M
Jag är på gång med att bygga ut familjens hus genom att förlänga det. Efter mycket grävande har jag idag krafsat bort dräneringgruset vid den gavel där förlängningen skall ske och blev något förvånad då jag såg att kantelementen vid skarvarna tycks ha blivit nerklafsade i betong...?

Nu undrar jag om det här är en vedertagen metod bland stora byggföretag? :confused:
Vidare måste jag såga, eller bila bort klackarna så jag kan ställa de nya kantelementen kloss mot befintlig grund, känns lite svajigt måste jag säga. Någon som har lite tips? Betongklumpar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta en bild på "fusket" så vi förstår vad du menar. Det händer att det rinner över lite betong när man gjuter, det vanliga är att man går med skrotskrapan (barkspade) och rensar bort all betong spill innan det brinner fast för hårt.

Varför ska du ställa nya kantelement mot de gamla? du har ju redan en kant så mot väggen behövs väl inga?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
97 tror jag inte att man använde kantelement på det sätt som görs idag. Isolerade grundplattor är ju ett relativt nytt påhitt. Man kan nog inte påstå att det där är nåt fusk, snarare en byggmetod bland många andra.

Dom kan ha lagt en betonghög vid skarvar på grunden för att hålla dom på plats .

M
Tack för alla svar!
Precis som du skriver Pumba så blir det ju bättre att gjuta direkt mot den gamla plattan, så får det bli.
Något som ger mig lite huvudbry är att min KA vill att jag dubbar ihop plattorna med armeringsjärn, men av allt jag läst och hört så verkar det bättre att låta bli och endast ha en s.k. "Dillfog" emellan.

Idag skall det paddas utav bara den, nu är det 10-20 cm makadam som skall masseras av en 250 kg:s padda. Jag bör väl ej gå för nära huset med paddan? Tänker att jag tar tunnare lager som paddas av lättare padda i fler omgångar.... Väl?

Ska inte vara någon större fara att gå nära huset med paddan, såvidare du inte har nått känsligt på andra sidan väggen, typ mormors gamla kaffekoppar eller ett 1000l akvarium.

Tror inte det tjänar nått till att dubba ihop plattorna mer än extajobb.

en 250kg padda slår ju inte överdrivet djupt, det handlar nog snarare om att padda riktigt innan du lägger ut gruset och sen kanske köra 10cm padda och sen 10cm till.

En klick betong och sedan trycker men ner kantelementet så det är i lod och våg, tillsammans med ett stöd i överkant så blir det väldigt stadigt när man gjuter så därför är ditt golv troligen väldigt i våg.

Jag förstår inte de som ska tillåta att plattorna ska flyta mot varandra. Dubba så mycket du bara kan.
Om man har rörelsefog i plattan, har man det på tapeter och tak också.
Om man hade gjort denna utbyggnad från början, hade man gjutit två plattor då?

Jag har en liten 1,5x1,5 m platta utanför en dörr, liggande mot sockelelementet, den har rört på sig och tryckts in i frigoliten. Borde ha tagit hål och dubbat.

Protte

M
Så, nu är det nästan klart för platta, lite mer makadam och vibbra bara. Jag har dock lite ångest över att dubbaihop eller inte. Av de jag talat med hittills upplever jag att de som arbetar praktiskt med grundläggning säger nej till dubbning medan de som bygger vid skrivbordet förespråkar dubbning.... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.