2 494 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Fungerar det att släppa ut avloppsvatten under altanen?
Hej.
Vi har ett fritidshus där vi dragit in vatten. Vi gjorde en stenkista, men får det inte att fungera, bl.a för att det är lerjord som mättas väldigt fort. Vi är där väldigt sällan och är små konsumenter av vatten, skulle det funka att släppa vattnet ett par meter utanför huset, under altanen? Vi har 300 meter till närmsta granne och inga sjöar i närheten, om det spelar roll. Jag vet att det finns krav kring avlopp, men det var inte frågan, utan om det går.
WC har inte vattenlösning.
Vi har ett fritidshus där vi dragit in vatten. Vi gjorde en stenkista, men får det inte att fungera, bl.a för att det är lerjord som mättas väldigt fort. Vi är där väldigt sällan och är små konsumenter av vatten, skulle det funka att släppa vattnet ett par meter utanför huset, under altanen? Vi har 300 meter till närmsta granne och inga sjöar i närheten, om det spelar roll. Jag vet att det finns krav kring avlopp, men det var inte frågan, utan om det går.
Det går inte att dra iväg röret en bit bort, till något dike, ut mot en skogskant eller mot en åker, eller något liknande. Känns fel att "blöta åt" alltför nära huset och lukt skulle kanske även kunna bli ett problem även om jag personligen inte tror det för lite "diskvatten" och dylikt.Robert63 skrev:
Men ja, jag anser att det går helt problemfritt för övrigt. Diskvatten och liknande ser jag som knappt skitigt.
Ja, det är enbart gråvatten. Får klura på detta med bättre kista.P Plutus skrev:
Vad börjar lukta? Det från disk och tandbortsning. Disken sköljer vi f.ö o en balja.A ArneTW skrev:
Långt till dike, skogskant och åker, så det funkar inte. Som det är nu skulle utkastet ligga två meter från huset, mitt under altanen.Alfredo skrev:Det går inte att dra iväg röret en bit bort, till något dike, ut mot en skogskant eller mot en åker, eller något liknande. Känns fel att "blöta åt" alltför nära huset och lukt skulle kanske även kunna bli ett problem även om jag personligen inte tror det för lite "diskvatten" och dylikt.
Men ja, jag anser att det går helt problemfritt för övrigt. Diskvatten och liknande ser jag som knappt skitigt.
Tack för era svar.
Ni får väl göra som ni vill.Robert63 skrev:Ja, det är enbart gråvatten. Får klura på detta med bättre kista.
Vad börjar lukta? Det från disk och tandbortsning. Disken sköljer vi f.ö o en balja.
Långt till dike, skogskant och åker, så det funkar inte. Som det är nu skulle utkastet ligga två meter från huset, mitt under altanen.
Tack för era svar.
Men att tro att inget organiskt material skulle följa med gråvattnet är ju lite naivt.
Det är väl bara att prova.
/ATW
Jag tror att det kan funka om ni inte har källare under huset.Robert63 skrev:Hej.
Det har väl ingen påstått? Naturen är väl full med "organiskt material" i varierande steg av nedbrytningsprocessen utan att det för den skull luktar märkbart överallt. Jag tror inte att det vatten vi pratar om här skulle medföra besvärande dofter. Men prova som sagt.A ArneTW skrev:
Men nu pratar vi om under en veranda med oklar ventilation/dränering.Alfredo skrev:
/ATW
Vår sommarstuga har haft nästan samma lösning tidigare.
Du skriver dock inte hur urinet från toaletten tas om hand.
Om man har en separett-toalett så blandar man inte urin och fekalier utan leder bort urinet - ofta tillsammans med gråvattnet från tvättställ och kök.
Även om det är lerjord så borde det gå att fixa en infiltration.
Men du lär behöva nåt slags slamavskiljare - även om det "bara" är disk och vatten från tvättställ.
Hår, tvål och matrester sätter effektivt igen en stenkista - jag fick manuellt rensa både vår och svärföräldrarnas varje år. Luktade INTE viol...
Efter slamavskiljaren behövs en infiltration - ett dike fyllt med grus och riktiga infiltrationsrör, inte dränslang
Om man har en separett-toalett så blandar man inte urin och fekalier utan leder bort urinet - ofta tillsammans med gråvattnet från tvättställ och kök.
Men du lär behöva nåt slags slamavskiljare - även om det "bara" är disk och vatten från tvättställ.
Hår, tvål och matrester sätter effektivt igen en stenkista - jag fick manuellt rensa både vår och svärföräldrarnas varje år. Luktade INTE viol...
Efter slamavskiljaren behövs en infiltration - ett dike fyllt med grus och riktiga infiltrationsrör, inte dränslang
Körde du länge med den lösningen i sommarstugan? Toan är ett eget system, så det släpps inte ut.D doubleH skrev:Vår sommarstuga har haft nästan samma lösning tidigare.
Beror på vad man tycker är länge, men ca 20 årRobert63 skrev:
Hade liknande lösning på båda husen på samma tomt.
Hade tyvärr inte tillräckligt med varken plats eller jord för en riktig infiltration så vi löste det lite annorlunda.
Avloppet från kök och tvättställ/separett mynnade ut i ett grovt rör (vägtrumma i plast respektive betongrör med lock) som perforerats och ställts på högkant i en grävd grop med dräneringsgrus under och runt omkring.
Precis som på en slamavskiljare/trekammarbrunn fanns det ett utloppsrör som i vårt fall var draget till en "stenkista" (sprängsten under vår parkeringsplats).
Lösningen krävde dock att "slamavskiljaren" (stående röret) manuellt tömdes en gång om året - matrester, tvål och inte minst hår...
Nu har vi anslutits till kommunalt avlopp vilket vi är mycket glada för även om det var dyrt.
Liknande trådar
-
Hur fungerar det att lägga golv i denna stuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan det bero på att hydroforanläggningen ej fungerar?
Vatten & Avlopp -
Varför fungerar det inte att streama 4k?
Teknik -
Ena knappen på strömbrytare går plötsligt ej att trycka på, den andra fungerar som vanligt. Studsar tillbaka när man trycker på det.
El -
Barracudatak - Vad är det, hur fungerar det, och hur ersätta?
Byggmaterial & Byggteknik