C cpalm skrev:
Det låter förvisso sannolikt, men frågan är om mäklaren har något särskilt ansvar för upplysningar om ev. eldningsförbud i likhet med t.ex. servitut och andra belastningar på fastigheten?
Eller om det är tillräckligt att mäklaren vidareförmedlar säljarens egna uppgifter.
I mitt fall var det aldrig aktuellt att lägga någon skuld på mäklaren, då det var så uppenbart att säljaren ljugit lika mycket för honom som för oss. Men, också just i mitt case, mäklaren var så trött på säljaren att han gladeligen la sin tid och sina kontakter på att hjälpa oss att få rätt. Mäklaren hade förmodligen kunnat svära sig fri rätt enkelt, men inte lika lätt för säljaren att komma undan.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter förvisso sannolikt, men frågan är om mäklaren har något särskilt ansvar för upplysningar om ev. eldningsförbud i likhet med t.ex. servitut och andra belastningar på fastigheten?
Eller om det är tillräckligt att mäklaren vidareförmedlar säljarens egna uppgifter.
Var det typ en kuggfråga där du redan vet svaret?

I alla fall, jag kollade på FMIs sida,
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/objektsbeskrivning/
och där står det (urklippta delar)

"Information som ska finnas med


Objektsbeskrivningen ska innehålla vissa obligatoriska uppgifter. Vilka uppgifter det är beror på om köpet gäller en fastighet, oftast ett hus, eller en bostadsrätt.

Objektsbeskrivning av en fastighet


En objektsbeskrivning av en fastighet ska innehålla uppgifter om:

  • Fastighetens beteckning.
  • Taxeringsvärde.
  • Areal.
  • Driftskostnader.
  • Gemensamhetsanläggningar.
  • Byggnadens ålder, storlek och byggnadssätt.
  • Vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som belastar fastigheten."
"

Fler uppgifter


Det är vanligt att mäklaren tar med mer information i beskrivningen än de uppgifter som måste finnas med. Det finns inget hinder mot det men uppgifterna ska stämma överens med verkligheten. Informationen ska beskriva bostaden på ett korrekt sätt. Annars finns en risk att köparen luras. Se mer under avsnittet marknadsföring. "

Ansvaret ligger i "Fler uppgifter" och huruvida uppgifterna "stämmer överens med verkligheten".
Det är ju fler än 1 i denna tråd som tycker det är OK att beskriva en eldstad som fungerande även om den har eldningsförbud så risken finns ju att en mäklare tar sådan info rakt av.
Som @Hep har beskrivit så finns det en samsyn mellan begreppen "fungerande" och "användbar".

Jämför en bil som är tekniskt fungerande men som har körförbud, dvs den är ej användbar. Vad står det i säljannonsen?
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
C
ClasseClas ClasseClas skrev:
Var det typ en kuggfråga där du redan vet svaret?
Näe, inte alls. Däremot anade jag en antydan till att det skulle kunna vara så i ditt svar, därför tänker jag att det kan vara intressant att bena ut.

Upplevde vid ett tillfälle att mäklaren kände att uppgiften om ett vitesföreläggande mot ett enskilt avlopp låg inom den kategori av uppgifter där hon hade ett särskilt "utredningsansvar". Nu går ju inte riktigt ett eldningsförbud att jämföra med ett föreläggande, men funderar på om det fanns något resonemang åt det hållet?

Själv gissar jag att mäklaren sitter säkert om uppgiften om de fungerande kakelugnarna inhämtats från säljaren.
 
C cpalm skrev:
Näe, inte alls. Däremot anade jag en antydan till att det skulle kunna vara så i ditt svar, därför tänker jag att det kan vara intressant att bena ut.

Upplevde vid ett tillfälle att mäklaren kände att uppgiften om ett vitesföreläggande mot ett enskilt avlopp låg inom den kategori av uppgifter där hon hade ett särskilt "utredningsansvar". Nu går ju inte riktigt ett eldningsförbud att jämföra med ett föreläggande, men funderar på om det fanns något resonemang åt det hållet?

Själv gissar jag att mäklaren sitter säkert om uppgiften om de fungerande kakelugnarna inhämtats från säljaren.
Ang din sista mening. Det ”gissade” mäklarsamfundets jurist också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.