Jag har en gammal badkarsblandare i garaget. En FM Mattsson från 70-80-talet där det är en grej du kan dra ut för att styra om vattnet mellan kran och dusch (eller i detta fall en vattenslang).

Jag har märkt att det kan vara lite värme i den även när man inte använt den på ett tag. Trodde först det var något läckage, men har nu insett orsaken. Vet inte om det ska vara så här, men..

Insåg det då jag bytte packningen (käglan) till själva kranen. Det verkar som kranen bara stänger av vattnet till utkastare/kran. Inkommande varm- och kallvatten kommer in till termostaten i vilket fall som helst. Om det blir tryckfall i t.ex. kallvattnet pga att någon spolar kallvatten i en annan kran så kommer varmvatten att rinna genom blandaren ut i kallvattenröret, och vice versa. Det kommer alltså alltid att vara rörelse på vattnet genom blandaren.

Jag vet inte om det gör så mycket egentligen, annat än att det kan ta längre tid att få riktigt kallt eller riktigt varmt vatten i övriga blandare i närheten.

Men är det så här en badkarsblandare fungerar?

Borde man ha någon typ av backventiler före blandaren för att undvika detta?

Egentligen skulle jag kunna byta ut blandaren mot en gammaldags med två vred, eftersom jag oftast bara behöver kallvatten i garaget, om jag inte ska tvätta händerna eller så..
 
Fel av mig. Det var inte Mattsson, utan Mora:

Mora termostatblandare monterad på tegelvägg med borttaget termostatvred och exponerad kägla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(obs termostatvredet är bortplockat på bilden).
Jag tog isär termostatvredet och det ser ut enligt nedan. Längst ut finns en kägla som verkar gå att byta:
Demonterad termostatdel för blandare med en avtagen konisk kägla och en gummipackning bredvid på ett betonggolv.

Kan det vara så att käglan ska ha en gummipackning som gör att varm- och kallvatten inte ska blandas fritt mellan ledningarna? Dvs att vattnet enbart ska blandas i själva blandaren och sedan ut genom kranen?

Om det är så, var hittar jag ny kägla? Den är inte likadan som en vanlig blandarkägla.
 
Aha! Där ser man! Då är det säkert missat när den installerades, eller så har dom torkat sönder. Jag antar dom ska sitta i själva blandaren där inkommande vatten ansluts.
 
Inget ovanligt att dom är trasiga, brukar även finnas ett filter innan som kan ha gått sönder så smuts har kommit in.
 
Har skruvat upp och konstaterat att backventiler saknas. Dom var alltså inte trasiga, utan helt bortplockade.

Jag var in på butik och köpte backventiler. Dock visade det sig vara fel sort, och passade inte (RSK 8345617).
Det var den enda som fanns inne på butik, så jag måste nog beställa. Tror ni RSK 8938297 kan vara passande?

Någon som kan identifiera blandaren så jag vet vad jag ska söka på?
 
Rinkaby rör har packningssatsen 8938297 som jag hoppas passar. Kan nog behövas bytas en del oringar också.
 
Har fått verifierat nu att det är nummer 8345651 som är rätt. Mora 129380.AE.
 
Alltså antingen:
129380.AE 8345651 Backventil (2 st), 160 c/c
Eller packningssatsen där backventilerna verkar ingå:
851296.AE 8938297 Packningssats för Mora Term 153 - 160 c/c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.