Status
Tråden går ej att kommentera.
Fast det där med brandskyddet var ju verkligen oyckliga omständigheter, uppkomna av generositet gentemot köparna att kunna flytta om sina hus. Om jag uppfattat rätt.
Det var inget generalfel. Fönster som blivit aningens för stora, komplementhus som givits tillstånd att flyttas och annat. Det är lätt åtgärdat.
Det var ju till och med extra bra brandisolerat på sina ställen.

Bakfallet däremot! Det borde fixats snabbare och smidigare.

Min teori: Tror att köparna var struliga från början med att inte vilja skriva på kontrakt, springa på byggplatsen och påpeka petitesser, kräva ändringar mitt under processen och sedan fixa själv när det inte gick den officiella vägen. Det är det jag läser mellan raderna.
När det sedan blev ett "riktigt" fel hade köparna skrikit "vargen kommer" så många gånger att byggledningen inte orkade lyssna. Inte bra - totalt fel till och med - men mänskligt sett kan jag förstå om det blivit så.
 
A
Det är just det som jag tycker är pudelns kärna. Järntorget har gjort flera fel, några har snabbt fixats efter att TV4 började jaga dem, troligen för att försöka att inte förlora så mycket anseende när programmet väl visas.

Men badrummen och tvättstugan vill man inte fixa genom att riva ut rummen utan man vill hitta någon annan lösning som inte kostar 500 000 kr. Hade det kostat 10 000 kr hade nog Järntorget fixat det ganska snabbt, men när det börjar röra sig om hundratusentals kronor så är det värt att strida om saken.

Så det viktigaste med programmet som jag ser det är att badrummet har bakfall och Järntorget vägrar att fixa det på ett fackmannamässigt sätt utan vill göra det på ett billigare icke fackmannamässigt sätt. Det vill inte familjen men kommer inte åt dem juridiskt (familjen förlorade i tingsrätten).

Så lösningen blir då att TV4 skjuter vilt med hagelbössan och kör en timmes rejäl smutskastningskampanj mot företaget på bästa sändningstid för att straffa företaget för att de inte gjort rätt för sig från början. Misstag som bakfall kan naturligtvis hända, även om jag anser att det troligen mest händer klåpare. Men gör man rätt för sig så kan jag ha visst överseende även med klåpare. Men när man inte gör rätt för sig utan vill smita från sitt ansvar, då kan jag nog tycka en organiserad häxjakt mot ett sådant företag kan vara befogad. För det slår i slutändan mot det som är absolut viktigast för de allra flesta företag dvs Pengarna.

Problemet med häxjakt är att kärnkonflikten döljs i bruset av smutskastningstaktiken och det blir en massa fokus på underentreprenörer, fakturor, brandskydd, rättegångar, avbokningar av möten, felgjorda dammsugarrör, osv istället för att fokusera på huvudmålet som är: Järntorget: Åtgärda de felbyggda badrummen och tvättstugan på ett fackmannamässigt sätt, Punkt!
 
BorgP skrev:
När det sedan blev ett "riktigt" fel hade köparna skrikit "vargen kommer" så många gånger att byggledningen inte orkade lyssna. Inte bra - totalt fel till och med - men mänskligt sett kan jag förstå om det blivit så.
Tror också att det uppstod personliga konflikter som växte och hindrade sakfrågorna.
 
bra-byggare skrev:
Jag tittade på bilderna på barummet hos familjen i Märsta på TV4:s hemsida. Får den elektriska handukstorken hänga precis utanför duschväggarna som den gör. Det måste väl vara 1,2 meter från duschmunstycket eller något sådant så det borde vara gränsfall eller?

[länk]
Elen ser ju ut att komma nära på 2 meter från munstycket också så även ett uttag hade ju funkat, även på de gamla reglerna.
 
S
Jan-Å skrev:
Jag såg inte hela programmet men att det var bakfall i duschen var övertydligt och man pressade inget vatten utan drog igång duschen och 3 min senare stod vattnet mot tröskeln ut mot vardagsrummet. Solklart bakfall i mitt tycke och inget att diskutera.
Likaså hade man inte följt regelverket som gäller för brandsäkerhet, det var också uppenbart och i händelse av brand livsfarligt utifrån hus husen står placerade.

Det är inte speciellt svårt att förstå att man inte ska ha bakfall i duschen och det är inte speciellt svårt att förstå att man ska följa regelverket för brandskydd när man bygger hus.
Fattar man inte nåt av dom är man inte seriös, kunden är i det fallet ointressant som jag ser det.
Hade det varit solklart fall :) (lustigt va)hade jerntorget blivit fällda. Alla bilder som vart visade i TV så var duschen igång och har du ett fall på 1:200 så kan du lätt få den effekten med som visades i tv. En duschhörna är inte på något sätt tät utan vattnet pressas ordentligt ut under ordinarie släplist. För mig är det märkligt att man inte fick se någon järndank eller pass som verkligen påvisade att det var bakfall. Jag tror mer på att det var en svacka som hävdades som bakfall.
Sen verkar hela inspelningen med så kallade bakfallet vara en fejk. När han slår på duschen är han i ett rum, när det så kallade bakfallet (vattnet) visas i bild i ett annat.
 
Hur man än vrider och vänder på det så hade väl de boende gjort ingrepp i golvet innan filmbeviset gjordes samt att man kunde se att vattnet rann mot en brunn, blir nog förbannat svårt att övertyga en domstol då hur fel än byggaren gjort från början.
Sen det här att TV 4:s byggare "såg med blotta ögat" att det var svackor och bakfall kan man nog ta med en nypa salt, hur mycket visste dom innan dom kom dit och hur mycket hade dom kollat innan kameran gick igång. Att fel begåtts är det inget snack om men programmet spelar på en snyfthistoria där egentligen bara en part kommer till tals (då VD:n inte fick svara i direktsändning för att slippa klippas) och hela sanningen kommer inte fram. Samma sak med gubben i Umeå förra säsongen, saker som framställdes i byggarens nackdel hade ju tydligen inte med hans firma och aktuellt projekt att göra.
Programmet Byggfällan är ju inte bättre dom heller egentligen.

Skulle vara kul att få höra något (om även anonym) från en hantverkare som varit på plats på något av dessa hus som varit med i dessa program eller har koll (lokalt) på byggarna som jagas i programmen.
Någon på forumet som har sklig info?
 
S
prototypen skrev:
Golvet var ju en gång upplockat av Järntorget och tillbakalagt men så dåligt att husägaren gjorde om 16 plattor som endera stack upp eller var kantstötta (jag hörde inte anledningen). Vad hade Järntorget trott att det skulle hjälpa att lyfta på plattorna när underlaget lutar åt fel håll. Lyfter man på kakel och klinker så är risken stor att man skadar tätskiktet.

Det tillkom en golvbrunn vid dörren, och troligen har de gjort ett lokalfall i duschen för att få ned det mesta vattnet där, och det som råkar gå över "ryggen" får rinna ner i dörrengolvbrunnen. Alternativet hade troligen blivit att höja tröskeln 5 cm.

Protte
Nej, inte tillkom det någon golvbrunn vid dörren! Det du ser är en sil som dom lagt ut.
Man kan ju undra hur husägaren och hans kompis kunde "sänka" ner plattor?
 
S
hempularen skrev:
KA ansvaret går avsevärt längre än så. KA är den person som skall se till att bygget följer samhällets regler och krav på bygget. I kontrollplanen tas vissa saker upp, men det finns massor av regler som skall följas som inte alls står i planen. Det är därför man har ett certifieringskrav på den som skall vara kvalitetsansvarig, han skall känna till de lagar som styr byggverksamheten.
Det är byggherren som har det fulla ansvaret för att samhällets krav på projektet uppfylls och att kontroll och provning utförs i tillräcklig omfattning för att säkerställa att så kan ske. Den kvalitetsansvariges uppgifter enligt PBL är således inte att övervaka den totala kvaliteten i projektet utan enbart den del av byggherrens kontrollsystem som syftar till att säkerställa att de väsentliga samhällskraven uppfylls.
Den kvalitetsansvariges uppgifter är inte att leda eller övervaka arbetet i sig utan för byggherrens räkning övervaka kontrollen av att samhällskraven uppfylls. Det är altså en fråga om en annan funktion än den ansvariga arbetsledare som skulle utses enligt äldre regler i PBL.

Sedan finns det inget krav på certifiering.
 
Glufsglufs,

Du pratar mot dig själv, du säger i ena meningen att felet är där men i nästa att det inte är byggarens fel. Vems är felet då och vem bär ansvaret? Hur ska det åtgärdas, tror du kostnaden att åtgärda i förhållande till entreprenörens syn på felet kan starta problematiken?

Hur hade du agerat om du fått ett badrum som hade bakfall så det rann ut genom toadörren?
 
Bambi skrev:
Glufsglufs,

Du pratar mot dig själv, du säger i ena meningen att felet är där men i nästa att det inte är byggarens fel. Vems är felet då och vem bär ansvaret? Hur ska det åtgärdas, tror du kostnaden att åtgärda i förhållande till entreprenörens syn på felet kan starta problematiken?

Hur hade du agerat om du fått ett badrum som hade bakfall så det rann ut genom toadörren?
Och exakt var har jag påvisat att det inte är byggarens fel? Exakt var har jag möjligen påstått att det inte skulle vara fel överhuvudtaget? Om du läser om hela tråden så ser du att det diskuteras om programets utformning som sen glidit in på hur juridiken funkat samt vem som eventuellt gjort vad i vilket skede och vad som eventuellt inte kommit fram i programmet då det av många ses som "enkelriktat" i sin presentation av det hela.
Så håll dig till saken istället för att göra en avstickare på något som inte påståtts och/eller läs de inlägg i denna tråd samt den andra tråden om programmet så får du läsa vad andra har hitatt för info gällande just det som skett i Märsta och med byggaren.

Ansvarsfrågorna är entrependjuridiska och juridik och logik går som bekant sällan hand i hand så att säga vem som har ansvar är tvådelat, logiskt byggaren, juridiskt....ja...vem som helst som råkar i kläm.
Någons fel är det men frågan är ju vems, byggarens, den som gjorde om under rättprocessens gång, de boende, den UE som utfört jobbet, den UE som kaklar men inte påtalat ojämt golv innan kakling. Samma med toaletten, vem ansvarar för den? Byggaren som inte visste att den fanns, VVS:aren som installerade, kunden??? Ja, hittar du en ansvarig som ska ställas till svars utan juridiskt kunnande så är du grymt duktig men läs alla inlägg i båda trådarna ordentligt så får du liksom vi andra reda på en hel del mer än vad som kom fram i programmet.
 
Är det ingen som reagerar på det komiska i att det var en Comfort VVSare (enligt fakturan) som installerade den inbyggda toaletten och som sedan en (annan) Comfort kille ratade som fusk installation?

Säger väl en del om Comfort kedjan och vad det faktiskt ger att gå till en "riktig" firma..
 
Bob_the_builder
Man kan beställa en kopia av domen genom att maila Järntorget och det har jag gjort. Frågan om bakfallet (bla) avgjordes i Tingsrätten genom att olika expertutlåtanden ställdes mot varandra och att rätten inte ansåg det vara styrkt att familjens vittnen hade "mer" rätt vilket innebär att ersättningsyrkandet föll (s 37).

Läser man Järntorgets experters utlåtanden så får man dock se en del konstigheter, bland annat ett resonemang från en fd medlem av BKRs tekniska råd (Axel Eek) om att ett EVENTUELLT bakfall hade kunnat åtgärdas med ett nytt lager klinker på det gamla - att göra om badrummet hade varit orimligt. Man tar sig för pannan.
 
fridde skrev:
Är det ingen som reagerar på det komiska i att det var en Comfort VVSare (enligt fakturan) som installerade den inbyggda toaletten och som sedan en (annan) Comfort kille ratade som fusk installation?

Säger väl en del om Comfort kedjan och vad det faktiskt ger att gå till en "riktig" firma..
Mmm...det är som sagt en "kedja" ingen koncern. Fristående VVS-företag som ingår i en kedja under ett samlingsnamn bara. Ungefär som ICA, fristående butiker under samma namn, alla har sin egen vilja i stort, handlar från samma ställe visserligen men sköter företaget på olika sätt. Alla är ändå konkurenter.
 
Håller ni fortfarande på o tjötar om detta:p

Det är ju iofs ganska roligt o se hur allvarligt vissa indvider tar ett underhållningsprogram som detta på allvar, hur klarar ni av julafton map Ferdinands och Kalles beteenden?

Sedan är det ju ingen överraskning att grabbarna grus dyker upp och tar tillfället i akt att åter totalt förakta kunden.:@

Vad som är rätt o fel i allt detta har vi på forumet naturligtvis inte en susning om:cool:
 
Nimajneb skrev:
Vad som är rätt o fel i allt detta har vi på forumet naturligtvis inte en susning om:cool:
Precis och därför måste ju alla få ha sina egna teorier utan att du ska fördöma vissa som vanligt eller? :wow:

I övrigt så är det ju flera dagar till nästa avsnitt så nått måste det ju skrivas om.....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.