3 844 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Funkar Maxit 4310 fibre flow till värmegolv?
Kan jag använda Maxits 4310 fibre flow när vi skall gjuta in vära 12mm golvvärmerör i vårt badrum? Är den lätt att jobba med? Något vi bör tänka på?
Ser på deras hemsida att 4320 fungerar men den är ju dubbelt så dyr .
Letar efter en både bra och billig produkt.
Ser på deras hemsida att 4320 fungerar men den är ju dubbelt så dyr .
Letar efter en både bra och billig produkt.
Denna funderar jag på, kan den funka? Verkar vara ganska prisvärd, 125:- /25kg säck. Vad kostar Maxits flyt?
http://www.kakelplattan.se/fix/uniplan.pdf
www.kakelplattan.se
http://www.kakelplattan.se/fix/uniplan.pdf
www.kakelplattan.se
Vi har nu köpt 4310. Hade inte lust att betala det dubbla eller mer. En längre torktid är dessutom helt ok.
När jag nu läser på deras hemsida blir jag dock lite fundersam.
Under "Efterbehandling" stå det att golvet skall förses med golvbeläggning senast 3 veckor efter läggning om 30mm. Innebär detta mer än 30mm eller mindre än 30mm?
Torktid står det bara i samband med mattläggning. Vi skall ha klinker, behöver jag bry mig ändå?
När jag nu läser på deras hemsida blir jag dock lite fundersam.
Under "Efterbehandling" stå det att golvet skall förses med golvbeläggning senast 3 veckor efter läggning om 30mm. Innebär detta mer än 30mm eller mindre än 30mm?
Torktid står det bara i samband med mattläggning. Vi skall ha klinker, behöver jag bry mig ändå?
"Om 30 mm" betyder när man lägger 30 mm. Det står också att detta gäller vid flytande konstruktion. Är det det ni har?
"Torktid står det bara i samband med mattläggning. Vi skall ha klinker, behöver jag bry mig ändå?"
Det är väl klart att ni måste bry er med tanke på att ni talar badrum och då även tätskikt, som i RF i underlaget, kan likställas med matta.
"Torktid står det bara i samband med mattläggning. Vi skall ha klinker, behöver jag bry mig ändå?"
Det är väl klart att ni måste bry er med tanke på att ni talar badrum och då även tätskikt, som i RF i underlaget, kan likställas med matta.
Redigerat:
Är lite osäker men jag tror inte vårt innebär flytande konstruktion. Golvvärmerören ligger i LKs golvvärmelist som är skruvat i betongplattan. Antar att det varit "flytande konstruktion" om vi använt deras isolerskivor (som vi hade tagit dom ifall vi haft tillräckligt med takhöjd )
Vi kommer inte ha tätskikt på de golvytor där det inte är direkt vattenpåslag. Detta då badrummet är i en en oisolerad källare. Däremot så kommer vi att ha tätskickt i dusch och det lokala fallet under badkaret men där kommer vi oxå att använda den snabbtorkande varianten.
Vi kommer inte ha tätskikt på de golvytor där det inte är direkt vattenpåslag. Detta då badrummet är i en en oisolerad källare. Däremot så kommer vi att ha tätskickt i dusch och det lokala fallet under badkaret men där kommer vi oxå att använda den snabbtorkande varianten.
Det är inte en flytande konstruktion. Frågan är dock om det är lämpligt att använda flytspackel i en oisolerad källare. Finns nog ingen tillverkare som gillar den lösningen och särskilt inte i delvis öppna tätskikt i våtrum.
Flytspackel tål inte att ligga i allt för höga fukthalter och bör ligga på torra sidan om ett tätskikt i ett våtrum. Nu kan inte ni tätskikta hela utrymmet pga. tillskjutande fukt vilket då riskerar att flytspacklet hamnar i fukthalter som den inte tål.
Vad händer med spacklet då, spricker det? Vad innebär det i praktiken för mig, värsta scenariot?
Tycker det är märkligt att Maxit inte nämnt detta på något vis i produktbroschyren . Åtminstone inte vad jag har hittat.
Tycker det är märkligt att Maxit inte nämnt detta på något vis i produktbroschyren . Åtminstone inte vad jag har hittat.
Ska inte flytspacklet alltid ligga under tätskikt för att fallet ska bli korrekt? Citat från en annan diskussion:ktm250 skrev:
"Grejen är att jag senast idag rev ett badrumsgolv där de hade lagt fuktspärren under flytspacklet. Det hade hållt i 4 år. Vi fick riva upp allt hela vägen till bjälklaget och spånskivan under fuktspärren var väldigt blöt...Fuktspärren klarar vatten, men inte hur mycket/länge som helst"
Jag kanske pratar goja, försöker bara reda ut begreppen inför min egna renovering av badrum nästa sommar.
JohanKon - jag tror du ktm250. Han menar nog att den torra sidan av ett tätskick i ett duschutrymme är UNDER tätskicktet. Ovan tätskicktet kommer ju allt vatten från duschen etc.
Pga att vi inte har isolering under plattan har vi tilskjutande fukt där vilket kan leda till för höga fukthalter. Dessutom kan jag inte tätskikta hela utrymmet vilket innebär att fukt från badrummet tex i luften, stänk etc kommer i kontakt med flytspacklet.
Har jag fattat dig rätt ktm250?
Pga att vi inte har isolering under plattan har vi tilskjutande fukt där vilket kan leda till för höga fukthalter. Dessutom kan jag inte tätskikta hela utrymmet vilket innebär att fukt från badrummet tex i luften, stänk etc kommer i kontakt med flytspacklet.
Har jag fattat dig rätt ktm250?