Jag håller på att planera material till fördelare i badrummet. Dold dragning med PEX och fördelaren byggs med klämringskopplingar, dold bakom lådor i kommod. Kommer att ha avstängning i källaren där jag ansluter badrummets matning. I bästa fall vore det även behändigt med egen avstängning till toa. Denna har dold anslutning mot väggbricka (göms bakom posrslinet och har ej enkel åtkomst när stolen är limmad) så det skulle i så fall vara vid fördelaren. Röret till toan sitter dock inte i någon av fördelarens ändar utan mitt på. Då funderar jag på hur en T-ventil fungerar, typ RSK 8546977 fungerar. Stänger den förbindelsen mellan alla anslutningar? Om det är den nedre anslutningen på bild nedan som blockeras med bibehållet flöde mellan övriga två anslutningar kunde jag sätta en sådan. Men har svårt att se hur käglan/kulan skulle vara utformad och tror inte det är så. Någon här vet säkert!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, inte optimalt i alla fall. Blir att jag stänger både dusch och toa samtidigt då. Då kan man lika gärna stänga hela badrummet genom ventil i källaren och det kan ju vara bra nog.Krilleman skrev:
Jag misstänkar att det bara är denna variant som finns eftersom det inte står angivet hur funktionen är för någon jag har hittat. I hydrauliksammanhang finns det alla tänkbara kombinationer genom olika borrningar av käglan.
Tack för svaret!
Klicka här för att svara