Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Hoppas vi kan fortsätta här utan att någon skriver ner "mitt livs novell" här och får trådar stängda.

Hade familjen Philipsson kanske nöjt sig med en mindre summa istället för att kräva nästan 500000:- så hade det säkert gått att lösa i ett tidigt stadium.
Nu visade det sig att paret helt klart är rättshaverister, vilket har inneburit en total ekonomisk katastrof för paret. Konstigt att inte någon har gett dom goda råd på vägen.

Swedberg skrev:
Konstigt att inte någon har gett dom goda råd på vägen.
Det är fullt möjligt att så har skett, men vissa lyssnar inte. Att under en pågående tvist själva försöka åtgärda felaktigheter, som paret gjorde med det fellutande badrumsgolvet, är ju helt fel.
Sammanfattning: En byggfirma som fuskar möter rättshaverister!

Tyresö
Sen är det ju så också att många i Sverige tror att det är som i USA, där man kan stämma varandra på fantasisummor och få skadestånd från allt och alla - och dessutom bli rik pga alla skadestånd man får. Det fungerar inte så i Sverige - vi har inte samma sorts rättssystem här.

Om jag har förstått saken rätt, så såg familjen en chans att bli rika på företagets bekostnad.

Tyresö skrev:
Sen är det ju så också att många i Sverige tror att det är som i USA, där man kan stämma varandra på fantasisummor och få skadestånd från allt och alla - och dessutom bli rik pga alla skadestånd man får. Det fungerar inte så i Sverige - vi har inte samma sorts rättssystem här.

Om jag har förstått saken rätt, så såg familjen en chans att bli rika på företagets bekostnad.
Nu såg inte jag avsnittet, men fixar inte TV4 till problem på de case de tar upp i programmet också? Så de har fått sitt badrum fixat på nåt vänster ändå nu?

Tyresö
timmelstad skrev:
Nu såg inte jag avsnittet, men fixar inte TV4 till problem på de case de tar upp i programmet också? Så de har fått sitt badrum fixat på nåt vänster ändå nu?

Jo, det gör dom á la American style, med hela familjen i glädjetårar samtidigt som hjälten Timell står och kramar om dom.

Tycker programmet är för mycket "Janne Josefsson-journalistik" blandat med "Extrem home makeover". Programidén är bra - om TV4 bara undvek att fördumma svenska folket, genom att överdrivet vinkla all skuld och ansvar på företagen. Någonstans i härvan bör väl ändå familjerna ha ett uns av ansvar - men det framkommer aldrig.

Jag har numera slutat titta på det programmet pga den överdrivna vinklingen som utgångspunkt när dom klipper ihop programmet - Svenska folket är inte så korkade att dom sväljer den sortens programvinkling.

Tyresö skrev:
Jag har numera slutat titta på det programmet pga den överdrivna vinklingen som utgångspunkt när dom klipper ihop programmet - Svenska folket är inte så korkade att dom sväljer den sortens programvinkling.
Då säger jag emot och säger att - jo, det är "svenska folket" visst! :wow:

Tyresö
timmelstad skrev:
Då säger jag emot och säger att - jo, det är "svenska folket" visst! :wow:
Jag skrev fel, jag skulle skrivit att jag HOPPAS att Svenska folket inte är så korkade - men tydligen så hoppas jag förgäves.

Jag tycker det är intressant med själva byggandet och före/efterbilderna. Samma med Byggfällan på tv 3. Allt det där mellansnacket kunde helst kvitta.

Det har kanske redan sagts i den stängda tråden, men största anledningen till folks naivitet tror jag är den svenska "tryggheten". Svenskar är så invaggade i att allt fungerar som det ska, alla gör rätt för sig och alla är vi ärliga och lagenliga. Sen så bygger de hus och förväntar sig att allt blir perfekt, omedelbart, och nästan gratis. När det sedan inte blev så perfekt som de hade förväntat sig måste man skylla på någon. Någon j**vel ska åka dit för detta osvenska sätt att bete sig på.

Hehe, jag undrar hur de regarerar när de får reda på hur byggarna skottade in snö i väggarna på de husen och stängde till ... En köpare upptäckte det och slog bakut, och lyckades varna några grannar så det fick rivas och torkas, men jag undrar hur många det är som inte har "fin" isolering. Då blir det väl 250 inlagor till antar jag.

Tyresö skrev:
Jo, det gör dom á la American style, med hela familjen i glädjetårar samtidigt som hjälten Timell står och kramar om dom.
Den stilen är väl egentligen för mycket för oss svenskar. Det beror på vår inställning att samhället ska fixa allt. I USA däremot kan välgörenhet, gärna med skatteavdrag, vara ett bättre alternativ. Då ges tillfälle till sentimentalitet med tårar och kramar i överflöd.

tallmilan skrev:
Hehe, jag undrar hur de regarerar när de får reda på hur byggarna skottade in snö i väggarna på de husen och stängde till ... En köpare upptäckte det och slog bakut, och lyckades varna några grannar så det fick rivas och torkas, men jag undrar hur många det är som inte har "fin" isolering. Då blir det väl 250 inlagor till antar jag.
Nu såg jag inte programmet men varför är man så korkad så man skottar in snö i väggen?

Själv åkte jag 10 mil enkel resa igår för att kolla till hantverkarna ute på landet så de lägger takpappen åt rätt hål när vi lägger om taket....

Man kan/ska inte lita på någon.

S
Henri skrev:
Det är fullt möjligt att så har skett, men vissa lyssnar inte. Att under en pågående tvist själva försöka åtgärda felaktigheter, som paret gjorde med det fellutande badrumsgolvet, är ju helt fel.
Sammanfattning: En byggfirma som fuskar möter rättshaverister!
Min känsla är att Järntorget inte är några fuskbyggare.
Att våtrummet/ rummen inte vart "hundra" är nog ingen som säger emot.
Den underentreprenören har nog få jobb kvar hos Järntorget.

En rimlig ekonomisk kompensation hade varit OK.
Men att tro och driva att man ska få nära 500000:- samt ha kvar dom befintliga våtrummen är väldigt komiskt.

S
Tyresö skrev:

Jag har också förstått saken som du, att dom ville försöka få våtrummen i stort sett gratis. Sedan har dom tvistat om mängder med mer ting som dragits tillbaka.
Det är riktigt bra att vårt rättssystem slår igen portarna för lycksökare.
Tänk vilken timpenning hantverkare/ företagare hade haft annars. Försäkringspremierna hade också skjutit i höjden.

S
tallmilan skrev:
Det låter ju jävligt korkat helt enkelt och det får man hoppas att du hittar på.

Swedberg skrev:
Min känsla är att Järntorget inte är några fuskbyggare.
Att våtrummet/ rummen inte vart "hundra" är nog ingen som säger emot.
Den underentreprenören har nog få jobb kvar hos Järntorget.
Grunden till hela historien är fuskbygda golv i våtutrymmen. Järntorget måste naturligtvis ansvara fullt ut för sina underentreprenörer. Är dessa fuskare så klassas Järntorget som fuskare. Vilka underentreprenörer som har jobb kvar hos Järntorget vet vi inget om.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.