Hej! Vi funderar på att köpa en Västerbottensgård med timmerstomme från 1822 och inredd vind gjord ungefär på 90-talet. Hela övervåningen är rätt och slätt furupanel på väggar och tak, med trägolv. Vi vill gärna behålla panelen men byta färg. Vad kan man tänka sig skulle kunna passa? Bör vi lasera eller måla? Vilken/vilka färger? Har någon bildexempel på hur ni gjort i era hus?

I kök och hall är det timmervägg, denna målad i vit lackfärg. Går det att på något vis få fram timret igen, under färgen?

Glad för alla svar :)

/Kristina
 
Matt färg är det traditionella valet. Förr var det oftast limfärg men den tål inte våttorkning så i dagens värld finns det bättre färger med liknande utseende. Personligen ogillar jag lasyr eftersom den inte går att bättringsmåla snyggt när man senare reparerar någonting.

Det finns färgborttagningsmedel som löser upp de flesta lackfärger så att de går att skrapa. Helt rent får man det aldrig eftersom timret är ojämt och fullt av små sprickor men ganska bra kan ni nog få det. Det tar tid så ta det som kvällshobby på lediga stunder över en vinter.
 
Kexet87 Kexet87 skrev:
Hej! Vi funderar på att köpa en Västerbottensgård med timmerstomme från 1822 och inredd vind gjord ungefär på 90-talet. Hela övervåningen är rätt och slätt furupanel på väggar och tak, med trägolv. Vi vill gärna behålla panelen men byta färg. Vad kan man tänka sig skulle kunna passa? Bör vi lasera eller måla? Vilken/vilka färger? Har någon bildexempel på hur ni gjort i era hus?

I kök och hall är det timmervägg, denna målad i vit lackfärg. Går det att på något vis få fram timret igen, under färgen?

Glad för alla svar :)

/Kristina
Hej,

Jag målar och renoverar just nu mitt fritidshus med "träpanel" i hela övervåningen. Jag gillar linoljefärg och kör i princip det överallt, Golv, tak, väggar, karmar och foder. I taket kan du ta antingen en helmatt linoljefärg eller den "vanliga" som är halvmatt. Om det är snedtak skulle jag undvika helmatt. Blir lätt märken elelr fläckar om man tar på den. Jag kör med Gysinges färger. De har ett bra urval av färgval som passar bra för olika tidstyper. Mitt hus går i sekelskifte 1900, så jag har valt Grön umbra 2% i taket, och jugendgrön på väggarna (spädd med 30% vitt). Linoljefärg är lätt att blanda själv. Man tar en grundfärg man gillar och blandar den med vitt tills man får den nyans man vill ha. Blanda bara allt som behövs på en gång. Golven blev en Grön umbra 30%. Gysinge har också många helmatta färger. Blir jätte snyggt, men jag tycker inte om dem.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Hej,

Jag målar och renoverar just nu mitt fritidshus med "träpanel" i hela övervåningen. Jag gillar linoljefärg och kör i princip det överallt, Golv, tak, väggar, karmar och foder. I taket kan du ta antingen en helmatt linoljefärg eller den "vanliga" som är halvmatt. Om det är snedtak skulle jag undvika helmatt. Blir lätt märken elelr fläckar om man tar på den. Jag kör med Gysinges färger. De har ett bra urval av färgval som passar bra för olika tidstyper. Mitt hus går i sekelskifte 1900, så jag har valt Grön umbra 2% i taket, och jugendgrön på väggarna (spädd med 30% vitt). Linoljefärg är lätt att blanda själv. Man tar en grundfärg man gillar och blandar den med vitt tills man får den nyans man vill ha. Blanda bara allt som behövs på en gång. Golven blev en Grön umbra 30%. Gysinge har också många helmatta färger. Blir jätte snyggt, men jag tycker inte om dem.
Vad är det med Gysinges färger som gör att du inte tycker om dem?
 
Kexet87 Kexet87 skrev:
Bör vi lasera eller måla? Vilken/vilka färger?
Det beror på vad ni vill åstadkomma/vad ni tycker om.

H heimlaga skrev:
Personligen ogillar jag lasyr eftersom den inte går att bättringsmåla snyggt när man senare reparerar någonting.
Som vanligt en bra kommentar av heimlaga.
Dock kan man, om man använder linoljefärg som ju målas tunt i flera lager, få en lasyrverkan genom att bara måla en ggn. Är man nöjd med resultatet stannar man, om inte så är det bara att fortsätta till heltäckande. Poängen är att man kan stanna vid första lagret (lasyr), och sedan när man vill/behöver xx antal år senare lägga de andra lagren till heltäckande.
 
Jiji Jiji skrev:
Vad är det med Gysinges färger som gör att du inte tycker om dem?
Gysinges helmatta färger gillar jag inget vidare. Luktar illa, täcker dåligt. Men jag använder alltså mer än gärna deras "vanliga" färger. Bara min åsikt, ingen ventenskap bakom det. //Per
 
Tac
P Per i Hamrånge skrev:
Gysinges helmatta färger gillar jag inget vidare. Luktar illa, täcker dåligt. Men jag använder alltså mer än gärna deras "vanliga" färger. Bara min åsikt, ingen ventenskap bakom det. //Per
Tack för svar.
Jag har inte testat deras helmatta men då kanske jag låter bli det helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.