Status
Tråden går ej att kommentera.
Att inte kunna få golvet att luta MOT golvbrunnen och sedan bara fortsätta med tätskikt och klinker utan att NÅGON säger stopp, saknar hantverkarna som står där all form av yrkesstolthet eller pressar Järntorget så hårt att de får sparken om de säger till?

Golvet var ju en gång upplockat av Järntorget och tillbakalagt men så dåligt att husägaren gjorde om 16 plattor som endera stack upp eller var kantstötta (jag hörde inte anledningen). Vad hade Järntorget trott att det skulle hjälpa att lyfta på plattorna när underlaget lutar åt fel håll. Lyfter man på kakel och klinker så är risken stor att man skadar tätskiktet.

Det tillkom en golvbrunn vid dörren, och troligen har de gjort ett lokalfall i duschen för att få ned det mesta vattnet där, och det som råkar gå över "ryggen" får rinna ner i dörrengolvbrunnen. Alternativet hade troligen blivit att höja tröskeln 5 cm.

Jag förstår inte vad det ska vara för problem att ordna fall mot golvbrunnen, vattenpass har funnits under lång tid och hur mycket det ska luta vet varenda golvläggare (utom Järntorgets). Jag själv har ordnat till fall MOT golvbrunnen på 5 ställen hemma hos mig bara med hjälp av långpass och tumstock, jätteenkelt.

Varför fortsätter nästa yrkesgrupp att göra fel, är det ingen som kan sätta ned foten (att fråga om personalen är från _____ det får man ju inte).

Detta är inget försvarstal för Järntorget, om jag eller min anställde gör fel så får vi se till att det rättas till och det borde Järntorget också göra.

Jag tror att företaget växt lite väl fort och inte lyssnar på sin personal, personalen som i de flesta fallen är ett företags största ambassadörer, VD kan sitta där på sin höga stol (och slå sig när han trillar)

Protte
 
Men järntorget skyller ifrån sig ang. toastolen och hävdar att de hade ingen aning om att den fanns där överhuvudtaget, och svär sig iom. det fria från ansvar för felet. Jag har som sagt inte sett programmet (serien har tyvärr hittils varit väldigt dålig). Så jag vet inte vad det var för fel på toan. De hävdar att stolen kommit dit genom ett kontraktsbrott från kunden. Brottet skulle bestå i att kunden handlat installation av toan direkt från VVS firman istället för att gå via järntorget.

Som jag tolkar situationen så har byggaren genom att segdra åtgärdande, provocerat sin kund att åtgärda på egen hand, och iom. det slipper järntorget ansvar för de fel de ställt till i huset. Och kan dessutom ruinera sin kund genom att se till att deras advokatkostnader skjuter i höjden. En ganska normal väg för oseriösa byggare att driva affärer, byggaren har ju en ansvarsförsäkring som täcker kostnaderna ifall de förlorar..

Om TV4 sedan inte lyckats förmedla en bild av hur det hela går till, och dessutom visar irrelevanta fel istället för det som tvisten gäller är tråkigt.
 
prototypen skrev:
Att inte kunna få golvet att luta MOT golvbrunnen och sedan bara fortsätta med tätskikt och klinker utan att NÅGON säger stopp, saknar hantverkarna som står där all form av yrkesstolthet eller pressar Järntorget så hårt att de får sparken om de säger till?

Golvet var ju en gång upplockat av Järntorget och tillbakalagt men så dåligt att husägaren gjorde om 16 plattor som endera stack upp eller var kantstötta (jag hörde inte anledningen). Vad hade Järntorget trott att det skulle hjälpa att lyfta på plattorna när underlaget lutar åt fel håll. Lyfter man på kakel och klinker så är risken stor att man skadar tätskiktet.

Det tillkom en golvbrunn vid dörren, och troligen har de gjort ett lokalfall i duschen för att få ned det mesta vattnet där, och det som råkar gå över "ryggen" får rinna ner i dörrengolvbrunnen. Alternativet hade troligen blivit att höja tröskeln 5 cm.

Jag förstår inte vad det ska vara för problem att ordna fall mot golvbrunnen, vattenpass har funnits under lång tid och hur mycket det ska luta vet varenda golvläggare (utom Järntorgets). Jag själv har ordnat till fall MOT golvbrunnen på 5 ställen hemma hos mig bara med hjälp av långpass och tumstock, jätteenkelt.

Varför fortsätter nästa yrkesgrupp att göra fel, är det ingen som kan sätta ned foten (att fråga om personalen är från _____ det får man ju inte).

Detta är inget försvarstal för Järntorget, om jag eller min anställde gör fel så får vi se till att det rättas till och det borde Järntorget också göra.

Jag tror att företaget växt lite väl fort och inte lyssnar på sin personal, personalen som i de flesta fallen är ett företags största ambassadörer, VD kan sitta där på sin höga stol (och slå sig när han trillar)

Protte
Nog för att en VD är VD och har ansvaret för företaget mot styrelsen men ute på plats så ska det finnas kompetenta arbetsledare och arbetare. Att gå på en VD direkt i ett stort företag känns ju lönlöst, man kanske ska ta kontakt med chefspersonal som hade med projektet att göra istället, VD:n lär ju knappast ha koll på alla projekt och alla detaljer i projekten.

Sen kom jag på en sak till, det var ju aktuell familj och ett hus till dom visade något om (bortsätt från snacket om brandskydd) men var övriga villaägare nöjda eller ville dom helt enkelt inte vara med i programmet?

Vem inom närmaste tiden vill köpa ett hus i det där området nu föresten....
 
Den här tvisten har ju nått upp till VD nivå då båda parter verkar bränt ca 700 000 var på advokater.

Men det var väl det jag ville poängtera, NÅGON borde satt stopp då golvet lutar så mycket, golvläggaren borde gått till verkarn som borde åtgärdat detta.

Men du Glufsglufs, vad gör du om snickarna satt gips över dina dosor (som redan var trådade och kopplade)? rycker du på axlarna och låter det vara? eller letar du upp förste bäste verkare och säger gör om.

När plattläggare kommer och ska göra tätskiktet och ställer på passet då verkar han ha ryckt på axlarna OCH gjort sitt företag eller uppdragsgivare en STOR otjänst.

Jag TROR att parternas agerande inklusive advokater har kostat MYCKET mera än en flytspackling (med fall) och att man höjt golvet. Sedan kunde verkarn delat ut en skopa ovett till den som satte golvbrunnen för högt vid gjutningen eller att den flöt upp vid gjutningen.

Protte
 
Det är väl väldigt relevant att gå på VD. Jag gör ofta så när jag är missnöjd, ibland fungerar det ibland inte.

Dvs relevant avdelning får EN chans (och ibland 2). Sedan får VD ta ansvaret för att hans personal inte gör sitt jobb.

Företag där en kontakt med VD fungerar och ger oväntat bra resultat:

Tele2
Elitfönster
Netonet

Företag där det inte fungerar (och som jag av princip inte gör affärer med längre):

The phone house (störande telemarketing)
Hertz (bedrägeri)

Appropå Thephone house, Om man handlar något i deras butiker så ringer deras telefonförsäljare dygnet runt de närmaste åren, och typ hälften av samtalen är "tysta samtal" , ren terror. Det går inte att be dem sluta, de fortsätter ändå.
 
prototypen skrev:
Den här tvisten har ju nått upp till VD nivå då båda parter verkar bränt ca 700 000 var på advokater.

Men det var väl det jag ville poängtera, NÅGON borde satt stopp då golvet lutar så mycket, golvläggaren borde gått till verkarn som borde åtgärdat detta.

Men du Glufsglufs, vad gör du om snickarna satt gips över dina dosor (som redan var trådade och kopplade)? rycker du på axlarna och låter det vara? eller letar du upp förste bäste verkare och säger gör om.

När plattläggare kommer och ska göra tätskiktet och ställer på passet då verkar han ha ryckt på axlarna OCH gjort sitt företag eller uppdragsgivare en STOR otjänst.

Jag TROR att parternas agerande inklusive advokater har kostat MYCKET mera än en flytspackling (med fall) och att man höjt golvet. Sedan kunde verkarn delat ut en skopa ovett till den som satte golvbrunnen för högt vid gjutningen eller att den flöt upp vid gjutningen.

Protte
Jo, visst har det tagit sig till VD nivå, iaf rent ekonomiskt men i ett stort företag så tvivlar jag på att VD:n är insatt i detaljer kring enskilda projekt så som kanske en del tror. Visst kan det vara ur TV 4:s synpunkt vara vettigt att gå på VD:n men om jag skulle vilja ha förklaringar så hade jag nog hoppat på en chef i lägre nivå och om denne hänvisar vidare så går man på den då troligen högre chefen osv osv.
Och absolut, någon skulle ju ha reagerat redan under produktion och där brast det hos platschef, arbetsledare, arbetare.

Jag skulle ha sagt till snickaren först om det fanns någon på plats, annars kontakta en arbetsledare så klart. Fast....i 8 ggr av 10 så har jag löst det själv istället för att leta på någon.

Inget ont om plattläggare i det stora hela men jag har personligen stött på några som är grymt underliga så att det skulle finnas ytterligare en som dels inte hade de cert som efterfrågades och som "bara" gör hur än underlaget är gör mig inte direkt förvånad, detta handlar så klart om "gör det självare" som startat firma eller är anställda utan att firman bryr sig så länge jobbet blir gjort.

Jo, inte skulle det ha varit så svårt eller dyrt att fixa till det på en gång men nu var ju också en okunnig besiktningsman med och godkände och då helt plötsligt hamnar allt i ett döläge, den boende vill en sak och firman stöder sig på besiktningsmans utlåtande, hur fel det än är, ord skrivna på papper av konsult är farligt ;)
 
hempularen skrev:
Det är väl väldigt relevant att gå på VD. Jag gör ofta så när jag är missnöjd, ibland fungerar det ibland inte.

Dvs relevant avdelning får EN chans (och ibland 2). Sedan får VD ta ansvaret för att hans personal inte gör sitt jobb.

Företag där en kontakt med VD fungerar och ger oväntat bra resultat:

Tele2
Elitfönster
Netonet

Företag där det inte fungerar (och som jag av princip inte gör affärer med längre):

The phone house (störande telemarketing)
Hertz (bedrägeri)

Appropå Thephone house, Om man handlar något i deras butiker så ringer deras telefonförsäljare dygnet runt de närmaste åren, och typ hälften av samtalen är "tysta samtal" , ren terror. Det går inte att be dem sluta, de fortsätter ändå.
Jo men när det gäller försäljningföretag som de du påvisade så hade jag kanske gjort samma sak men när det gäller byggbranchen så vet jag att höga chefer på olika poster (stora företag) inte har koll på vad som händer mer än på kontoret, man måste försöka få kontakt med någon som är närmare verkligheten om man ska få svar, gäller ju även för min del i arbetet, inte kommer jag någon vart genom att ringa min HE:s VD för att lösa ett problem, jag måste ju ta tag i platschef/arbetsledare.
 
Det är VD som har det yttersta ansvaret. Du ringer inte VD om någon satt gips över din dosa men om verkarn ger dig ett långfinger och platschefen skrattar åt dig så måste du gå vidare och det är väl så familjen har fått göra. Jag tror inte du vill göra om gips för 150 papp "gratis"

Jag tror inte de började med VD. Men då de inte fått golvet åtgärdat av lägre chefer så hamnar man till slut hos VD.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är VD som har det yttersta ansvaret. Du ringer inte VD om någon satt gips över din dosa men om verkarn ger dig ett långfinger och platschefen skrattar åt dig så måste du gå vidare och det är väl så familjen har fått göra. Jag tror inte du vill göra om gips för 150 papp "gratis"

Jag tror inte de började med VD. Men då de inte fått golvet åtgärdat av lägre chefer så hamnar man till slut hos VD.

Protte
Nä, självklart men det jag menade är ju att programmet skulle ha tagit sig ett snack med någon som varit på plats under projektet och lever i verkligheten i vad som hänt, precis som när dom går på enmans/fåmans firmor där ansvarig är helt eller delvis delaktig.

Tänkte också på en annan sak, enligt TV 4 så hade ju de drabbade en massa utlåtanden från sakkunniga i olika modeller av yrkeskunskaper men fick man någonsin reda på vad dom sagt om olika saker exakt? Dom kanske inte var till någon alls hjälp pga olika orsaker som en del till att Järntorget vann i domstolen.

Jag är ytterst skeptisk till programmet och programformen, tacka vet jag Plus, iaf förut.
 
S
hempularen skrev:
Ang. brandskyddet. Järntorget erkänner att mindre fel har begåtts. Men kritiserar att kommunen gett slutbevis trots att man inte uppfyller brandskyddet.

Kommunen ger sitt slutbevis när kvalitetsansvarige intygar att bygget följer gällande bygglagstiftning och bygglov (lite förenklat utryckt). I det här fallet så var det ju Järntorget som hade föreslagit en KA som tydligen var okunnig om regelverket, om jag fattade det rätt så var det järntorget själva som var KA? Än en gång använder järntorget en argumentation som diskvalificerar deras egen kompetens att bygga hus.
Nej, kommunen beslutar om kontrollplanen, och finns det där med att dokument ska in angående brandskyddet så ska dom in innan slutbevis beviljas. KA har ingenting med att ett slutbevis beviljas, förutom att skicka in underlag till kontrollplanen som är besluten av kommunen.
 
S
prototypen skrev:
Den här tvisten har ju nått upp till VD nivå då båda parter verkar bränt ca 700 000 var på advokater.

Men det var väl det jag ville poängtera, NÅGON borde satt stopp då golvet lutar så mycket, golvläggaren borde gått till verkarn som borde åtgärdat detta.

Men du Glufsglufs, vad gör du om snickarna satt gips över dina dosor (som redan var trådade och kopplade)? rycker du på axlarna och låter det vara? eller letar du upp förste bäste verkare och säger gör om.

När plattläggare kommer och ska göra tätskiktet och ställer på passet då verkar han ha ryckt på axlarna OCH gjort sitt företag eller uppdragsgivare en STOR otjänst.

Jag TROR att parternas agerande inklusive advokater har kostat MYCKET mera än en flytspackling (med fall) och att man höjt golvet. Sedan kunde verkarn delat ut en skopa ovett till den som satte golvbrunnen för högt vid gjutningen eller att den flöt upp vid gjutningen.

Protte
Men fick man se något bakfall i badrummet? I tvättstugan fick man se järndanken som ofta kan var missvisande men i badrummet fick man bara se att dom pressade ut vatten ifrån en duschhörna som alltid är lika otät.
 
Ur minnet från läsning i JÄRNTORGETs utlagda dokument, bla tingsrättsdomen:
1) konflikten om bakfallet i badrum vann JÄRNTORGET i rätten för att kunden gjort arbeten på detsamma utan JÄRNTORGETs godkännande + att det skulle bli orimligt dyrt att fixa hela golvet inklusive nytt tätskikt.
2) konflikten om de övriga golven med bakfall vann JÄRNTORGET i rätten för att kunden klagade på dem för sent.
INGENSTANS i JÄRNTORGETs utlagda dokument finns det något som talar för att det INTE skulle varit fel på golven och att det var JÄRNTORGETs fel att det var så. JÄRNTORGETs höga tonläge om att de friades i rätten har alltså inget att göra med att de hade rätt i sak.

Slutsats: JÄRNTORGET låter hellre sina advokater jobba med att finkamma avtalen efter något som gör att de kan slippa ta sitt ansvar - än att göra rätt för sig. Rent ekonomiskt (om man inte räknar in risken att eventuella framtida kunder får nys om deras affärsidé och väljer att aldrig anlita dem) är detta rationellt. Man har troligen redan jurister anställda. Att låta dem arbeta då de redan har lön ärju rationellt, och om man vinner i rätten kan man dumpa lönekostnaden för den tiden på den förlorande parten.

Att misslyckas med tre utav tre möjliga våtrum är ett mycket dåligt resultat (det fanns en till granne med bakfall, i området också). Fattar man inte detta är man inte kompetent nog att driva byggprojekt och bör ha yrkesförbud. Fattar man, men bryr sig inte (går-det-så-går-det) så är man omoralisk och - mina ögon - kriminell. Vad skiljer egentligen ett sådant betende från bedrägeri?

Jag kan bara säga SKÄMS! över denna affärsidé. Jag tycker eventuella husköpare skall hålla sig långt ifrån JÄRNTORGET. Jag kommer att göra det - och inkludera i detta samtliga bolag i koncernen. Jag har tidigare köpt tjänster av ABACUS för renoveringar av badrum. ALDRIG mer!
 
Redigerat:
Jag ägnade lite tid åt att gå igenom en hel del av det material som Järntorgets VD publicerat på deras hemsida. Det är onekligen en hel del.

Det är ju lite intressant att notera med tanke på att de beskyller paret för att ha producerat mängder med inlagor. Jag kommer osökt att tänka på klassikern "hönan eller ägget, vilket kom först?"

Han borde också, om han som han säger, har erfarenhet av media och kontakter på SVT m.m. vara medveten om att försöka diktera journalisters och mediapublicisters villkor är lika framgångsrikt som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna. Vill man kan man således undra om det är ett medvetet drag att försöka ställa villkor gentemot Nordisk Film och TV4 som man vet att de inte kommer att gå med på, för att ytterligare kunna framhärda deras osaklighet och ensidighet.

Deras omfattande publicering av material och dokumentation spär även på denna misstanke.

Men, och det är ett men, det är bara spekulationer från min sida allting, jag har ingen aning egentligen.
 
Låter kanske som att det är mer juridiken och rättsystemet som ska granskas kanske....troligen är det väl så med tanke på att många inlägg går åt det hållet och tar upp just domstolens utfall, inte för att projektet är mer rätt för den saken men tydligen kan fel bli rätt bara man har juridiskt kunniga som kan lusläsa saker och framställa dom på rätt sätt.
 
Stringfellow Hawke skrev:
- Brandskyddet var det ju knappt något fel på enligt senare utredning, en fönster som var 0,1 kvm för stort....?
Precis - JÄRNTORGET hade noll koll. Endast efter påstötningar kollade de upp brandsäkerheten mot gällande bestämmelser. Alltså - INTE innan eller i samband med bygget.

Noll Koll

+ tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.