Hej jag skall lägga ett klickgolv i en hall. Varje bit bygger 560x220, med ett mönster så det ser ut som en "fogkant" runt bitarna. Jag vill skarva dessa så mönstret/fogkanten kommer på halva biten på närliggande.

Men då har jag en fundering. Om jag lägger dem så, och börjar med en "halv" bit så kommer det bli så här på slutet som bilden visar.

Då är min fråga: På slutet av 1,3,5 osv så blir det ca 120mm till vägg. Blir det för liten/kort bit för att lägga? Har ju läst att det ej få bli för "små" bitar för att golvet skall kunna låsa fast varann ordentligt. Rad 2,4,6 osv blir ju då nästan helbitar istället. Eller blir det konstigt rent estetiskt?

Hur hade ni gjort? Tacksam för råd/inputs, då jag tänkt köra igång med detta imorgon :)

Tre mörka mattor ligger på ljusgult golv framför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
N Nygge72 skrev:
Blir det för liten/kort bit för att lägga?
Vad står det i golvets läggningsinstruktion?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad står det i golvets läggningsinstruktion?
Så här står det.

"Förskjutning av kortändesskarvar
Man ska alltid förskjuta kortändesskarvar 300-400 mm gentemot raden intill. Både för att fogarna i golvet blir starkare när det ligger i förband och för att man minskar risken att golvet buktar upp vid hög luftfuktighet.
Sista raden

Planera din läggning så att sista raden blir min 50 mm bred. Använd lim i kortsidan på smala bitar där inte klickfogen får full funktion. Samma gäller för första raden ifall man även gör den smalare."

Men om jag lägger halva/halva förskjutning hela tiden så blir ju det 280mm förskjutning, och det bör väl ändå räcka, även om 30 är idealiskt eller? Sen tolkar jag de 50mm som det är på "sidorna", dvs längs med vägg i hallen. Hallen är ju 6,5m lång. Eller menar de sista biten, dvs de 120mm jag frågar om?
 
BirgitS
Jag skulle kontakta tillverkaren/butiken när de har en läggningsinstruktion som inte går att uppfylla, alltså det går inte att ha 300-400 mm förskjutning när brädorna är 560 mm långa. Du måste få reda på vad som krävs för att garantin ska gälla.
N Nygge72 skrev:
Sen tolkar jag de 50mm som det är på "sidorna", dvs längs med vägg i hallen.
Så tolkar jag det också.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle kontakta tillverkaren/butiken när de har en läggningsinstruktion som inte går att uppfylla, alltså det går inte att ha 300-400 mm förskjutning när brädorna är 560 mm långa. Du måste få reda på vad som krävs för att garantin ska gälla.

Så tolkar jag det också.
Skall kolla om jag har fel instruktion. Denna laddade jag hem från nätet, men får sprätta en förpackning få se om det står annorlunda där. Kan ju hända de har andra i samma serie som har andra mått. Jag kan ju inte sånt här, så jag reagerade inte på det ens :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du kapar alla bitar i första raden så du kan skjuta skarven så kan du sluta på bitar som blir lite längre kanske?
 
Jag måste kolla med tillverkaren, för det står i beskrivningen MINST 40cm förskjutning. Tycker personligen det låter konstigt med tanke på att de är 56cm långa.

Instruktionsbilder för golvläggning: distansklossar, positionering av golvbrädor, förskjutning av skarvar, fogpressning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anvisningar för läggning och demontering av laminatgolv på svenska, omfattar steg-för-steg bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står däremot inget om vad som är kortaste bitar man kan använda
 
T TypRätt skrev:
Om du kapar alla bitar i första raden så du kan skjuta skarven så kan du sluta på bitar som blir lite längre kanske?
Så tänkte jag först oxå, men då blev det knas med rad #3 som blir lite längre på andra sidan rummet. Då får jag inte halva/halva som jag tänkte
 
Är golvet helt plant spelar ju längden mindre roll, men är det lite ojämnt så är ju risken att en för kort bit har för liten yta att fästa i brädorna bredvid och lossnar eller böjer sig i skarven istället för att flexa som den gjort om den var längre. Hade väl siktat på att ha minst 20cm i alla fall annars känns det som att man skulle kunna råka sparka biten ur sitt läge om man kommer med skor med friktion på.
 
N Nygge72 skrev:
Så tänkte jag först oxå, men då blev det knas med rad #3 som blir lite längre på andra sidan rummet. Då får jag inte halva/halva som jag tänkte
Tror nästan du behöver en bild med hela golvet eller en skiss med mått på för att jag ska vara med här.
 
  • Gilla
DrKnowLittle
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är golvet helt plant spelar ju längden mindre roll, men är det lite ojämnt så är ju risken att en för kort bit har för liten yta att fästa i brädorna bredvid och lossnar eller böjer sig i skarven istället för att flexa som den gjort om den var längre. Hade väl siktat på att ha minst 20cm i alla fall annars känns det som att man skulle kunna råka sparka biten ur sitt läge om man kommer med skor med friktion på.
På den punkten hamnar jag med rumpan bak hur jag än gör, i någon ände hur jag än kapar så kan jag få småbitar. Jag tänker att man i kanterna sätter någon typ av list som skall förhindra det. I ena änden blir det en nivålist, där jag kommer få höjdskillnad mot ett intilligande parkettgolv, och i andra änden kommer en dörrtröskel (på bild) och den är ju så hög att det går att sätta en kvartslist eller liknande tänker jag
 
N Nygge72 skrev:
På den punkten hamnar jag med rumpan bak hur jag än gör, i någon ände hur jag än kapar så kan jag få småbitar. Jag tänker att man i kanterna sätter någon typ av list som skall förhindra det. I ena änden blir det en nivålist, där jag kommer få höjdskillnad mot ett intilligande parkettgolv, och i andra änden kommer en dörrtröskel (på bild) och den är ju så hög att det går att sätta en kvartslist eller liknande tänker jag
Går inte golvet att lägga åt andra hållet?
 
M mickekarl skrev:
Går inte golvet att lägga åt andra hållet?
Tror ej det blir bra, eftersom hallen är lång och smal. Tror det kommer se konstigt ut
 
Vill du ha det symmetriskt? Alltså att ojämna respektive jämna rader ligger i halvförband hela vägen? Då är det ju svårt/omöjligt att helt undvika korta bitar i ändarna. Du kan ju vinna som mest ett par cm om du kortar startbitarna en aning. Optimalt är kanske att korta den första staven 8 cm, det skulle då ge den avslutande staven en längd på 20cm och om jag inte räknat fel så blir då startstaven på rad 2 också 20 cm. Fritt fram att rätta min kassa huvudräkning…
 
BirgitS
N Nygge72 skrev:
Jag måste kolla med tillverkaren, för det står i beskrivningen MINST 40cm förskjutning. Tycker personligen det låter konstigt med tanke på att de är 56cm långa.
Har du fått något svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.