska vanliga på 60-talet men en del hade problem med brandförsäkringen men då behandlade man baksidan med aluminiumfolie
Nu när jag vet att dom finns har jag börjat se dom på små hus på landsbygden ibland.

Är det några särskilda regler för hantering när man tar bort dom? (förutom att undvika att dom antänds)

E elvisdx skrev:
Är det någon som vet vad dom här plattorna av gult fusktegel är gjorda av för material? Det verkar även vara någon form av isolering mellan plattorna och originalfasaden av trä. Funderar på om det är enkelt att ta bort så man får fram originalfasaden. Är lite orolig för att det kan vara asbest.
Hej allihopa på forum!

Vi renoverar huset och jag behöver såna skivor, vet nån var kan jag hitta dem? Vi behöver kanske 20-25 stycken!

Stort tack för svar!!

• Skadade och nedbrutna bruna byggskivor monterade på en vägg, behöver ersättas.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.