5 314 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Fusk med bil
Sida 1 av 3
Köpte en bil på firma för ca 150'
Efter några veckor så började en del som hör till avgasreningen strula, lämnade in bilen till firman som hade den inne i kanske 2h och sen ringde och sa att nu är den klar.
Ca 2mån senare får jag fel på en annan del till reningen, delarna hänger ihop, kontaktade firman som skickade en ny del efter stora protester, men jag skulle få byta själv vilket var ok för mig.
Efter byte så ska delen / givaren kodas in till bilen och då märker jag att bilen inte har kontakt med den första delen som blev lagad. Felsöker och ser att en kontakt inte sitter i, helt omöjligt att den åkt ut av sig själv då det är låsning på den, man har alltså helt sonika plockat bort kontakten och sagt att man lagat...
Efter jag satt i kontakten så har jag samma fel som första gången.
Har kontaktat firman men inget svar än.
I min värld så är det här rent bedrägeri, vid urkoppling så har man åsidosatt avgasreningen vilket inte är lagligt då bilen är helbilsgodkänd
Vad skulle ni göra om firman nu vägrar åtgärda felet?
Första felet kom efter 3v nu har det gått 7mån, och när andra felet kom så hade det gått 3mån
Väl medveten om att fel inom 6mån anses som ursprungliga och 2års reklamationsrätt
Efter några veckor så började en del som hör till avgasreningen strula, lämnade in bilen till firman som hade den inne i kanske 2h och sen ringde och sa att nu är den klar.
Ca 2mån senare får jag fel på en annan del till reningen, delarna hänger ihop, kontaktade firman som skickade en ny del efter stora protester, men jag skulle få byta själv vilket var ok för mig.
Efter byte så ska delen / givaren kodas in till bilen och då märker jag att bilen inte har kontakt med den första delen som blev lagad. Felsöker och ser att en kontakt inte sitter i, helt omöjligt att den åkt ut av sig själv då det är låsning på den, man har alltså helt sonika plockat bort kontakten och sagt att man lagat...
Efter jag satt i kontakten så har jag samma fel som första gången.
Har kontaktat firman men inget svar än.
I min värld så är det här rent bedrägeri, vid urkoppling så har man åsidosatt avgasreningen vilket inte är lagligt då bilen är helbilsgodkänd
Vad skulle ni göra om firman nu vägrar åtgärda felet?
Första felet kom efter 3v nu har det gått 7mån, och när andra felet kom så hade det gått 3mån
Väl medveten om att fel inom 6mån anses som ursprungliga och 2års reklamationsrätt
Är det möjligt att kontakten har varit slarvigt itryckt och sedan hoppat ur? Har sett många mindre noggranna mekar som bara trycker ihop dom lite slarvigt och som inte kontrollerar om låsning har tagit.
Oavsett så borde firman se till att lösa problemet åt dig. Men tyvärr låter dom ju inte så intresserade.
Tror att du får väldigt svårt att bevisa något tyvärr.
Oavsett så borde firman se till att lösa problemet åt dig. Men tyvärr låter dom ju inte så intresserade.
Tror att du får väldigt svårt att bevisa något tyvärr.
Det är nog helt omöjligt att den kan hoppa ur av sig själv, det är dels låsning och man måste lyfta en plåtdel för att få dit eller bort kontaktenN Niq skrev:Är det möjligt att kontakten har varit slarvigt itryckt och sedan hoppat ur? Har sett många mindre noggranna mekar som bara trycker ihop dom lite slarvigt och som inte kontrollerar om låsning har tagit.
Oavsett så borde firman se till att lösa problemet åt dig. Men tyvärr låter dom ju inte så intresserade.
Tror att du får väldigt svårt att bevisa något tyvärr.
Har sms där vi pratat om felet direkt när det kom, där de skriver att det är åtgärdat, där jag frågat om vissa saker ang reparation och lite sånt så bevis för när felet uppstod att man påstår sig lagat och hur.
Även helt felaktiga påståenden ang garantin och kk
Hoppas du lyckas få dom att ersätta dig. Det finns alldeles för många oseriösa bilfirmor. Finns ju anledning att man köper från en firmanino skrev:Det är nog helt omöjligt att den kan hoppa ur av sig själv, det är dels låsning och man måste lyfta en plåtdel för att få dit eller bort kontakten
Har sms där vi pratat om felet direkt när det kom, där de skriver att det är åtgärdat, där jag frågat om vissa saker ang reparation och lite sånt så bevis för när felet uppstod att man påstår sig lagat och hur.
Även helt felaktiga påståenden ang garantin och kk
TackN Niq skrev:
Har inte hittat något negativt om dom på nätet och fick dom rekommenderade av en kompis, som dock inte köpt bil där, men dom kan ju haft tur också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Konsumentköplagen är inte tillämplig då det är köpt i näringsverksamhet. Köplagen gäller.T tergo skrev:
Men även där torde fullgott skydd finnas då säljaren tagit på sig att åtgärda felet (man hade ju också kunnat hävda att det uppstått efter leverans, med svårare bevisläge som följd).
21 och 34 §§ köplagen är nog mest relevanta, men det skadar ju inte att titta lite mer än så.
Köpt i näringsverksamhet?Nötegårdsgubben skrev:Konsumentköplagen är inte tillämplig då det är köpt i näringsverksamhet. Köplagen gäller.
Men även där torde fullgott skydd finnas då säljaren tagit på sig att åtgärda felet (man hade ju också kunnat hävda att det uppstått efter leverans, med svårare bevisläge som följd).
21 och 34 §§ köplagen är nog mest relevanta, men det skadar ju inte att titta lite mer än så.
Jag har, eller rättare sagt så har frun köpt bilen privat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Ja jag kommer ju hänga ut firman om dom inte fixar det.galento skrev:
Har mailat igår och ska ge dom en vecka att svara
Kolla upp om handlaren är MRF-ansluten. Om ja så borde det vara lättare, men om det är en lurendrejerifirma lär de förstås inte vara det.
Vi har lämnat tillbaka två bilar till handlare.
En gång till en MRF-ansluten handlare. Där var det egentligen inga problem. Vi påpekade fel, de försökte åtgärda flera gånger men kunde inte fixa problemen, så efter några månader fram och tillbaka på verkstan hävde vi köpet.
En gång till en handlare av ”Hederlige Harry”-typ. De var ju minst sagt ointresserade att göra nåt, eller ta tillbaka bilen. Det enda som hjälpte var ren utnötningstaktik, ringa hur många gånger som helst, ta dit bilen och klaga, klaga, klaga på plats. Till slut fick de nog och tog tillbaka bilen.
Vi har lämnat tillbaka två bilar till handlare.
En gång till en MRF-ansluten handlare. Där var det egentligen inga problem. Vi påpekade fel, de försökte åtgärda flera gånger men kunde inte fixa problemen, så efter några månader fram och tillbaka på verkstan hävde vi köpet.
En gång till en handlare av ”Hederlige Harry”-typ. De var ju minst sagt ointresserade att göra nåt, eller ta tillbaka bilen. Det enda som hjälpte var ren utnötningstaktik, ringa hur många gånger som helst, ta dit bilen och klaga, klaga, klaga på plats. Till slut fick de nog och tog tillbaka bilen.