Go kväll,
Har gjort en "ritning" på hur jag vill göra nytt avlopp till sommarhuset. Ny avlopp eftersom det är dags att få kommunalt vatten & avopp. Undrar om min skiss ser ut att kunna funka?
Det jag tänkt mig är att börja stammen med ett 75 mm alternativt 110 mm rör från yttertak, sneddat genom vinden och ner ett hör i badrummet. Röret löper genom govet och ner i krypgrunden där den fortsätter mot grundmuren. Efter avluftningen kommer i tur och ordning handfat - WC - dusch - tvättmaskin:
Väl framme vid grundmuren måste jag gå ner ännu djupare, så tänker mig en 90 graders böj nedåt. Fallet från böjen och ned blir ca 3 dm. Därefter en ny 90 gradare som gör att jag kommer under muren och sedan bort över tomten mot den kommunala stammen:
Kom gärna med synpunkter på om detta funkar, eller om jag ska göra något annorlunda.
Hoppas mina eminenta paint-ritningar funkar :wow:
Tack!!
Har gjort en "ritning" på hur jag vill göra nytt avlopp till sommarhuset. Ny avlopp eftersom det är dags att få kommunalt vatten & avopp. Undrar om min skiss ser ut att kunna funka?
Det jag tänkt mig är att börja stammen med ett 75 mm alternativt 110 mm rör från yttertak, sneddat genom vinden och ner ett hör i badrummet. Röret löper genom govet och ner i krypgrunden där den fortsätter mot grundmuren. Efter avluftningen kommer i tur och ordning handfat - WC - dusch - tvättmaskin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väl framme vid grundmuren måste jag gå ner ännu djupare, så tänker mig en 90 graders böj nedåt. Fallet från böjen och ned blir ca 3 dm. Därefter en ny 90 gradare som gör att jag kommer under muren och sedan bort över tomten mot den kommunala stammen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom gärna med synpunkter på om detta funkar, eller om jag ska göra något annorlunda.
Hoppas mina eminenta paint-ritningar funkar :wow:
Tack!!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Det går fint som du ritat. Men luftningsledning ska vara 110mm i kallt utrymme, men man kan dra 75mm i uppvärmt utrymme. Alltså är det helt OK att dra luftningen på våningsplanet i 75mm för att spara plats i hörnet i badrummet, för att sedan gå upp till 110mm på kallvinden och ut i det fria.
Avloppet använder du 45º grenrör och försöker undvika 90º så långt det går. Gäller både grenrör och böjar. Enda stället det är OK att sätta en 90º böj är där ditt liggande avlopp går ner under muren. Sätt dubbla 45º så man får en mjukare sväng ut mot det kommunala!
Säkervatten avhandlar ämnet. Värt att läsa!
Sidan 15 här
Avloppet använder du 45º grenrör och försöker undvika 90º så långt det går. Gäller både grenrör och böjar. Enda stället det är OK att sätta en 90º böj är där ditt liggande avlopp går ner under muren. Sätt dubbla 45º så man får en mjukare sväng ut mot det kommunala!
Säkervatten avhandlar ämnet. Värt att läsa!
Sidan 15 här
Förresten Krilleman, kan jag gå upp med ett rör bredvid det till handfatet (typ mha ett grenrör) och sätta en vakuumventil istället för att gå ut genom taket? Fördelen att jag slipper ett synligt rör (avluftningen) men vad är nackdelen? Hu högt ovanför vattenlåset måste denna ventil sitta?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Luftningen ska ut på taket om du kan. Tillåter att avloppet "andas" ordentligt. Avslutas rakt utan böjar.
Vakumventilen har kommit på senare år, uppskattat av den late som inte orkar göra rätt från början. Men samtidigt kan den vara bra i de fall man inte har några alternativ.
Vakumventilen har kommit på senare år, uppskattat av den late som inte orkar göra rätt från början. Men samtidigt kan den vara bra i de fall man inte har några alternativ.
vakumventilen är inte bara för den late. mycket bra lösning vid många fal. men inget första val vid nybygge förståskrilleman_215 skrev: