Hej.

Jag gör en budgetrenovering och det är dags att ta hem material för golvet.

Jag har sett flera, mestadels i Amerika, som har kvistfri plywood som golv. Betsat eller lackat eller både och.

Jag tänkte lägga lumppapp och sen spika fast plywooden i brädformat med dyckert.

Funderar nu på vilken tjocklek jag behöver. Räcker det med 7mm?

Undergolvet är golvspånskiva.

Fy så hemskt. Spika inte så tätt så är det enklare att slänga ut när det blivit utnött/fult.
Om det är en budgetrenovering lacka/måla spånskivan direkt, tror det blir hållbarare än plywood.
Protte

Det låter inte särskilt billigt att lägga plywood som golv.
Om man köper billig plywood så är den ju tänkt att monteras bakom gips så den är flisig och full av både kvisthål och stickor. Det kommer alltså bli ett väldigt grovt golv som samlar massor av smuts och som ger stickor i fötterna. Och i ärlighetens namn är inte ens "billig" plywood särskilt billig.

Kör hellre på ett billigt laminatgolv så får du en billig och funktionell yta. De billigaste laminatgolven kostar från ca 30kr per kvadrat. Så billigt tror jag inte att du kommer undan med plywood ens om du tål att få stickor i fötterna...

Får du verkligen kvistfri plywood (7mm) billigare än laminat golv? Hur stor yta ska du lägga? Själv har jag köpt beg parkett för 30 kr/kvm

Jag hatar laminatgolv. Håll er till ämnet tack.

Funkar det med 7mm eller behöver det vara tjockare?

• Brunmönstrat laminatgolv med skarvar och diskussion om tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt slitet laminatgolv med trästol, matta och dekorativa skyltar.
    Skapa konto
  • Ljusa trägolv av plank i ett vardagsrum med soffa och krukväxt.
    Skapa konto
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det verkar som en ganska usel ide, för samma peng som bättre plywood får du ju ett fanergolv som har samma eller bättre hållfasthet i ytan och är lättare att lägga.

Kan bli problem vid skarvar, speciellt kortsidor som kan bukta och "röra sig".

S
Massivt furugolv 14-15mm för 129 kr/m2 är svårslaget..

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi kan låsa tråden. Jag hittade bättre alternativ.

Lägg tråden i avdelningen "hjärnblödningar".

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ska du ha så fin yta på plywooden som du visar på bilderna så bör du använda björk- eller luan-plywood. De kostar ca 120 kr per kvadrat. i 6 mm varianten som bör vara det minsta som du kan använda, helst bör du nog gå upp till 9 mm och då kostar de ca 150 kr per kvadrat. Till detta kommer golvfärg för ca 30-100 kr per kvadrat beroende på om du ska betsa ett lager eller om du ska måla med täckande färg. Oavsett vilket så är du uppe i en totalkostnad på grovt sett 200-300kr per kvadrat. I den prisklassen så finns det nästan oändligt mycket riktiga parkettgolv att välja på.

Nu ska du självklart få lägga plywood om du vill det. jag vill bara att du ska vara medveten om de alternativ som finns för samma pengar. Ibland är det lätt (för mig åtminstone) att man snöar in på ett spår och det kan då vara svårt att lyfta blicken och se vilka alternativ som finns.

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
P prdoucenten skrev:
Vi kan låsa tråden. Jag hittade bättre alternativ.

Lägg tråden i avdelningen "hjärnblödningar".
Du får gärna berätta vad du hittade för bättre alternativ ;)

Jag valde att faktiskt söka efter trägolv och fann 190mm breda furu eller gran för 179kr/kvm.

Har inte bestämt mig ännu om det blir gran eller furu

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack alla för svaren och att ni fick rätsida på den här envisa gubben.

När jag är klar med allt så uppdaterar jag med ett inlägg på hur allt ser ut.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hur blev det med golvet. Är själv i funderingarna med ev plywood. Men du hittade gran o furu. Vore intressant att se hur det blev .

R rakel73 skrev:
Hur blev det med golvet. Är själv i funderingarna med ev plywood. Men du hittade gran o furu. Vore intressant att se hur det blev .
Vill tipsa om den här tråden. Jag ställde en liknande fråga i forumet för en tid sedan. Jag har gått ifrån idéen och väljer ett annat alternativ till mitt loft. Tycker tyvärr att det är lite för mycket: "välj nåt annat istället", "plywood är fult" och andra helt oväsentlig kommentarer i båda trådarna istället för konkreta tips. Det är såklart fullt möjligt att använda plywood som innergolv. Du måste välja en relativt hög kvalitet på plywood för att få det snyggt och funktionellt. Priset drar därmed iväg. Med det sagt, plywood är ett bra golvmaterial och används ofta i andra länder.

https://www.byggahus.se/forum/threads/plywood-som-innergolv.372392/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.