Köpte ett hus förra året och kom från ett litet hus som hade V2N som jag var oerhört nöjd med. Nu tänkte jag försöka montera det i min dörr som är från byggåret 1942. Utöver att det har kommit en drös med olika varianter av Yale doorman så var min tanke att hoppa på en L3s. Dock vart jag lite osäker ifall den passar. Har försökt att läsa bland andra trådar men upplever lite grann att varje dörr är unik av det jag kan se med min begränsade kunskap.

Jag tänkte att jag skulle förberedda lite grann och samla så mycket kunskap så att jag inte står där mitt i natten och försöker få ihop allting och inte kan låsa dörren.

Jag undrar också vilka verktyg som kan vara bra att ha tillhands?

Tänkte att jag taggar dig som är välkänd i ämnet :)
@123abc
 
  • Gammal träytterdörr med antikt dörrhandtag och nyare dörrkik. Intill dörren sitter en modern, vit ringklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sidan på en äldre dörr med ett installerat lås och dörrhandtag, visar detaljer av den mekaniska låsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörrkarm med monterad ASSA-dörrlås från byggåret 1942, inklusive dörrhandtag och bakgrund av husets interiör med räcke och skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en äldre dörr med ett lås och handtag, delvis öppen, visandes låsplattan och dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en äldre trädörr med metallhandtag och ett ASSA-lås. Dörren har även ett inslag av guldfärgat mönstrat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild på slutblecket.
I övrigt sitter det en gammal assa 560 ser inte SYM/OSYM på bilden men tycker kolvplaceringen är SYM men det är lätt att ändra om så behövs.
Du kan behöva bredda urtaget för låshuset i dörrbladet då äldre låshus var lite smalare, verktyg till det är en hammare och ett stämjärn (jag använder 18-20mm breda men använd det du har), det går även att använda en rasp men inget jag brukar göra.
Du har ett alu t-järn monterat utanpåliggande så mät hur stor springan är.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ta en bild på slutblecket.
I övrigt sitter det en gammal assa 560 ser inte SYM/OSYM på bilden men tycker kolvplaceringen är SYM men det är lätt att ändra om så behövs.
Du kan behöva bredda urtaget för låshuset i dörrbladet då äldre låshus var lite smalare, verktyg till det är en hammare och ett stämjärn (jag använder 18-20mm breda men använd det du har), det går även att använda en rasp men inget jag brukar göra.
Du har ett alu t-järn monterat utanpåliggande så mät hur stor springan är.
Tack för svar 123abc.
Jag tolkar som att jag behöver en OSYM? Finns det någon vinkel som jag ska fota som underlättar för dig att se ifall det är SYM/OSYM? :)
Är rätt ny inom terminologin och kände bara igen slutblecket av det du beskrev 😅
Med urtaget, är det där man placerar låskistan? Själva hålet? Är då låshus och låskista samma sak?
Stämjärn hade jag inte hemma men kan åka och köpa ett.

Med alu t-järn och springan. Vilken springa pratar vi om? 😁
 
Räcker dessa bilder för att avgöra ifall det är SYM/OSYM?
 
  • Närbild, bild på dörrkarm och lås med en del av låskomponenterna synliga. Utsikt över en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trädörr med lås och antika dörrhandtag på båda sidor; visar dörrkarmen och låsets mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ytterdörr i trä med ett guldfärgat dörrhandtag och två lås, fotofönster i bakgrunden, inlägg om att avgöra om det är SYM/OSYM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde bifoga denna.
 
  • Närbild på en äldre ytterdörr i trä med guldfärgat fönster och en dörrhandtag i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mät plösmåttet på slutblecket.
Att montera slutblecket är det bökigaste men det är inte jättesvårt och kräver lite borrande och sedan lite arbete med stämjärn.
Det finns trådar som beskriver hur ett slutbleck ska monteras.
Det är så enkelt att byta mellan sym och osym så det behöver du inte hänga upp dig på men du kan mäta hur långt in från ändarna på stolpen som fallkolvarna ligger så ser om det är sym.
 
Plösmåttet var ca 15.6 på slutblecket.

Jag köpte L3S nu och ett stämjärn, tanken är att jag ska hugga lite grann i övermorgon.
Jag kollar hur ett slutbleck ska monteras :)
 
För den som läser detta i framtiden.

Innan du påbörjar så klicka in på @123abc profil och kolla igenom det personen har skrivit. Personen har förklarat allt och tillräckligt samt kolla gärna på alla bilder som @123abc har lagt upp. Detta gav mig tillräckligt med kött på benen för att påbörja installationen av en Yale Doorman. Gjorde verkligen en höna av en fjäder och vill verkligen tacka så hemskt mycket för dina inlägg! Hade nog aldrig klarat mig utan de.

En sak som fick mig att tänka och fundera lite grann är att det låter som att låskistan kärvar när jag försöker låsa. Jag minns att det bara klickade förut när jag hade den klassiska V2N. Jag felsökte men vet inte om det är problem med slutblecket. Vet du någonting? @123abc
 
  • Närbild på ett dörrlås med en låskista som kan vara kärvande, installerad i en dörr med två handtag i mässing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yale Doorman installerat på en dörr med träpanel, bild på närbild av låset och handtaget från insidan av den öppnade dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljudet i L3S skiljer sig från tidigare version men jag kan inte gissa om ett okänt ljud.
Fungerar allt som det ska eller är det något problem?
 
Glöm inte markera bästa svar! Han/hon är en klippa, har själv fått hjälp ! ❤️
 
1 123abc skrev:
Ljudet i L3S skiljer sig från tidigare version men jag kan inte gissa om ett okänt ljud.
Fungerar allt som det ska eller är det något problem?
Ah jag har bara erfarenheter av V2N där jag är vad med ett klickljud både när man låser och låser upp. Nu låter det som att det typ kärvar i låskistan eller liknande. Jag felsökte ytterligare idag och vart nog inte klokare. Tänker att jag ger upp haha! :D


edit: Läste runt i forumet och tydligen är det flera som har det ljudet och det ska vara normalt enligt Yale. De har bytt låskista i mitten av 2021 från klick till surrande. Den äldre minns jag var mjukare i låsning och är väl någonting jag nu i efterhand ångrar att jag inte valde.

https://www.byggahus.se/forum/threads/missljud-yale-doorman-l3.422063/

https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-later-mycket.393217/

https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-hoegt-ljud-fran-trycket.487611/
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glöm inte markera bästa svar! Han/hon är en klippa, har själv fått hjälp ! ❤️
Dum fråga och OT. Vad händer ifall man anger bästa svaret? :)
 
D Dashio skrev:
Dum fråga och OT. Vad händer ifall man anger bästa svaret? :)
Det är ingen dum fråga. Det är bara en markering så att användaren får ett "bästa svar" på sin profil. Det är meningslösa internetpoäng ungefär som reaktioner. Men det är ett bra sätt att visa sin uppskattning när man fått hjälp. Och det är också ett sätt att kvalitetssäkra lite. Om du får råd av någon med väldigt många "bästa svar" så betyder ju det att du fått råd av någon som många andra blivit hjälpt av.

Det är ett sätt att ge tillbaka något till communityt som hjälpt dig och göra det ännu bättre. 😊
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ingen dum fråga. Det är bara en markering så att användaren får ett "bästa svar" på sin profil. Det är meningslösa internetpoäng ungefär som reaktioner. Men det är ett bra sätt att visa sin uppskattning när man fått hjälp. Och det är också ett sätt att kvalitetssäkra lite. Om du får råd av någon med väldigt många "bästa svar" så betyder ju det att du fått råd av någon som många andra blivit hjälpt av.

Det är ett sätt att ge tillbaka något till communityt som hjälpt dig och göra det ännu bättre. 😊
Ah! Kul! :D
Jag hade kontot när började plugga men det är väl förrän nu när man har köpt hus som man uppskattar forumet! :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.