Tänkte ha en köksö 180x120cm med granitbänkskiva. Men nu har jag kommit på att det brukar ju vara svårt med för stora bänkskivor av granit. Funkar en av den storleken?

byggankan skrev:
Tänkte ha en köksö 180x120cm med granitbänkskiva. Men nu har jag kommit på att det brukar ju vara svårt med för stora bänkskivor av granit. Funkar en av den storleken?
Det går utmärkt med en skiva i den storleken.
Skivorna (slabs) är oftast 2600-3200 x 1900-2000mm.
En granitskiva, 30mm tjocklek väger 80Kg /m² men är relativt lätt att hantera.
Är det kantskydd på så drar man skivan på högkant med hjälp av små träläkter så slipper man bära den.
1800 x 1200 x 30mm väger 170Kg och är man 2 så går det bra om man använder huvudet och planerar lite i förväg.
Om det är håltagningar försvinner vikten också.

Åh vad skönt att höra, tack för ditt snabba svar. Jag blev så orolig när jag trodde att det kanske var för stort. Trä är så jobbigt att ta hand om.

En annan fråga. Vi tänkte ha 120 cm långt där det hänger 30 cm utanför (med stöd på båda kanterna). Funkar det med en 3 cm tjock skiva, eller är det för långt?

Det är lugnt så länge du inte har någon i hemmet som tror att överhänget är till för att sitta på...

Det går även bra att sitta på men då måste skåpen vara väl förankrade i golvet.
En ram av plankor som limmas eller skruvas fast och fäst skåpen i denna.
Stenskivan på toppen sedan stagar upp hela lådan.
Skivan skall när den ligger som köksö limmas direkt på skåpsryggarna med konstruktionslim. T.ex. TEC7.
Vid vanlig montering räcker det att man limmar i 90° vinkeln mellan stenskivan och skåpsryggen. Lätt att ta bort med mattkniv om skivan skall demonteras någon gång i framtiden.

Väntar själv på en svart granitskiva som troligt vis kommer på onsdag.
Den är 2,46x1,2m och 30mm tjock. Väger cirka 220 kg (räknat bort utag för ho och häll).
Tar dock in 2 flyttgubbar att bära in den, då de har försäkringar som täcker om det händer något med den. Kan vara värt 1000-1500 spänn som det kostar att leja in dem, men måste ha ett par kompisar till hjälp när skivan skall lyftas på plats på stommarna.
Enligt min leverantör av skivan, så skall det inte vara några problem med 30cm överhäng, utan att sätta fast den, men är man osäker, så kunde man gucka på lite silikon i den motsatta änden av överhänget.
Kan väl rekomendera svensksten.se Skickade ut offerter till 29 stycken stenfirmor, och de var billigast och har moderna maskiner, egna stenbrott mm. och lätt att ha att göra med.

Tack för alla snabba svar. Ska kolla upp svensksten.se också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.