Hej

Pratade med en firma som är dedikerade på fasadrenoveringar och byggen. På min fråga om vad det skulle kosta att tilläggisolera utanpå en tegelvägg så fick jag svaret, "Är det för värmen är det meningslöst, luftspalten som alltid finns bakom tegelväggen gör att isoleringen inte gör något för energivärdet på huset, så i sådan fall måste tegelväggen rivas och man bygger upp en ny fasad från stommen"

jag hade gjort lite googling innan och hade inte alls fått det intrycket, och även på deras egen hemsida står det "Murade fasader är en av våra specialiteter. Vi kan vara behjälpliga vid både omfogning, förankring och tilläggsisolering av tegelfasad. " när jag kollade in den efteråt. Så vad är det jag inte fattar?!?

Han gav mig även ett grovt uppskattat pris på rivning av tegelvägg och bygga ny fasad med isolering till 2000-2500 per kvadrat någon som har erfarenhet?
 
Konstruktionen kan såklart variera från vägg till vägg, men är där en luftspalt innanför isoleringen så har de rätt i att det är ganska meningslöst.
Det finns fler lösningar på denna problematik förutom det förslag du fått.
- Isolera innifrån
- Täta/isolera luftspalt

Det som är viktigt är att det inte uppstår kondens/fukt i väggen på fel ställe.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Skulle skitprat vara kriminellt skulle de enda byggarna och byggmaterialtillverkarna som får gå utanför fängelsemurarna vara de som är ute på en kort familjepermission. Lita aldrig på reklam!

Man kan givetvis tilläggsisolera utanpå tegel men då måste man täta luftspalten fullständigt och då gäller det att man har fuktproblematiken under kontroll om man inte skall få kondens och mögel i den gamla luftspalten där fuktig luft möter tätt tegel nära väggens utsida.

Om du vill kan du kanske riva ned teglet själv och anlita en byggare för den nya fasaden.
 
Redigerat:
Riv ner teglet, finns ingen mening i att ha det kvar.
Förutom problemet med luftspalt får man ju fundera på hur bra nuvarande tegelfasad sitter fast? Är det gamla rostiga klammror som håller den på plats? Du ska smäcka på isolering plus en ny fasad utanpå och det blir ju lite tyngd.
Tänk också på hur det ser ut vid takfot och gavelutsprång och runt fönster. River du teglet kanske du slipper flytta ut/bygga om dessa.
Blir också en hel del borrande och pluggande om man ska fästa reglar mot teglet.
 
Okej tack, tror jag fattar problematiken nu. Jag får nog ta på mig en del av missuppfattningen och han försökte nog mer sälja på mig putsning av fasaden men det innebär ju inte mycket för energivärdet heller (vilket han också påpekade) och det är var ju ett av de två primärmålen med renoveringen. Fixa till den trasiga tegelväggen och förbättra energivärdet på huset.
Riva tegelväggen och bygga ny isolerad fasad av trä eller något liknande blir nog bäst, taket ska också göras så jag kan anpassa det efter väggtjockleken som jag vill.
Tack för hjälpen.
 
Just det för att det ska vara klart också så vill nog inte spara tegelväggen och hålla på att sätta igen luftspalt då huset har haft fuktproblem så jag vill nog hellre ta det lite större jobbet och öppna och se vad man kan finna för kantareller!!
 
Riva en tegelvägg går rätt fort så tror inte det kommer kosta många kronor extra jämfört med att regla upp utanpå och resultatet blir ju helt klart bättre så riv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.