Status
Tråden går ej att kommentera.
Ad acta
Skitprogram är det väl inte, men att jaga redan kriminella ekobrottslingar och ställa dom i hantverksfacket är väl sådär tycker jag.

Sen undrar jag hur brandskyddet garage/ bostad var efter deras "riktiga" hantverkare hade räddat badkaret från att åka ner i bilarna.

Lek med tanken att team Timell får en minneslucka och får åka ut till samma hus igen och då kanske låter det så här:

Nej det är inte sant, här kan ju branden ta sig in i bostaden på fem minuter!!! Vilka är det som varit här, har aldrig sett något liknande. Vilket fusk, killarna måste ju vara sjuka. En familj kan brinna inne pga av bristfälligt brandskydd.

I mina ögon det absolut största felet än så länge i fuskbyggarna. Här kan det handla om liv.
 
Ad acta skrev:
Skitprogram är det väl inte, men att jaga redan kriminella ekobrottslingar och ställa dom i hantverksfacket är väl sådär tycker jag.

Sen undrar jag hur brandskyddet garage/ bostad var efter deras "riktiga" hantverkare hade räddat badkaret från att åka ner i bilarna.

Lek med tanken att team Timell får en minneslucka och får åka ut till samma hus igen och då kanske låter det så här:

Nej det är inte sant, här kan ju branden ta sig in i bostaden på fem minuter!!! Vilka är det som varit här, har aldrig sett något liknande. Vilket fusk, killarna måste ju vara sjuka. En familj kan brinna inne pga av bristfälligt brandskydd.

I mina ögon det absolut största felet än så länge i fuskbyggarna. Här kan det handla om liv.
tänkte också på det, får man bygga garage under bostadsdel idag?
 
Hej

Ja man får ha garage i bostadshus. Bärighetskravet på småhus vid brand är 15 minuter (R15). MEN eftersom kravet på avskiljning mellan garage och boendedel är EI30 följer ju bärighetskravet med. Dvs stålet måste brandskyddsmålas alt kläs in för att stå emot brand i minst 30 minuter...

mvh Wasa
 
Ad acta
I det där garaget ska det vara rei 60 och gärna sprinklersystem.
Tror inte att det var i närheten av mer än en majbrasa när dom var klara
 
Ad acta skrev:
Skitprogram är det väl inte, men att jaga redan kriminella ekobrottslingar och ställa dom i hantverksfacket är väl sådär tycker jag.

Sen undrar jag hur brandskyddet garage/ bostad var efter deras "riktiga" hantverkare hade räddat badkaret från att åka ner i bilarna.

Lek med tanken att team Timell får en minneslucka och får åka ut till samma hus igen och då kanske låter det så här:

Nej det är inte sant, här kan ju branden ta sig in i bostaden på fem minuter!!! Vilka är det som varit här, har aldrig sett något liknande. Vilket fusk, killarna måste ju vara sjuka. En familj kan brinna inne pga av bristfälligt brandskydd.

I mina ögon det absolut största felet än så länge i fuskbyggarna. Här kan det handla om liv.
Jo, jag tycker att det är skitprogram, det så "amerikaniserat" och varje gång står Timell som en fågelholk och tar sig för mun och säger "det här är det värsta jag sett" Sedan kommer inte alla fakta fram samt att många av de hantverkare de jagar för fuskbyggandet är inte verksamma i svergie längre...
Men visst, poängen med programmet är bra, kanske gemene man blir lite mer ifrågasättande när man anlitar hantverkare. Men jag anser att man skulle kunna göra bättre program för det ändamålet, visa mer ingående olika projekt hur man GÖR mot hur man INTE gör. Då kan folk kanske lära sig en del och göra saker mer själva, samt att man inte blir "bortkollrad" av hantverkare så lätt.

Hursomhelst så har husägande en rätt hög nivå av händighet i medeltal, de vet bara inte HUR man gör vissa saker....
 
Redigerat:
Ad acta
cust3000 skrev:
Hursomhelst så har husägande en rätt hög nivå av händighet i medeltal, de vet bara inte HUR man gör vissa saker....
Det är det som är det väsentliga, att veta HUR man gör!!

Den programidén du efterlyser har redan gjorts med barfota-Ernst och Timels gäng med kåken på Lidingö.

Mer än så finns inte intresse för.
Kanske för utbildningsradion som sänder dagtid.
 
Ad acta skrev:
Det är det som är det väsentliga, att veta HUR man gör!!

Den programidén du efterlyser har redan gjorts med barfota-Ernst och Timels gäng med kåken på Lidingö.

Mer än så finns inte intresse för.
Kanske för utbildningsradion som sänder dagtid.
kan du förklara hur man ska göra ett byggprogram i radio? ...svammel
de flesta VILL ju se hur man gör, men man får knappt inte se något...
 
cust3000 skrev:
kan du förklara hur man ska göra ett byggprogram i radio? ...svammel
de flesta VILL ju se hur man gör, men man får knappt inte se något...
Tror inte han menade att de skulle sändas i Radio. UR (Utbildningsradion) gör även TV-program d^_^b
 
Ad acta
cust3000 skrev:
kan du förklara hur man ska göra ett byggprogram i radio? ...svammel
de flesta VILL ju se hur man gör, men man får knappt inte se något...
Du får väl goggla lite angående "UR" (utbildningsradion) putte.

Goggla lite angående byggnation samtidigt så kanske du kan hitta några teckningar på det du vill göra. Slå i en spik eller vad det är!!
 
Ad acta skrev:
Du får väl goggla lite angående "UR" (utbildningsradion) putte.

Goggla lite angående byggnation samtidigt så kanske du kan hitta några teckningar på det du vill göra. Slå i en spik eller vad det är!!
"putte" haha! den var bra...
det var länge sedan någon kallade mig det :)
 
Rrrrr skrev:
Tror inte han menade att de skulle sändas i Radio. UR (Utbildningsradion) gör även TV-program d^_^b
det är sant, jag hade otur när jag tänkte...:x
 
Budskapet kan förmedlas på 10 minuter. Övriga 50 hade jag gett Den Arga snickaren.
 
Ad acta
cust3000 skrev:
"putte" haha! den var bra...
det var länge sedan någon kallade mig det :)
Ja, visst va den d^_^b.
 
Men varför tar dom aldrig upp vad husägarna har gjort för fel och vad dom skulle kunna gjort annorlunda. Ofta bygger man väl bara ett hus i livet och försöker därför skaffa sig de försäkringar som finns, men ändå räcker inte detta. Varför hoppade dom inte på byggaren om att det inte fanns tätskikt i badrummet ? istället står dom och tjafsar om skattebrott !!!!
Programmet blir sämre och sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.