Hej.

Vi gillar inte riktigt den upsprungliga planlösningen på badrummet och fungerar på om det blir bra att dela av rummet med en vägg som inte går ända upp i taket. På så sätt blir badkaret lite avskilt och badrummet känns inte så traditionellt planerat.

Frågan är om det blir för trångt mellan dusch och handfat och mellan yttervägg och badkaret. Finns det något minimimått som kan vara bra att utgå ifrån?
 
  • badrum.gif
Kan man inte sätta handfatet på samma vägg som duschen? Det blir ett lite svårutnyttjat hörn mellan handfatet och duschen i nuvarande ritning. Vilken typ av duschvägg hade ni tänkt er?

/ama

*EDIT* Och lite mått på ritningen behövs också...
 
Har för mej att 60 cm är det minsta rörelseyta man kan ha för att inte uppleva det för trångt .... men om du byter plats på handfat och toa så kanske blir det mer? Du får en hel vägg att hänga spegeln på och toa kommer att stå mer "privat"  :-/.
Badkar skulle jag vilja ha med huvudändan i hörn med utsikt mot fönster :)
gaia
 
Måtten är 3,4 x 2,7 = 9,2.

Tanken är att handfatet ska vara på en bänk med skåp och lådor och det är därför vi har placerat det vid den avskiljande väggen och inte där toaletten står.

Oj, badkaret är felvänt. Givetvis ska man ligga med huvudet mot väggen, smuttandes på ett glas champagne och se ut över vidderna (grannens häck).

Jag ska skissa på några andra förslag och se hur det blir.

Tack för era synpunkter!
 
Nu har jag gjort en ny variant som jag tror mer på.
 
  • badrum2.gif
Hur mycket plats är det på vardera sidan av toaletten nu? Och vilken typ av duschvägg? Är den vikbar in mot hörnet eller är det fasta väggar?


Jag tyckte det såg bättre ut, men kolla så att det är nog med plats runt toaletten.

/ama
 
Vi har inte bestämt vilken typ av duschvägg vi ska ha, men det kanske man ska bestämma innan man fastställer planlösningen?

Det är ungefär 40 cm på vardera sida om toaletten. Jag har inget bra ritprogram med skala, men jag vet att utrymmet mellan badkaret och väggen är 60 cm.

Helena
 
40 cm känns som gott om plats, men det som kan vara bra att kolla upp är vad som gäller för handikappanpassat (ifall det är enda badrummet, men det kanske det inte är?). Förr eller senare är det någon i familjen som kommer skada sig/bli gammal och då är det jobbigt att bygga om i efterhand.

Fast när jag tänker på en av handikapptoaletterna på jobbet så är det gott om plats på ena sidan, men bara 20 cm på andra, så kraven verkar vara lite skumma.

Annars när det gäller duschvägg, så är det rätt populärt att välja sådana som viks in mot hörnet, det blir mer lättstädat och rymligt. Vi skall bygga om vårt lilla badrum (nästa år, men det har vi sagt de senaste två åren...), och vi är inne på väggar som viks in mot hörnet.

/ama

*EDIT* Kom just på att med handikappanpassat menar jag ett badrum som _går_ att handikappanpassa vid behov, och då krävs vissa minimimått på avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.