Hej,

Vi har haft plåtläggare till vår fasad, han har levererat plåten (som var fel typ) kommit en gång sedan har han inte kommit (Vi har väntat i fyra månader men han har inte kommit)
Vi har kontaktat honom flera gånger men han lovar och inget händer. Nu har vi kontaktat honom att vi vill avsluta med hans jobb och vi vill ha våra pengar tillbaka. (Vi har betalt för plåten) men han har inte svarat.
Vad ska man göra och var kan man vända sig i detta fall?

H
A a80li skrev:
Hej,

Vi har haft plåt läggare till vår fasad, han har levererat plåten (som var fel typ) kommit en gång sedan har han inte kommit (Vi har väntat i fyra månader men han har inte kommit)
Vi har kontaktat honom flera gånger men han lovar och inget händer. Nu har vi kontaktat honom att vi vill avsluta med hans jobb och vi vill ha våra pengar tillbaka. (Vi har betalt för plåten) men han har inte svarat.
Vad ska man göra och var kan man vända i detta fall?
Varför har ni betalat plåten i förväg? Har de så dålig ekonomi att de inte har råd att köpa material utan att kunden måste betala i förskott? Eftersom de inte svarar i telefon så skulle jag besöka hantverkaren och ställa dem till svars. Skriv ett avtal om att arbetet avbryt pga av för lång försening som de sen får skriva på när du träffar dem. Du kan ju prata med Hallo konsument och konsumentrådgivare som brukar finns på kommunen. Det finns säkert fler idéer som andra kommer med också till dig,

• Gilla
a80li
  • Laddar…
Som sagt betala ALDRIG i förskott. Att firman överhuvudtgate vill ha betalt i förskott är en stor varningssignal. Observera att det är brukligt med delbetalningar under arbetets gång om det är ett lite större jobb, men då för sådant som har utförts och levererats.

• Gilla
a80li och 1 till
  • Laddar…
Tack för info.
Kan du rekommendera Vad ska man göra och var kan man vända sig i detta fall?

H hempularen skrev:
Som sagt betala ALDRIG i förskott. Att firman överhuvudtgate vill ha betalt i förskott är en stor varningssignal. Observera att det är brukligt med delbetalningar under arbetets gång om det är ett lite större jobb, men då för sådant som har utförts och levererats.

Hej,

Han så att han har små firma och vi bara betalar för plåten.
Tack för info.

H HEM2121 skrev:
Varför har ni betalat plåten i förväg? Har de så dålig ekonomi att de inte har råd att köpa material utan att kunden måste betala i förskott? Eftersom de inte svarar i telefon så skulle jag besöka hantverkaren och ställa dem till svars. Skriv ett avtal om att arbetet avbryt pga av för lång försening som de sen får skriva på när du träffar dem. Du kan ju prata med Hallo konsument och konsumentrådgivare som brukar finns på kommunen. Det finns säkert fler idéer som andra kommer med också till dig,

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
A a80li skrev:
Tack för info.
Kan du rekommendera Vad ska man göra och var kan man vända sig i detta fall?
Iom. att det är betalt, så blir det besvärligt. Du bör som sagt prata med konsumentvägledare. Du kan även kontakta villaägarförbundet, de ger en viss (begränsad) juridisk rådgivning (med riktiga advokater) till sina medlemmar. Du kan bli medlem samma dag som du frågar.

Men i princip så tror jag (jag är INTE jurist, kolla med någon som verkligen vet) att du måste skriva ett brev till firman där du ger dem en viss tid för att komma och göra färdigt. Tiden skall vara kort, men rimlig. Om firman har andra uppdrag så inte det ditt problem. Skriv att du annars tar in en annan firma på deras bekostnad.

Om de inte gör färdigt inom tidsfristen så kan du som sagt låta en annan firma göra jobbet. Du kan sedan kräva den första firman på alla merkostnader. Arbetet skall inte bli dyrare för dig, än det avtalade priset, även om den nya firman är dubbelt så dyr.

Ovanstående är (tror jag ) i teorin. I praktiken är du rökt. Första firman kommer aldrig att betala tillbaka någonting, och de kommer framförallt inte att betala några merkostnader du har. Du kan stämma firman för att få dina pengar, det kan ta ett par år, kanske 5 år om de är duktiga på att förhala. Om du vinner i domstol, så kommer firman att försätta sig i konkurs, och du får ändå inte ut något.

En firma som är så "liten" att de behöver ett förskott, är för liten för att göra jobbet.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
H
A a80li skrev:
Hej,

Han så att han har små firma och vi bara betalar för plåten.
Tack för info.
Du har ju betalat för en plåt som inte är rätt plåt eller hur. Prata med de 2 olika lika kontakter som jag skrev. Kontrollera med skattemyndigheterna och kronofogden om det finns skulder, det kan ge dig en hint om du kommer att få tillbaka några pengar. Kanske går det att skriva en motfaktura? Men prata med de kontakter jag skrev först.

• Gilla
a80li
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.