Status
Tråden går ej att kommentera.
Stringfellow Hawke skrev:
Jag kanske är taskig och dryg, men sån här problem skulle aldrig uppstå om det inte fanns en massa idioter där ute att lura.
.
Håller med om att vissa kunder är mer än lovligt naiva, vilket öppnar upp för mindre seriösa eller kunniga hantverkare.
Om man ska slängra miljoner i gapet på någon så bör man lägga ner ganska stor möda och omsorg för att säkra upp sig så mycket det går.

Stringfellow skriver att alla inte är byggnadsingenjörer är helt rätt, men då tar man väl hjälp av en egen sakkunnig som granskar köpet och produktionen?!
Den lilla kostnaden i sammanhanget kan mycket väl vara skillnaden mellan succe eller katastrof.
 
Tyckte programmet var riktigt dåligt, bara massa upprepningar och inte så mycket konkret substans, mest massa snyft.

1,8 miljoner är inte det en hisklig massa pengar för en tillbyggnad öht? Borde varit bättre att riva befintlig byggnad och bygga nytt ist, borde inte bli så jätte mycket dyrare och huset hade varit mer värt än ett renoverat.

Någon som vet vilken parkett de la in? Den såg trevlig ut.
 
volvo skrev:
Stringfellow skriver att alla inte är byggnadsingenjörer är helt rätt, men då tar man väl hjälp av en egen sakkunnig som granskar köpet och produktionen?!
Den lilla kostnaden i sammanhanget kan mycket väl vara skillnaden mellan succe eller katastrof.
Håller med. Men om det blir en regel att anlita projektledare så dyker det genast upp en ny yrkeskategori av bondfångare. Precis som det har gjort när det gäller vissa kvalitetsansvariga och (opartiska) besiktningsmän för byggfelsförsäkringen.
 
extra25 skrev:
Håller med. Men om det blir en regel att anlita projektledare så dyker det genast upp en ny yrkeskategori av bondfångare. Precis som det har gjort när det gäller vissa kvalitetsansvariga och (opartiska) besiktningsmän för byggfelsförsäkringen.
Det gäller ju alltid att som kund sålla agnar från vetet, dvs ta tillräckliga referenser på se man anlitar oavsett vad det gäller.
Dock finns det alltid den kategorin kunder som stirrar sig blinda på kostnaden utan att på något sätt bekta kvalitén på det som erbjuds. Då finns det alltid plats för de mindre seriösa.
 
Jag ser programmet som ett informativt för de som inte kan eller vill renovera/bygga själva. Vilka fallgropar man ska undvika och vad man ska kolla upp. Nån skrev att de missat en massa, men det kommer ju fler avsnitt där det säkert kommer fram mer. Dessutom sa de att inga försäkringar gällde för att de betalat i förskott...
 
Jag mådde lite dåligt när jag såg programmet, fy för att vara i deras sits! Visst, dom har fått barnens rum klara, men om det är som besiktningsmannen sa, att fasaden måste göras om och grund och dränering med, ja vad är det då för tröst egentligen?

Själva programmet var dåligt gjort, kändes som att dom hade försökt göra nån amerikansk klippning a´la 60 Minutes. Sen var det opersonligt.

Jag hade hoppas på att dom skulle slå ner betydligt hårdare på "hantverkarn" Nu fick han ju chansen att slingra sig och man tyckte nästan synd om honom som dom framställde det. Vilket as...jag vill att dom ansvariga ska få svettas mycket mer, så mycket så att man själv börjar göra det i soffan.
 
Redigerat av moderator:
Manberg skrev:
Själva programmet var dåligt gjort, kändes som att dom hade försökt göra nån amerikansk klippning a´la 60 Minutes. Sen var det opersonligt.
TV4 fick ju med att Pia grät- skickligt

Manberg skrev:
Jag hade hoppas på att dom skulle slå ner betydligt hårdare på "hantverkarn" Nu fick han ju chansen att slingra sig och man tyckte nästan synd om honom som dom framställde det. Vilket as...jag vill att dom ansvariga ska få svettas mycket mer, så mycket så att man själv börjar göra det i soffan.
Jag skulle också köpt vad som helst av denna charmör. En mycket skicklig skådespelare som säkert lyckas bedra fler framöver.

Särskilt skickligt var att beklaga sin bristande byggkunskap, med att arbetsförmedlingen inte vill betala hans bidrag till fortbildning.

En svensk snickare har 3-årigt yrkesgymnasium bakom sig. Därefter 36 månader som praktikant på bygge, med praktikantlön. Därefter är han godkänd som snickare.

En vanlig svensk byggnadsingenjör har i de flesta fall 4-årigt tekniskt gymnasium i bagaget. Därefter troligen några år som konstruktör....

Hit kommer många lycksökare som bara utnyttjar vårt fina system. Varför anlita dessa?
 
Redigerat:
Så bara för att man är naiv och okunnig så får man stå sitt kast? Säkerligen har många av de så kallade "du skulle ha läst, du skulle ha kontaktat jurist för att läsa kontraktet, du skulle ha... osv" expterna sina svaga områden där de blivt blåsta också, eller går ni runt och misstror var enda människa och ber en jurist granska avtalet på en bilreparation också?

Vad jag menar är att man måste kunna lita på folk (inom rimliga gränser givetvis), och inte ha en jurist i bakfickan för varje avtal eller vara man köper.

Sen råder ju sunt förnuft så klart, men att sitta och säga att du skulle, du borde osv med facit i hand är lätt, aningen patetiskt i mina öron
 
K
Jag tyckte programmet var riktigt dåligt.
"Besiktningsmannen" var allt annat fasadkunnig iallafall. Märktes direkt att det inte är hans område.
Debattprogrammet senare blev jag bara trött av och orkade inte kolla till slut.
 
Apropå fasaden, det är väl så 99% av all nyproduktion av bostadshus är utfört? Putsbärare på GU och sen puts sk "Enstegstätad" fasad. Visst är det bra med luftspalt men problemen är extremt överdrivna.
 
ktm250 skrev:
Jag tyckte programmet var riktigt dåligt.
"Besiktningsmannen" var allt annat fasadkunnig iallafall. Märktes direkt att det inte är hans område.
Debattprogrammet senare blev jag bara trött av och orkade inte kolla till slut.
Vem var det som först upptäckte att fasaden låg an mot isoleringen? Jag tyckte det var Timell och besiktningsmannen bara höll med.......

Svårt att kunna lita på opartiska besiktningsmän. Vad kan dom egentligen? En typsituation.
 
K
Det är ju egentligen oväsentligt vem som började kommentera fasaden, vem som höll med och så vidare när ingen av de två, i rutan, vet vad de snackar om och står med rena faktafel och skrämmer upp om att fasaden måste bytas. Kändes som att det var för att man skulle tycka synd om familjen... Därav mitt inlägg om att denna sk. expert inte hade fasad som sitt område. Eftersom det inte var hans område så skulle han avstått att nämna den. Hans trovärdighet föll direkt, men tragedin som målades upp blev ju större och det är väl "bra tv".
 
ktm250 skrev:
Det är ju egentligen oväsentligt vem som började kommentera fasaden, vem som höll med och så vidare när ingen av de två, i rutan, vet vad de snackar om och står med rena faktafel och skrämmer upp om att fasaden måste bytas. Kändes som att det var för att man skulle tycka synd om familjen... Därav mitt inlägg om att denna sk. expert inte hade fasad som sitt område. Eftersom det inte var hans område så skulle han avstått att nämna den. Hans trovärdighet föll direkt, men tragedin som målades upp blev ju större och det är väl "bra tv".
Exaktemente..!
Signaturen Stringfellow Hawke påpekar ju också att just detta "fel" är omdebatterat (fortfarande står någon miljon fastigheter och väntar på ev. totalrenovering av fasad). Så Spanjoren eller vad han nu var kanske var ovanligt förutseende när han la putsen rakt mot isoleringen. Tyvärr tyckte jag att det såg ut som vanlig (mjuk) isolering, men den kanske var speciell?

Jag tror den inoverade "spanska" byggmetoden med denna typ av isolering fodrar luftspalt, medan den metod Skanska tex använt, dvs med styrencellplast kan ( skall) läggas direkt på .

Det är skillnad på isolering och isolering, samt skillnad på metod och metod....
 
Blir irriterad av att familjen påstår sig ha gjort allt de kan för att kolla upp bolaget, men dem har inte kollat upp vilka certifieringar företaget har. Om de ska utföra vvs arbeten ska företaget/underentrepenör t.ex. ha Certifikat i "Säker vatten"

Om man anlitar en totalentrepenad måste man se till att de har alla behörigheter och certifikat som behövs, annars kan ju samma person vara snickare, elektriker, murare, plattsättare, rörmokare, o.s.v.
 
Redigerat:
K
extra25: Jag är ledsen, men nu uppvisar du samma brister i fasadkunskap som de gjorde i rutan igår, men det får gå.

Hursom så var programmet dåligt, enligt mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.