Hej!
Hej håller sonm bäst på att lära mig hur min nya panna fungerar och ska eldas på bästa sätt, pannan är en maga E49 kw som eldas mot 3 m3 tank. och den första funderingen som kommer upp är hur länge dröjer det innan man fått ur luften ur vattnet? Laddkretsen har svag lutning mot tanktoppen men jag får trots detta lite luft som vill samla sig i laddkretsen, som tur är sitter säkerhetsventilen direkt efter pannan så det är lätt att släppa ur luften men man får ju göra några turer under en eldning och släppa ur lite luft.

om man sedan vill kolla effekten på pannan är det någon som vet hur man räknar ut vilken effekt pannan ger t.ex rimlig tid det tar att höja 3m3 vatten x antal grader för att man ska ligga kring 49 kw?
Eftersom pannan reglerar sig själv utifrån önskad rökgastemperatur eller max panntemperatur i mitt fall 90 grader så skottar ju fläkten på tills man uppnår antingen 90 grader i panntemp eller den rökgas temp man valt att ställa den på. eftersom jag kör med 72 graders termostat i laddomaten blir det i mitt fall rökgastempen som blir styrande jag tänkte som så att om jag vet hur lång tid det borde ta att höja mina 3m3 vatten ett visst antal grader kunde plocka ner rökgastempen tills jag hamnar på pannans märkeffekt.
 
Det finns ett exelark på termoventilers hemsida där du kan fylla i ladd pumpsflöde, ingående temp o returtemp så får du fram pannans effekt.
Dvs tempdiffen på laddomaten är avgörs av den inmatade effekten. Detta värde varierar under eldningscykeln men bör väl ligga på en 12-18grader sisådär.
 
Redigerat:
Perfekt att det fans färdigt:) är väl flödet som man får gissa lite på då det står 2000- 2500l/h för laddomat 21-60, men tusen tack för tippset! måste bara vänta några dagar tills acken svalnat så får det bli lite försök med olika rökgastemp och se vad pannan ger.
 
anjn skrev:
Perfekt att det fans färdigt:) är väl flödet som man får gissa lite på då det står 2000- 2500l/h för laddomat 21-60, men tusen tack för tippset! måste bara vänta några dagar tills acken svalnat så får det bli lite försök med olika rökgastemp och se vad pannan ger.
2000L fattar jag som de är på läge 1 på laddomaten 2500 på 3an. jag kan ha fel dock.
 
ok! provade att köra mina värden från laddomaten på termoventiler hemsida, och hamnade på mellan 47-53 kw beroende på i vilket skede jag tittade.
temperaturen in i pannan låg stadigt på 62 grader medan tempen ut från pannan var ca 78 grader första och sista 30 minuterna där i mellan 80 grader. ni som kör pannor som inte reglerar efter rökgastemp vilket medelvärde har ni på rökgastempen mellan nysotat tills det är dax för sotning? jag kör nu på fabriksindtällningarna som är 220 grader rökgastemperatur, och enligt instruktionsboken rekomenderar dom mellan 180-220 grader i inställt värde så frågan är om man har något att vinna på att t.ex köra på 190-200 grader i stället?

Har för övrigt konstaterat att en askdammsugare vore en väldigt bra sak att ha, Fungerar modellerna från rusta,jula m.m. med inbyggd motor ok, eller ska man köpa någon dyrare modell?
Hur gör ni när ni gör ren pannan? tar ni bort askan både i vedutrymmet och den undre luckan där keramiken är samt drar tuberna eller sotar ni bara tuberna plus gör rent keramikskålen? känns ju som att i vedutrymmet blir det bara en viss mängd som är konstant, det mesta hamnar ju i nedre luckan.
 
anjn skrev:
ok! provade att köra mina värden från laddomaten på termoventiler hemsida, och hamnade på mellan 47-53 kw beroende på i vilket skede jag tittade.
temperaturen in i pannan låg stadigt på 62 grader medan tempen ut från pannan var ca 78 grader första och sista 30 minuterna där i mellan 80 grader. ni som kör pannor som inte reglerar efter rökgastemp vilket medelvärde har ni på rökgastempen mellan nysotat tills det är dax för sotning? jag kör nu på fabriksindtällningarna som är 220 grader rökgastemperatur, och enligt instruktionsboken rekomenderar dom mellan 180-220 grader i inställt värde så frågan är om man har något att vinna på att t.ex köra på 190-200 grader i stället?

Har för övrigt konstaterat att en askdammsugare vore en väldigt bra sak att ha, Fungerar modellerna från rusta,jula m.m. med inbyggd motor ok, eller ska man köpa någon dyrare modell?
Hur gör ni när ni gör ren pannan? tar ni bort askan både i vedutrymmet och den undre luckan där keramiken är samt drar tuberna eller sotar ni bara tuberna plus gör rent keramikskålen? känns ju som att i vedutrymmet blir det bara en viss mängd som är konstant, det mesta hamnar ju i nedre luckan.
den som jula säljer (den med kromad behållare) tycker jag funkar skitbra. dock så är sugröret bara 1 meter, men de funkar.
 
Då får det bli en sväng förbi jula och kolla på en sådan, Något som jag också funderat på är hur man vet när laddomaten har nått sin kapacitetsgräns? jag har fortfarande en hel del luft (tror jag?) när jag eldar men är osäker på om det är luft som frigörs i pannan eller om det kokar lokalt i pannan? när anläggning kommit upp rejält i temperatur hörs stötvis ett bubblande ljud och sedan hör man hur den bubblan letar sig vidare ut till tanken. är det ett normalt fenomen när man ska bli av med luften i vattnet eller skulle jag haft en laddomat med bättre snurr i?
 
Det är nog normalt, jag har likadant. ska gå att starta en nyanläggning utan att få dessa problem med smart rördragning men annars går det över när systemet eldats igenom x-antal ggr.
 
Hei. Jeg holder på å innstalere et varmeannlegg veldig likt ditt, nemlig maga E49 og 3 m3 tank og har planlagt oppstart førstkommende helg, har du noen tips å komme med til meg? Er det noe spesielt jeg bør passe på under første oppstart? Er du fornøyd med ditt annlegg så langt?
 
Hej!
nu har jag bara hunnit elda 4-5 gånger i min panna, men ett tipps är att kolla igenom pannans fabriksinställningar. på min panna var max rökgastemperatur ställd på 260 grader vilket är alldeles för högt! pannan slog i från på hög panntemperatur innan jag hittade inställningen för rökgastempen och kunde sänka den. enlig instruktionsboken rekomenderas 180-220 grader och fabriksinställningen ska enligt boken vara 220 grader från fabrik. på menyn fins en ruta där man kan återställa fabriksinställningarna. så kolla i instruktionsboken att listan på fabriksinställningarna är rätt jämfört med vad som står i pannan. just nu kör jag på 190 grader rökgastemp och 90 grader panntemeratur. eldade sist i söndags och laddade pannan med grovkluven björkved som torkat i två år mina 3m3 gick då från 45-35-25 till 90-90-85 och jag fick en luftblåsa i laddomaten på slutet av eldningen så att pannan slog i från och larmade på hög temp, men förutom att jag fortfarande har en hel del luft kvar i vattnet tycker jag att pannan fungerar väldigt bra. ett tipps är att sotviskan som följer med pannan är lite för trång så jag fick ta vinkelslipen och putsa av den lite.

jag gjorde en liten provbrasa första eldningen för att vara på säkra sidan och efter ca en timme la jag in ett större inlägg.
Jätteroligt att det är någon på forumet som har en likadan anläggning som man kan jämföra med om man har några funderingar:)
 
Tjena!
Jag har en ma40e som jag håller på att köra in.. har eldat ett 20tal brasor nu och den rullar på bra men jag har lite väl höga tempar på rökgaserna ca 270 grader. det finns ju två parametrar att ställa en som heter "max chimney" och en som heter "max chimny ign" eller nått sånt. vilken är det man ställer tempen på? och vad ska den sistnämnda vara bra till? min står på 310 grader och "max chimney" på 280
 
max chimney där ställer du rökgastempen. det var den som stod på 260 grader på min panna och då skottar fläkten på tills den i ditt fall blir 280 grader, om bara inte max panntemperatur går in och begränsar. dom rekomenderar ju mellan 180-220 grader på den inställningen så ställ ner den på 200 och prova. max chimny ign. tror jag är maximala rökgastempen den tillåter under upptändning, är inte 100% säker men nästan.
 
Ok slå testa det, ursäkta att jag bryter mig in i tråden.....
 
Ingen fara! var ju bland annat det jag hoppades att några fler med maga pannor skulle dyka upp så man har någon att byta erfaren heter med:)
 
Hei
Takk for at du tok deg tid til å svare!
Det virker som du har et veldig godt avstemt anlegg når du varmer opp fra 45-35-25 og får nesten hele tanken på 90 etter ett ilegg, det er bedre enn jeg har håpet på. Hva gjorde du når larmen gikk? Hvordan luftet du laddomaten? Jeg skal sjekke hva røkgastemeraturen er innstilt på, regner med å koble på strøm i morgen kveld, takk for tipset. Det er egentlig lufting av anlegget jeg er mest spent på, jeg har tenkt mye på det under innstalasjonen og tror jeg skal få luftet greit før oppstart, men det skilles jo ut en del luft den første tiden før vannet har blitt helt "dødt" så det vil sikkert oppstå noen luftlommer... Jeg er også spent på om jeg har litt for stor avstand mellom kjele og tank, ca 8m 35 mm. rør. Spennende blir det og jeg gleder meg til oppstart i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.