Hej.
Vi har ett fritidshus där vi dragit in vatten. Vi gjorde en stenkista, men får det inte att fungera, bl.a för att det är lerjord som mättas väldigt fort. Vi är där väldigt sällan och är små konsumenter av vatten, skulle det funka att släppa vattnet ett par meter utanför huset, under altanen? Vi har 300 meter till närmsta granne och inga sjöar i närheten, om det spelar roll. Jag vet att det finns krav kring avlopp, men det var inte frågan, utan om det går.
WC har inte vattenlösning.

Det är alltså inte avloppsvatten, utan gråvatten från diskbänk och handfat? Oavsett regler så tror jag att det kommer att lukta om det släpps under altanen. En bättre stenkista skulle jag satsa på.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Allting går väl...

Men det är väl en risk att det börjar lukta mumma...

/ATW

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
släppa vattnet ett par meter utanför huset, under altanen?
Det går inte att dra iväg röret en bit bort, till något dike, ut mot en skogskant eller mot en åker, eller något liknande. Känns fel att "blöta åt" alltför nära huset och lukt skulle kanske även kunna bli ett problem även om jag personligen inte tror det för lite "diskvatten" och dylikt.

Men ja, jag anser att det går helt problemfritt för övrigt. Diskvatten och liknande ser jag som knappt skitigt.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det är alltså inte avloppsvatten, utan gråvatten från diskbänk och handfat? Oavsett regler så tror jag att det kommer att lukta om det släpps under altanen. En bättre stenkista skulle jag satsa på.
Ja, det är enbart gråvatten. Får klura på detta med bättre kista.
A ArneTW skrev:
Allting går väl...

Men det är väl en risk att det börjar lukta mumma...

/ATW
Vad börjar lukta? Det från disk och tandbortsning. Disken sköljer vi f.ö o en balja.

Alfredo Alfredo skrev:
Det går inte att dra iväg röret en bit bort, till något dike, ut mot en skogskant eller mot en åker, eller något liknande. Känns fel att "blöta åt" alltför nära huset och lukt skulle kanske även kunna bli ett problem även om jag personligen inte tror det för lite "diskvatten" och dylikt.

Men ja, jag anser att det går helt problemfritt för övrigt. Diskvatten och liknande ser jag som knappt skitigt.
Långt till dike, skogskant och åker, så det funkar inte. Som det är nu skulle utkastet ligga två meter från huset, mitt under altanen.

Tack för era svar.

Robert63 Robert63 skrev:
Ja, det är enbart gråvatten. Får klura på detta med bättre kista.
Vad börjar lukta? Det från disk och tandbortsning. Disken sköljer vi f.ö o en balja.

Långt till dike, skogskant och åker, så det funkar inte. Som det är nu skulle utkastet ligga två meter från huset, mitt under altanen.

Tack för era svar.
Ni får väl göra som ni vill.

Men att tro att inget organiskt material skulle följa med gråvattnet är ju lite naivt.

Det är väl bara att prova.

/ATW

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Hej.
Vi har ett fritidshus där vi dragit in vatten. Vi gjorde en stenkista, men får det inte att fungera, bl.a för att det är lerjord som mättas väldigt fort. Vi är där väldigt sällan och är små konsumenter av vatten, skulle det funka att släppa vattnet ett par meter utanför huset, under altanen? Vi har 300 meter till närmsta granne och inga sjöar i närheten, om det spelar roll. Jag vet att det finns krav kring avlopp, men det var inte frågan, utan om det går.
WC har inte vattenlösning.
Jag tror att det kan funka om ni inte har källare under huset.

A ArneTW skrev:
Men att tro att inget organiskt material skulle följa med gråvattnet är ju lite naivt.
Det har väl ingen påstått? Naturen är väl full med "organiskt material" i varierande steg av nedbrytningsprocessen utan att det för den skull luktar märkbart överallt. Jag tror inte att det vatten vi pratar om här skulle medföra besvärande dofter. Men prova som sagt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl ingen påstått? Naturen är väl full med "organiskt material" i varierande steg av nedbrytningsprocessen utan att det för den skull luktar märkbart överallt. Jag tror inte att det vatten vi pratar om här skulle medföra besvärande dofter. Men prova som sagt.
Men nu pratar vi om under en veranda med oklar ventilation/dränering.

/ATW

Vår sommarstuga har haft nästan samma lösning tidigare.
Du skriver dock inte hur urinet från toaletten tas om hand.
Om man har en separett-toalett så blandar man inte urin och fekalier utan leder bort urinet - ofta tillsammans med gråvattnet från tvättställ och kök.
Även om det är lerjord så borde det gå att fixa en infiltration.
Men du lär behöva nåt slags slamavskiljare - även om det "bara" är disk och vatten från tvättställ.
Hår, tvål och matrester sätter effektivt igen en stenkista - jag fick manuellt rensa både vår och svärföräldrarnas varje år. Luktade INTE viol...
Efter slamavskiljaren behövs en infiltration - ett dike fyllt med grus och riktiga infiltrationsrör, inte dränslang

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Vår sommarstuga har haft nästan samma lösning tidigare.
Du skriver dock inte hur urinet från toaletten tas om hand.
Om man har en separett-toalett så blandar man inte urin och fekalier utan leder bort urinet - ofta tillsammans med gråvattnet från tvättställ och kök.
Även om det är lerjord så borde det gå att fixa en infiltration.
Men du lär behöva nåt slags slamavskiljare - även om det "bara" är disk och vatten från tvättställ.
Hår, tvål och matrester sätter effektivt igen en stenkista - jag fick manuellt rensa både vår och svärföräldrarnas varje år. Luktade INTE viol...
Efter slamavskiljaren behövs en infiltration - ett dike fyllt med grus och riktiga infiltrationsrör, inte dränslang
Körde du länge med den lösningen i sommarstugan? Toan är ett eget system, så det släpps inte ut.

Robert63 Robert63 skrev:
Körde du länge med den lösningen i sommarstugan? Toan är ett eget system, så det släpps inte ut.
Beror på vad man tycker är länge, men ca 20 år :)
Hade liknande lösning på båda husen på samma tomt.
Hade tyvärr inte tillräckligt med varken plats eller jord för en riktig infiltration så vi löste det lite annorlunda.
Avloppet från kök och tvättställ/separett mynnade ut i ett grovt rör (vägtrumma i plast respektive betongrör med lock) som perforerats och ställts på högkant i en grävd grop med dräneringsgrus under och runt omkring.
Precis som på en slamavskiljare/trekammarbrunn fanns det ett utloppsrör som i vårt fall var draget till en "stenkista" (sprängsten under vår parkeringsplats).
Lösningen krävde dock att "slamavskiljaren" (stående röret) manuellt tömdes en gång om året - matrester, tvål och inte minst hår...
Nu har vi anslutits till kommunalt avlopp vilket vi är mycket glada för även om det var dyrt.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.