Status
Tråden går ej att kommentera.
Manberg skrev:
det finns ett överflöd av byggfirmor á la bauhaus, jula, byggmax, så kan alla få det, inklusive problemen det medför.
Om byggfirmor skall jämföras med byggvaruhandlare så liknar väl firman i inslaget snarare någon som åker runt och säljer varor ur bakluckan på en parkeringsplats.
De byggvaruhandlare du nämner vänder sig till privatpersoner, och de konkurrerar på en öppen marknad (med priset och kvaliteten). De är måna om sitt varumärke, och lurar de folk så sprider sig ryktet snabbt och de är körda.
Det kanske är motsvarande företag inom tjänstesektorn (byggfirmorna) som saknas. Eller finns det sådana?
 
Redigerat:
Jag håller helt med om baklucketänket! Det jag menade var väl ett litet avsteg från huvudämnet. Jämförelsen mellan byggvaruhus med övergripande lågkvalitetsmärken och byggfirmor som bygger prefabhus där det driver in snö på vinden var menat att belysa det faktum att definitionen av hög standard och kvalitet kraftigt har ändrats.
Säkert på gott och ont, men jag vill gärna belysa det jag anser vara det onda.

Det handlar om status och kvalitet, samt vad som anses vara status och kvalitet. Tex kan många tycka att det är status och kvalitet att äta plankstek på lokala pizzerian för 79:- inklusive en stor stark. Vissa kan tro att det är status och kvalitet och sedan bli besvikna att köttet inte levde upp till förväntningarna och att starkölen var en avslagen lättöl. Sedan finns det dom som inser att för 79:- så kommer jag inte få den kvalitativa måltid som plankstek representerar, eller rättare sagt, har representerat(för att ta ett exempel).

Många lågprismärken/företag rider på en enorm tsunamivåg, där vågen får representera medärvda åsikter och värderingar om vad som är bra, och surfarna är de ovetande kunderna som tror att dom får det bästa, men som tillslut kraschar och undrar vad som hände.

Så visst konkurrerar dom byggvaruhus på öppna marknaden och, nej dom luras ju inte, men likafullt blir man lurad anser jag. Tex "Elhyvel 299:- 5 års garanti!" Ja, då köper en kund den i tron om att en hyvel med 5 års garanti borde ändå vara ganska bra? Det visar sig att förutom att den har bristande säkerhetstänk, är gjord av barn och är fraktad över hela världen 2 gånger, inte kan utföra sin uppgift tillfredställande.

Vad detta innebär är att man:

1. Har ett arbetsstycke som kanske är helt förstört = Pengar i sjön
2. Måste ta kostnaden både i tid och pengar att återställa verktyget till affären = Pengar i sjön, negativ miljöpåverkan
3. Att verktygen mest troligen kasseras eftersom det inte är någon ide att reparera = Negativ miljöpåverkan.
 
Jag blev förvånad över att Ekdal förvandlades till en liten naiv individ som inte hade något begrepp om byggbranschen. Normalt rabblar ju han ekonomiklyschor på TV4, och det kändes som en ganska låg nivå på programmet, när han plötsligt befann sig ute i verkligheten.

Hans del i programmet är väl att rota runt i byggfuskarnas olika bolagsformer och avslöja den pappersmässiga biten. Bla utreda ägarkonstellationer/ägarbild/historia via patentverket osv... Jag gillar Ekdal som person, men kändes inte detta som ett underhållningsprogram? ( vilket visade sig vara syftet)

Vad gjorde Timell? Han är ju ganska kunnig, men självlärd bygnadsnickare med och ett seriöst intresse för bygg. Programmet gav inget byggnadstekniskt ( denna gången) men vi får se på kommande uppföljare. (Jag gillar Martin Timells äkta passion för bygg).

Det verkar som att programiden har ett fostrande syfte på svenska folket, ungefär som Lyxfällan, där den hela programiden bygger på att matcha offrens inkomst mot utgifter, och att sanera ränteutgifterna till ett enda banklån.

Resultat av lektion ett: Juridisk lärdom. Skriv inte på kontrakt med i förväg fastställda betalningsdatum och belopp.

Byggnadstekniskt gav programmet ingenting, Inslaget a' la "Äntligen hemma" fanns kvar i form av att man erbjöd två vackert iordningställda rum till barnen, och en mycket fin trädgårdsgrupp. Alla kände sig då lyckliga igen!
 
Redigerat:
Kan inte förstå att alla hänger upp sig på det där röret genom ett fönster, med tanke på ur det såg ut runtikring så skulle antingen väggen tas bort eller öppningen muras igen och varför skulle man isf utföra en dyr betonghåltagning för kke 1000-tals kronor helt i onödan? DET om ngt vore att blåsa kunden...
Att dräneringen var helt fel och behövde göras om helt? ja kke men det enda som framkom var en korkat placerad spolbrunn vad jag såg?
Samma sak med fasaden, man kan inte hävda att det är fel utan att hänvisa till VAD som är fel och hur det skulle vara.
Säger inte att det var rätt men vägrar även att hålla med om att ngt är fel utan att veta exakt vad som är fel och varför.

Att sedan skylla på att man räknat fel på ett jobb och därför inte slutföra det är bara bullshit, då får han väl åka dit på sin egen fritid och fördigställa gratis om han åtagit sig ett uppdrag till fastpris.
 
S
Svårt att säga vad som är rätt och fel tycker jag. Man kan ju tycka att familjen var totalt blåsta när de på löpande band betalar dessa klåpare. Man kan bör ju själv inspektera arbetet varje dag och ser man rör genom fönster och brunnar som byggs in i väggarna med mera så är man ju hjärndöd om man inte drar i handbromsen.

Man kan även tycka att det är samhällets och byggbranshens fel. Alla människor måste ha ett hem att bo i och alla bör ha rätt att anlita företag för att bygga ut om de betalar för det. Man ska inte behöva bli jurist och expert i byggnadskonstruktion för att anlita ett företag att gör jobbet. Betalar man för en tjänst så ska tjänsten utföras på rätt sätt och inom avtalad tid. Om någon skulle köpa en städtjänst från Bluffstäd AB och de började städa parketgolvet med jordfräs och polera fönsterna med tjära så skulle jag lätt kunna yrka på skadegörelse. För man ska väl inte behöva läsa igenom 50 avtal och anlita jurister med mera för att få lite städhjälp?

Nä, samhället och försäkringsbolag ska betala skadorna och brottslingarna ska ha näringsförbud, få betala skadestånd och få fängelse/straffarbete. Hårdare tag annars händer inget.

Samhället är sjukt, folk bryr sig inte, politikerna kliar varandra på ryggen och allt blir bara värre. In i huset och lås dörren om er!!
 
Varför i h-sike skulle samhället eller försäkringsbolag betala skadorna??
Jag tänker varken betala högre premier eller skatt pga nga rötägg!
Visst håller jag med om straffarbete osv, alla skattebetalare skulle vara berättigad till att ha en gratis fotbojad fånge som "dräng" eftersom vi betalar för dom med skatten.


DanielF skrev:
Svårt att säga vad som är rätt och fel tycker jag. Man kan ju tycka att familjen var totalt blåsta när de på löpande band betalar dessa klåpare. Man kan bör ju själv inspektera arbetet varje dag och ser man rör genom fönster och brunnar som byggs in i väggarna med mera så är man ju hjärndöd om man inte drar i handbromsen.

Man kan även tycka att det är samhällets och byggbranshens fel. Alla människor måste ha ett hem att bo i och alla bör ha rätt att anlita företag för att bygga ut om de betalar för det. Man ska inte behöva bli jurist och expert i byggnadskonstruktion för att anlita ett företag att gör jobbet. Betalar man för en tjänst så ska tjänsten utföras på rätt sätt och inom avtalad tid. Om någon skulle köpa en städtjänst från Bluffstäd AB och de började städa parketgolvet med jordfräs och polera fönsterna med tjära så skulle jag lätt kunna yrka på skadegörelse. För man ska väl inte behöva läsa igenom 50 avtal och anlita jurister med mera för att få lite städhjälp?

Nä, samhället och försäkringsbolag ska betala skadorna och brottslingarna ska ha näringsförbud, få betala skadestånd och få fängelse/straffarbete. Hårdare tag annars händer inget.

Samhället är sjukt, folk bryr sig inte, politikerna kliar varandra på ryggen och allt blir bara värre. In i huset och lås dörren om er!!
 
Berliner
Jag skrattade bara när jag kommit till Sverige. Angående svenska byggföretag.
Jag gjorde ett praktik hos ett svensk byggföretag i småland. Innan han startade företaget jobbade han i industrin som vaktmästare. Vilken standard!!!!! Arbeten han utförde var en ren katastrof. Varför finns inga krav på att man måste bevisa kunskap som i Danmark eller Tyskland.
Jag vill bara säga att bara att man är svensk och har ett svenskt byggföretag betyder ingenting.
Jag kommer inte från sverige, driver mitt eget byggföretag, är utbildad byggnadssnickare med många extra utbildningar och kan utan problem konkurrera med mina "svenska " kollegor.
Att det finns hantverkare som har tummen mit på handen har alltid varit så.
Men även i andra yrken finns svartapeter.

Berliner
 
S
Tossegubbe skrev:
Varför i h-sike skulle samhället eller försäkringsbolag betala skadorna??
Jag tänker varken betala högre premier eller skatt pga nga rötägg!
Visst håller jag med om straffarbete osv, alla skattebetalare skulle vara berättigad till att ha en gratis fotbojad fånge som "dräng" eftersom vi betalar för dom med skatten.
Av den enkla anledningen att man i någon form utsatts för ett brott av en bedragare. Döms han/hon så kan skadestånd betala skadorna men ofta har de inga pengar kvar dessa bedragare. Då bör någon brottsofferfond betala skadorna om det inte finns en försäkring som täcker skadorna. Det får ju aldrig bli så illa att folk känner att om man ska bygga ut huset för en miljon kronor så kan man lika bra sattsa pengarna på hästar om man inte är jurist och expert på byggnadskonstruktion.
Hårdare lagar och hårdare straff kommer med tiden sannera branshen från bedragare. Bedragare väljer att verka på den marknad där det finns mest pengar att tjäna, är lättast att luras och där man kan komma undan straff lättast. Precis som rånare... först var det bankerna, men de höjde säkerheten och då blev det värdetransporter, men de höjde säkerheten så just nu är det butiksrån som genererar mest pengar jämfört med risk att åka dit.
 
DanielF skrev:
Av den enkla anledningen att man i någon form utsatts för ett brott av en bedragare. Döms han/hon så kan skadestånd betala skadorna men ofta har de inga pengar kvar dessa bedragare. Då bör någon brottsofferfond betala skadorna om det inte finns en försäkring som täcker skadorna. Det får ju aldrig bli så illa att folk känner att om man ska bygga ut huset för en miljon kronor så kan man lika bra sattsa pengarna på hästar om man inte är jurist och expert på byggnadskonstruktion.
Hårdare lagar och hårdare straff kommer med tiden sannera branshen från bedragare. Bedragare väljer att verka på den marknad där det finns mest pengar att tjäna, är lättast att luras och där man kan komma undan straff lättast. Precis som rånare... först var det bankerna, men de höjde säkerheten och då blev det värdetransporter, men de höjde säkerheten så just nu är det butiksrån som genererar mest pengar jämfört med risk att åka dit.
Jag förstår inte varför vi i sverige ska vara så extremt rädda för att ta HJÄLP vid affärer som vi inte behärskar. Att gå in i en affär där man är privatperson kontra ett företag, för en summa som kommer att kunna fördärva din ekonomi för all framtid och inte anlita en jurist är helt galet. Det borde vara ett krav innan man skriker bedragare...

Ingen av oss vet exakt hur företagaren faktiskt har hanterat situationen mot familjen, det förtäljer åtminstone inte reportaget.

Däremot kan jag tycka att det borde finnas begränsningar på hur många gånger man fakiskt får vara med och sätta företag i konkurs. Vad sägs om näringsförbud 5 år efter andra konkursen.. Det lär finnas en hel del leverantörer i denna soppa som har åkt på duktigt stora förluster..
 
Tja jag kan fortfarande inte se varför jag som inte varit inblandad i affären på ngt sätt eller haft möjlighet att påverka ngt ska betala för den genom skattepengar eller försäkringspremier?
Tycker du själv att det känns bra att betala 5-10ggr så höga premier på tex bilförsäkringen bara för att det finns ett fåtal inkompetenta förare där ute? Jag svär iaf dagligen över det när man ser hur folk beter sig.
Klart alla kan göra misstag och råka ut för olyckor men ren inkopetens eller slarv är en annnan sak!
Sedan är det ju så att man faktiskt måste ha lite hum om verkligheten själv med och inte kan skylla precis allt på att man har beställt en sak och ska få den.
Köper jag en påse lök på ica och en är rutten så slänger jag den och behöver inte vara botanist för att inse att det är ngt fel på den.
Har man så absolut noll koll så bör man kke inte köpa ett hus man planerar att bygga om för miljoner utan istället köpa ett färdigt, eller så får man anlita ngn som kan hjälpa en med det man inte kan.
Kan det föresten varit så att firman eg inte gjorde ett så värdelöst jobb i det stora hela förutom att dom inte färdiställde av ngn orsak?




DanielF skrev:
Av den enkla anledningen att man i någon form utsatts för ett brott av en bedragare. Döms han/hon så kan skadestånd betala skadorna men ofta har de inga pengar kvar dessa bedragare. Då bör någon brottsofferfond betala skadorna om det inte finns en försäkring som täcker skadorna. Det får ju aldrig bli så illa att folk känner att om man ska bygga ut huset för en miljon kronor så kan man lika bra sattsa pengarna på hästar om man inte är jurist och expert på byggnadskonstruktion.
Hårdare lagar och hårdare straff kommer med tiden sannera branshen från bedragare. Bedragare väljer att verka på den marknad där det finns mest pengar att tjäna, är lättast att luras och där man kan komma undan straff lättast. Precis som rånare... först var det bankerna, men de höjde säkerheten och då blev det värdetransporter, men de höjde säkerheten så just nu är det butiksrån som genererar mest pengar jämfört med risk att åka dit.
 
H
Det finns ingen annan bransch som man måste de enskilda bolag så otroligt noggrant som i byggsektorn. Hur kan det komma sig?
Det finns rötägg i alla branscher, men i byggsektorn verkar det vara mer regel än undantag på en varierande skala.
 
Gissar att du bor i storstadsområde?
95% av alla som klagar över inkopetenta och oseriösa firmor verkar hålla till i storstad iaf och där är det nog sant att det finns en massa oseriösa, i resten av landet verkar dom vara ganska få enligt min erfarenhet...
Eller rättare sagt det finns mindre antal rena bedragare.

HEM2121 skrev:
Det finns ingen annan bransch som man måste de enskilda bolag så otroligt noggrant som i byggsektorn. Hur kan det komma sig?
Det finns rötägg i alla branscher, men i byggsektorn verkar det vara mer regel än undantag på en varierande skala.
 
S
Tossegubbe skrev:
Tja jag kan fortfarande inte se varför jag som inte varit inblandad i affären på ngt sätt eller haft möjlighet att påverka ngt ska betala för den genom skattepengar eller försäkringspremier?
Tycker du själv att det känns bra att betala 5-10ggr så höga premier på tex bilförsäkringen bara för att det finns ett fåtal inkompetenta förare där ute? Jag svär iaf dagligen över det när man ser hur folk beter sig.
Klart alla kan göra misstag och råka ut för olyckor men ren inkopetens eller slarv är en annnan sak!
Sedan är det ju så att man faktiskt måste ha lite hum om verkligheten själv med och inte kan skylla precis allt på att man har beställt en sak och ska få den.
Köper jag en påse lök på ica och en är rutten så slänger jag den och behöver inte vara botanist för att inse att det är ngt fel på den.
Har man så absolut noll koll så bör man kke inte köpa ett hus man planerar att bygga om för miljoner utan istället köpa ett färdigt, eller så får man anlita ngn som kan hjälpa en med det man inte kan.
Kan det föresten varit så att firman eg inte gjorde ett så värdelöst jobb i det stora hela förutom att dom inte färdiställde av ngn orsak?
Du kan ju inte jämföra ett lök med en tillbyggnad. Inte precis så man dumpar tillbyggnaden på tippen för att snickaren gjort byggfel. Problemet ligger troligen i förskottsbetalningen. Men det kunde lika bra varit dolda fel som man kanske inte märker förrän efter något år.
I min värld handlar det om en godtrogen köpare och en brottsling som utgör sig vara en snickare. Det ska enligt mig aldrig bli den godtrognes fel.
För då är man inne på fel bana. Ungefär som att säga "den bruden får skylla sig själv, hon hade ju för kort kjol och gick genom den parken mitt i natten". Det är enligt mig alltid den som utför brottet som ska ha hela skulden och om brottslingen inte kan göra rätt för sig så får staten gå in och återställa den ekonomiska skadan.
Det blir då statens intresse att dessa brottslingar inte bör fortsätta sin brottsliga bana. Det är det enda sättet man kan få bort problemet.
 
I USA var byggföretag styrda av maffian, dessa styrde även facket. De företag som försökte protestera fick ett erbjudande de inte kunde motstå. :D

Tyvärr är statens intresse att reda upp problem för hederligt folk inte så stort som man kunde önska.

Egentligen är det inget problem att fånga dessa. Så fort deras personnummer dyker upp så låses pengarna direkt, såpass att de måste hålla alla sina transaktioner kontanta och detta får till följd att hederliga personer inte kan drabbas i lika stor utsträckning. Målvakter är ju dock ett problem som utnyttjar flitigt i dessa sammanhang. Men finns viljan så finns medlen det är jag säker på. En punktmarkerad person får ju åtminstone väldigt begränsat levnadsutrymme. När skatten ska in är det ju tex inga problem att få fram medel att driva in dessa :O
 
Menade inte att slänga tillbygget utan slänga ut hantverkarna om dom uppenbarligen gör en massa fel hela tiden, var ju under typ 2års tid eller ngt sådant dom betalade?
Håller med om att det är bedräglig beteende av firman men iaf ingen orsak att samhället ska betala, skulle det bli så skulle det ju bli ännu värre för man skulle bara kunna ge sin polare 2milj och be han bygga ett hus och när han sedan inte kan det så ska staten ge mig ett nytt hus för att jag är korkad??

Nej men som sagt, kedja fast den där snubben vid huset och släpp lös han när det är färdigställt..

DanielF skrev:
Du kan ju inte jämföra ett lök med en tillbyggnad. Inte precis så man dumpar tillbyggnaden på tippen för att snickaren gjort byggfel. Problemet ligger troligen i förskottsbetalningen. Men det kunde lika bra varit dolda fel som man kanske inte märker förrän efter något år.
I min värld handlar det om en godtrogen köpare och en brottsling som utgör sig vara en snickare. Det ska enligt mig aldrig bli den godtrognes fel.
För då är man inne på fel bana. Ungefär som att säga "den bruden får skylla sig själv, hon hade ju för kort kjol och gick genom den parken mitt i natten". Det är enligt mig alltid den som utför brottet som ska ha hela skulden och om brottslingen inte kan göra rätt för sig så får staten gå in och återställa den ekonomiska skadan.
Det blir då statens intresse att dessa brottslingar inte bör fortsätta sin brottsliga bana. Det är det enda sättet man kan få bort problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.