Hej!
Hade anticimex o gjorde nån kontroll här i maj. Dem tyckte fuktigheten var lite för hög i källaren/krypgrunden. Där finns sedan tidigare än avfuktare men då fjärrkontrollen till den slutade fungera gör ett antal år sedan har den bara stått ett tag. Det är en Woods TDR28S-F. I alla fall, jag köpte nytt filter till den och efter lite google-sökning fick reda på hur man startade den utan fjärrkontroll. Nu har den stått och gått i två månader konstant men den fuktighetsmätare vi har visar fortfarande 80%. Det finns även en sådan här ”torrbollen” som under tiden har samlat ihop mycket fukt. Men avfuktaren har inte samlat något alls. Visserligen satta vi slangen till en större typ av hink bara. Så slangen går lite uppåt, kanske att den inte orkar trycka vattnet tillräckligt högt. Men egentligen orde man kanske ta vattnet ut någonstans ifrån utrymmet. Men den har hela tiden varit torr. Har ni något tips på hur jag kan felsöka avfuktaren? Filtret är ju nytt. Jag har nog lite svårt med känseln, tycker den blåser ut åt båda hållen men det kan ju inte vara rätt.

Efter att ha läst ett antal trådar här så börjar jag också förstå att jag kanske behöver kolla upp ventilationen. För det ska helst vara stängd ventilation vid användning av avfuktaren eller?

Låter ju som att det är fel på den! Har en avfuktare i tvättstugan och där får man tömma behållaren på vatten var 3:e dag om man hängt tvätt. Om din har en behållare, testa att koppla ut slangen och se om det blir någon skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.