Detta kan ses som en delvis fortsättning på mitt inlägg om man ska använda/betala för Hemnet eller inte. Varför jag tvekar på det är för att jag egentligen inte tror att min bostad blir såld förrän räntorna ev går ner mer, men jag vill ändå försöka (hoppet är väl det sista som överger en va?).

Så, om jag nu ska betala ockerpris för en Hemnet-annons är min nya fråga: Har någon använt Hemverket och hur fungerade det? Plus och minus?

Hemverket är väl en mäklare med egen webbsida där de publicerar sina annonser.
Man fick tidigare visa sitt hem själv på visningar etc.

Hemnet är en webbplats där man gör reklam på sitt objekt ( läs bostad) oberoende av mäklare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om Hemverket fungerar beror nog väldigt mycket på hur säljaren är, kan säljaren sälja in sin bostad, vara trevlig även vid beskyllningar, verka trovärdig, svara vettigt även på frågor som hen inte vet något om etc.

• Gilla
Skåne_Hanna
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har inte sålt med Hemverket, men har köpt av en säljare som använde dem som mäklare.
Överlag tyckte jag att det fungerade bra. Att boka visning och delta i budgivning fungerar på liknande sätt via mäklarsidan, som det brukar fungera hos andra mäklare. För min del är det snarast positivt att få träffa säljaren på visningen, kunna ställa frågor direkt till en som faktiskt oftast kan svara (till skillnad från mäklare), och inte minst bilda sig en uppfattning om vad säljaren är för slags person och hur hen är att ha och göra med. Det går förstås åt båda hållen, som säljare kan du även välja bort en spekulant som verkar besvärlig.

Kontakten mellan mig som köpare och Hemverkets "skrivbordsmäklare" skedde via telefonsamtal, internet och mail, så jag träffade honom aldrig. Undertecknandet av kontraktet skötte vi som säljare och köpare själva efter att vi fått det färdiga kontraktet av Hemverket, och även tillträdet (kontanttillträde). Jag betalade köpeskillingen och fick det undertecknade köpebrevet av säljarna över en kopp kaffe på ett fik i närmaste stad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.