Jag har nu försett mitt hus med ett avbrottsfritt 12V system (batteriuppbackad 12V alltså). Det är normalt ett PELV system och får därigenom också funktionsjord via skyddsjorden. Det switchade nätaggregatet ansluts med stickkontakt (så vill jag ha det av olika skäl) och det leder tyvärr till att funktionsjorden bryts när man drar ur den. Jag vill att mitt 12V system ska fortsätta att vara funktionsjordat även när kontakten är urdragen. I synnerhet gäller detta larmet som matas med min 12V. Det ska ha samma elektriska miljö oavsett om någon har lyckats dra ur kontakten eller ej (t.ex. genom sabotage).
Frågan är hur man bäst funktionsjordar i överensstämmelse med reglerna. Mitt hus från 1965 har naturligtvis ingen PUS. Min tanke är nu att jag (i mitt fördelningsskåp för 12V) sätter in en väldigt liten PUS med endast två anslutningar. Den ena är skyddsjorden som jag drar till elcentralen bredvid. Den andra är minus på 12V systemet som har färgen svart. Ett väldigt degenererat fall men jag får för mig att det ändå är i överensstämmelse med reglerna. Hoppas få det bekräftat alternativt tips om hur det bör göras istället.
Frågan är hur man bäst funktionsjordar i överensstämmelse med reglerna. Mitt hus från 1965 har naturligtvis ingen PUS. Min tanke är nu att jag (i mitt fördelningsskåp för 12V) sätter in en väldigt liten PUS med endast två anslutningar. Den ena är skyddsjorden som jag drar till elcentralen bredvid. Den andra är minus på 12V systemet som har färgen svart. Ett väldigt degenererat fall men jag får för mig att det ändå är i överensstämmelse med reglerna. Hoppas få det bekräftat alternativt tips om hur det bör göras istället.
Sitter skyddsjorden och 12V minus verkligen ihopp i nätagget?Pen skrev:
Är det så kan du väl dra en kabel mellan jordskenan i elcentralen och batteriets minuspol.
Ja, de sitter ihop.
Ja, det är i princip så jag tänkt göra, men med beaktande av starkströmsföreskrifterna (eller SS som det numera är) - i synnerhet då avseende potentialiutjämning. För att förtydliga ser jag det om att gul/grön (grov) skyddsjord dras från centralen till PUS och svart minus (dimensionerad för 12V systemet) också till PUS. Det kanske är petigt i kvadrat, men det är då att betrakta som skyddsjord (med dess färg) från centralen till PUS och därefter som funktionsjord (som inte får vara gul/grön).
Ska man vara petig är det dock inte batteriets minuspol. Jag har utfört det på så sätt att 12V ska fungera även om man plockar bort ett av antingen nätaggregatet eller batteriet. Det är så att säga störningsfritt underhåll av systemet.
Ja, det är i princip så jag tänkt göra, men med beaktande av starkströmsföreskrifterna (eller SS som det numera är) - i synnerhet då avseende potentialiutjämning. För att förtydliga ser jag det om att gul/grön (grov) skyddsjord dras från centralen till PUS och svart minus (dimensionerad för 12V systemet) också till PUS. Det kanske är petigt i kvadrat, men det är då att betrakta som skyddsjord (med dess färg) från centralen till PUS och därefter som funktionsjord (som inte får vara gul/grön).
Ska man vara petig är det dock inte batteriets minuspol. Jag har utfört det på så sätt att 12V ska fungera även om man plockar bort ett av antingen nätaggregatet eller batteriet. Det är så att säga störningsfritt underhåll av systemet.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Jag ser inga hinder mot det du tänkt. Som Nisse är inne på kan man även tänka sig att gå ett steg längre och ta ut en funktionsjord direkt från centralen. Du bör i så fall välja blå färg mellan central och ditt skåp. Det har en praktiskt betydelse, förutom färgen på ledaren, i det att en skyddsutjämningsledare ska ha minsta area 6 mm² koppar medan en funktionsutjämningsledare inte har några krav på area (tror jag) från elinstallationsreglernas synvinkel.
Ok.
Det känns lite renare att ha en separat skena för potentialutjämning. Det blir en mötesplats mellan olika system (och den plats där färgerna växlar). Ja, jag hade tänkt 6 kvmm gul/grön mellan centralen och den separata skenan.
@nisse123: Nej det är inte en skyddsjordsskena. Nätaggregatet får sin skyddsjord via stickproppen när det är inkopplat.
Det är kanske lite udda att det i normalfallet (anslutet nätaggregat) kommer att finnas två jordningsvägar till 12V. Helst vill jag undvika sådant, men i och med att det uttag till vilket nätaggregatet är anslutet är avsäkrat i samma elcentral som jag ansluter PUS till och eftersom ingenting annat är anslutet till den säkringen, så finns det inga jordfelsfall som kan leda till att kortslutningsströmmen vagabonderar sig över 12V systemet.
Det känns lite renare att ha en separat skena för potentialutjämning. Det blir en mötesplats mellan olika system (och den plats där färgerna växlar). Ja, jag hade tänkt 6 kvmm gul/grön mellan centralen och den separata skenan.
@nisse123: Nej det är inte en skyddsjordsskena. Nätaggregatet får sin skyddsjord via stickproppen när det är inkopplat.
Det är kanske lite udda att det i normalfallet (anslutet nätaggregat) kommer att finnas två jordningsvägar till 12V. Helst vill jag undvika sådant, men i och med att det uttag till vilket nätaggregatet är anslutet är avsäkrat i samma elcentral som jag ansluter PUS till och eftersom ingenting annat är anslutet till den säkringen, så finns det inga jordfelsfall som kan leda till att kortslutningsströmmen vagabonderar sig över 12V systemet.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 923 inlägg
Varför vill du funktionsjorda 12 volts systemet?
Kan bli stora strömmar i skyddsord om något går fel ute i 12 volt systemet och 12 volten är högt säkrad.
Protte
Kan bli stora strömmar i skyddsord om något går fel ute i 12 volt systemet och 12 volten är högt säkrad.
Protte
@Protte:
Det finns två svar på frågan:
Den ena är att nätaggregatet är skyddsjordat. Jag litar inte heller på att switchtransformatorn uppfyller kravet på skyddsisolation (det räcker för övrigt med att blott titta på en sådan trafo för att tappa tilliten) så jag vill inte ta bort den. I och med att det är skyddsjordad så får jag funktionsjorden vare sig jag vill eller inte.
Det andra är att jag har känsliga (obalanserade) bussar anslutna till mitt 12V system. Jag vill att de har väldefinierad nollpunkt i förhållande till omgivningen. Min VP har SELV och dess nollpunkt ligger på ca 30V AC i förhållande till nätets jord. Det har faktiskt påverkan på givarna om kablarna är långa.
Min 12V har lite olika avsäkringar till olika system. Nätaggregatets interna kortslutnings och överströmsskydd är på 10A. Därifrån avsäkrar jag utifrån vilka kablar jag matar med. Lägsta avsäkring är CAT kablar som jag överströmsskyddar med självläkande PTC säkringar på endast 0.5A.
Det är en viktig aspekt du tar upp vad gäller strömmen i skyddsjord. Jag antar att du avser felfallet att 12V får kontakt med något jordat föremål i huset av misstag. Men i och med att begränsningen i vart fall är högst 10A, och alla skyddsledare i huset är på minst 1.5 kvmm så borde det vara ok.
Edit: Det blev lite fel där. Nätaggregatet lämnar upp till 15A men genom avsäkringar blir högsta överström i något system ändå inte högre än 10A.
Det finns två svar på frågan:
Den ena är att nätaggregatet är skyddsjordat. Jag litar inte heller på att switchtransformatorn uppfyller kravet på skyddsisolation (det räcker för övrigt med att blott titta på en sådan trafo för att tappa tilliten) så jag vill inte ta bort den. I och med att det är skyddsjordad så får jag funktionsjorden vare sig jag vill eller inte.
Det andra är att jag har känsliga (obalanserade) bussar anslutna till mitt 12V system. Jag vill att de har väldefinierad nollpunkt i förhållande till omgivningen. Min VP har SELV och dess nollpunkt ligger på ca 30V AC i förhållande till nätets jord. Det har faktiskt påverkan på givarna om kablarna är långa.
Min 12V har lite olika avsäkringar till olika system. Nätaggregatets interna kortslutnings och överströmsskydd är på 10A. Därifrån avsäkrar jag utifrån vilka kablar jag matar med. Lägsta avsäkring är CAT kablar som jag överströmsskyddar med självläkande PTC säkringar på endast 0.5A.
Det är en viktig aspekt du tar upp vad gäller strömmen i skyddsjord. Jag antar att du avser felfallet att 12V får kontakt med något jordat föremål i huset av misstag. Men i och med att begränsningen i vart fall är högst 10A, och alla skyddsledare i huset är på minst 1.5 kvmm så borde det vara ok.
Edit: Det blev lite fel där. Nätaggregatet lämnar upp till 15A men genom avsäkringar blir högsta överström i något system ändå inte högre än 10A.
Redigerat:
Pen,
Saknar din omriktare transformator, som omvandlar 230 Volt till 12 V, som laddar dina batterier.
Frågan är om växelströmssidan(dvs elnätet 230 V) är galvaniskt skilt från 12 Volt sidan.
Många moderna omriktare från 230 Volt till 12 Volt har inte galvaniskt skiljd växelströmsida(läs 230 V) och likströmssida(läs 12 V). Omriktningen görs utan hederlig transformator, och istället genom upphackning och blandning och likriktning av 230 Volts växelströmmen. Vid fel i omriktaren kan alltså växelströmssidan ledas rakt igenom omriktaren och ut på 12 voltssystemets plus eller minuspol. Är då minuspolen eller pluspolen förbunden med husets PE(jordskena), ja då går säkringen, på vilken omriktaren har kopplats. Är varken plus eller minuspolen skyddsjordad, och du tar i t.ex. pluspolen och samtidigt med andra handen på skyddsjord, ja då får du en stöt, som heter duga.
Har du ett schema att visa över din omriktare?
Saknar din omriktare transformator, som omvandlar 230 Volt till 12 V, som laddar dina batterier.
Frågan är om växelströmssidan(dvs elnätet 230 V) är galvaniskt skilt från 12 Volt sidan.
Många moderna omriktare från 230 Volt till 12 Volt har inte galvaniskt skiljd växelströmsida(läs 230 V) och likströmssida(läs 12 V). Omriktningen görs utan hederlig transformator, och istället genom upphackning och blandning och likriktning av 230 Volts växelströmmen. Vid fel i omriktaren kan alltså växelströmssidan ledas rakt igenom omriktaren och ut på 12 voltssystemets plus eller minuspol. Är då minuspolen eller pluspolen förbunden med husets PE(jordskena), ja då går säkringen, på vilken omriktaren har kopplats. Är varken plus eller minuspolen skyddsjordad, och du tar i t.ex. pluspolen och samtidigt med andra handen på skyddsjord, ja då får du en stöt, som heter duga.
Har du ett schema att visa över din omriktare?
Redigerat:
Ditt val att dra 6 mm2 gul/grön från centralen till en skena vid din utrustning där du ansluter din funktionsjord tycker jag är utmärkt då är du både formellt och praktiskt helt i hamn. Och att göra det på ett organiserat sätt där du tar hänsyn till avsäkringar osv är också bra. Felfall i ett flytande system kan också ge upphov till samma stora strömmar fast med större risk för oväntad spridning, effekter. Finns goda skäl till att det i många sammanhang inte är ok att driva isolerade system av denna typen utan isolations/jordfelsövervakning.
@Arnodt
Din kommentar är bra eftersom många UPS inte isolerar batteriet från nätet. Men mitt bygge är lite annorlunda:
Nätaggregatet i sig själv är från ett mini-dator-nätaggregat på 200W. Det är switchat med galvanisk isolering mellan primär och sekundär. Skyddsjorden är däremot avsiktligt förbunden med minus på 12V sidan och jag har som sagt inte för avsikt att plocka bort den.
Till 12V sidan har jag själv byggt en step-up till 13.5V för kontinuerlig laddning av batteriet. Jag har även byggt strömbegränsning så att högsta laddström inte överskrids i det fall batteriet skulle ha laddat ur sig helt. Den del av mitt system som behöver avbrottsfri kraft kör alltid på 13.5. Ingen omkoppling alltså.
Din kommentar är bra eftersom många UPS inte isolerar batteriet från nätet. Men mitt bygge är lite annorlunda:
Nätaggregatet i sig själv är från ett mini-dator-nätaggregat på 200W. Det är switchat med galvanisk isolering mellan primär och sekundär. Skyddsjorden är däremot avsiktligt förbunden med minus på 12V sidan och jag har som sagt inte för avsikt att plocka bort den.
Till 12V sidan har jag själv byggt en step-up till 13.5V för kontinuerlig laddning av batteriet. Jag har även byggt strömbegränsning så att högsta laddström inte överskrids i det fall batteriet skulle ha laddat ur sig helt. Den del av mitt system som behöver avbrottsfri kraft kör alltid på 13.5. Ingen omkoppling alltså.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg