Funderar på att sätta en backventill på avloppsstammen men har noll koll. Funkar denna bra eller får man räkna med att den kleggar igen så att man får hålla få att rensa med jämna mellanrum? Finns det andra varianter som funkar bättre?
Ska man även montera så att den enkelt går att byta ut så småningom?
Ska man även montera så att den enkelt går att byta ut så småningom?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först, varför en backventil på avloppet. Kommer det något baklänges från det kommunala och räddsla för översvämning i källaren. Den man skita ner sig invärtes och inte fungera som den ska. Den blir nog på utsidan av huset och då måste det kunna komma åt den. Blir en rätt stadig brunn för det, i åtanke på att avlopp ligger djupt.
https://www.avloppscenter.se/vara-p...l-for-avloppsror/wastop-backventil-110mm.html
Den rekommendera de som sköter avloppsnätet i stan hos oss. Jag hittade den dock på amazon för 1300kr förra året, fanns inte kvar nu tyvärr. Löjligt dyrt med nästan 5000kr för lite plast o gummi kan jag tycka.
Tänkt på att den måste ha ett visst tryck för att öppna, så du installerar den rätt.
Står det ngt i manualen om underhåll kanske? Min stod det att man skulle inspektera och vid behov göra rent två gånger om året. Jag har bara haft den 1.5år, och hittills 0 underhåll. Jag gissar att få underhåller de här, men misstänker att de kanske behöver ses över lite då o då för att vara 100% täta. Även testat skarpt att den är tät bakåt.
Jag skulle montera så man kommer åt. Förr eller senare blir det stopp eller slutar fungera. Jag måste visserligen klättra ner i en 2m djup kammare full med godsaker, men den är möjlig att byta med under 5min arbetsinsats.
Den rekommendera de som sköter avloppsnätet i stan hos oss. Jag hittade den dock på amazon för 1300kr förra året, fanns inte kvar nu tyvärr. Löjligt dyrt med nästan 5000kr för lite plast o gummi kan jag tycka.
Tänkt på att den måste ha ett visst tryck för att öppna, så du installerar den rätt.
Står det ngt i manualen om underhåll kanske? Min stod det att man skulle inspektera och vid behov göra rent två gånger om året. Jag har bara haft den 1.5år, och hittills 0 underhåll. Jag gissar att få underhåller de här, men misstänker att de kanske behöver ses över lite då o då för att vara 100% täta. Även testat skarpt att den är tät bakåt.
Jag skulle montera så man kommer åt. Förr eller senare blir det stopp eller slutar fungera. Jag måste visserligen klättra ner i en 2m djup kammare full med godsaker, men den är möjlig att byta med under 5min arbetsinsats.
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Japp. Mot översvämning. Blir på insidan av huset nära ytterväggen. På utsidan ligger rören minst 3 m ner så det går bort.J jonaserik skrev:Först, varför en backventil på avloppet. Kommer det något baklänges från det kommunala och räddsla för översvämning i källaren. Den man skita ner sig invärtes och inte fungera som den ska. Den blir nog på utsidan av huset och då måste det kunna komma åt den. Blir en rätt stadig brunn för det, i åtanke på att avlopp ligger djupt.
Tack för tipset. Såg den varianten när jag googlade runt. Räknar med att åtminstone inspektera någon gång per år. Går det att göra det med din variant utan att demontera?B BSOD skrev:[länk]
Alltså det måste vara 190mm vattenpelare minst till din tänkta översvämningspunkt som du vill skydda. (Källargolvet?)
Mitt avlopp ligger ju nån dm under plattan, och sluttar med mer än 1cm per meter, men det innebär ju att man inte kan montera den precis utanför väggen i mitt fall, eftersom det blir mindre än 190mm höjdskillnad.
Mitt avlopp ligger ju nån dm under plattan, och sluttar med mer än 1cm per meter, men det innebär ju att man inte kan montera den precis utanför väggen i mitt fall, eftersom det blir mindre än 190mm höjdskillnad.
Jag kommer ju åt min så jag i alla fall teoretiskt kan lysa med ficklampa och spola rent. Men jag kan ju direkt säga att det blir en snabb okulär besiktning... Kanske hade gått att filma med nån bra kamera för avlopp.janwide skrev:
Jag kommer nog testa av funktionen istället genom att täta nedströms och fylla med vatten då och då.
Min källare är den i systemet runt mig som är lägst belägen, så jag vill säkra att det inte blir fler översvämningar.
Ett tag var jag inne på att köpa en "inline " version och sätta den i en dedikerad brunn, men det blev lite för jobbigt att få till det, hade ju blivit till att gräva en hygglig grop på tomten.
Produkter som diskuteras i tråden