Hej!

Har 1 st luft luftare i huset , ska sätta in 1 till ,

Går det att byta ut 10 amp emot en 13 o driva 2 st med följande siffror ?

20140623_165110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt angiven märkström/märkeffekt så ryms båda på samma 10 A-säkring. Du behöver inte säkra upp om jag inte helt misstolkar märkskylten.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Håller med ovanstående, men blir lite förvirrad/imponerad när jag kollar specen på Mi hemsida
ImageUploadedByByggahus.se1403547980.682600.jpg
Skapa konto

Max värme som den lämnar är 6.3 kW och med en maxförbrukning på 0.58 kW
så innebär ju det ett copvärde på 10.8
Undrar vid vilken temp det är?

Kollat lite mer nu och är säker på att det Mb anger är nominell effekt, som alltså är långt ifrån maximal totalförbrukning.
Jag hittade en motsvarande pump från Panasonic och den drar max 1.71 kW
räkna med max 2.0kW på din pump om du inte hittar några exakta siffror.

Du kan alltså INTE köra två pumpar på samma 10A, dom behöver varsin.

Hej , tanken är att jag byter ut 10A emot en 13A

Orkar det med ?

Det naturliga är att dra fram en ny gruppledning till den andra värmepumpen och koppla den via en säkring till en annan fas.

Får dra fram ny fas o nolla då :)

Enklare o bytt säkringen bara

dunken skrev:
Hej , tanken är att jag byter ut 10A emot en 13A

Orkar det med ?
Det är på gränsen.. Men hela upplägget ''luktar'' hempul.
Att använda befintlig 3 g1.5 kabel är också ett gränsfall ur belastningssynpunkt.

Redigerat:
Peter2400 skrev:
Kollat lite mer nu och är säker på att det Mb anger är nominell effekt, som alltså är långt ifrån maximal totalförbrukning.
Jag hittade en motsvarande pump från Panasonic och den drar max 1.71 kW
räkna med max 2.0kW på din pump om du inte hittar några exakta siffror.

Du kan alltså INTE köra två pumpar på samma 10A, dom behöver varsin.
Tyckte också att märkeffekten var misstänkt låg. Produktstandarder är sällan 100% tydliga - den säger att apparaten ska "hålla sig" inom angiven effekt. Jag har tolkat den som att tillverkarna ska ange max effekt/ström. Möjligen finns begreppen normal drift eller normala förhållanden med här också som du misstänker, men då tycker jag att de borde ange ett spann om det inte är mycket kortvariga avsteg från angiven ström. Hur kan man annars dimensionera ledningar och säkringar? En spis är vi t.ex vana vid att se en max effekt trots att ingen normalt kör allt på spisen samtidigt.

Men jag tolkar den väldigt otydliga specen som att uteffekten, alltså avlämnad värme är 3,2kw. De märkliga siffrorna inom parantes tror jag är Cop siffror (malplacerade).

OM pumpen hade lämnat över 6kw, så tror jag att de skulle varit väldigt tydliga med det.

Det verkar rimligt som hempularen skriver och som man kan läsa på etiketten, så vad Bo skrev i #2 är säkert giltigt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men jag tolkar den väldigt otydliga specen som att uteffekten, alltså avlämnad värme är 3,2kw. De märkliga siffrorna inom parantes tror jag är Cop siffror (malplacerade).

OM pumpen hade lämnat över 6kw, så tror jag att de skulle varit väldigt tydliga med det.
Om ni tittar på bilden i inlägg #3 så ser man att dom visar nominell effekt och min- max.

Här är databladet på en likvärdig Panasonicpump där man ser det lite tydligare.
ImageUploadedByByggahus.se1403558427.952674.jpg
Skapa konto

Så nej, du ska inte dimensionera efter den effekten som står på din typskylt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Om ni tittar på bilden i inlägg #3 så ser man att dom visar nominell effekt och min- max.

Här är databladet på en likvärdig Panasonicpump där man ser det lite tydligare.
[bild]

Så nej, du ska inte dimensionera efter den effekten som står på din typskylt.
Hur menar du nu? Jag tycker märkskylten är tydlig. 0.58 kW 2.9A 230VAC. Blanda inte ihop tillförd och avgiven effekt

Nej, efter att ha sett Panasonic skylten så backar jag nog.

Jag lutar åt att tolkningen skall vara att tillförd effekt (i Panasonic fallet) är 0,165 - 1,710 kw.

Och det innebär i så fall att även uteffekt siffran är 0,85 - 6,55, och så får man göra en liknande tolkning av Mitsubishi siffrorna.

Väldigt märkligt sätt att ange märkeffekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.