Jag har precis startat upp mitt nya Ftx system och fått hit en firma som ställde i allt.
Men jag förstår inte.
Nu visar den:
ute temp 24 C
temp på avluften 26c
temp på tilluft 30c
temp frånluft 27 c
'Efter att letat en stund hittade ja en inställning som heter sommarläge på servis inställningarna.
Men detta gjorde ingen skillnad.
Jag får ut nu när jag mäter runt 28 grader vid "trummorna" i taket ner i rummen.. Antar att det är samma som tillluften? och den visar 30 på dosan.
Om jag förstår sommarläge rätt så ska den känna om det e kallare ute eller inne och använda den luften? Vilken inte funkar i så fall.
Eller förstår jag allt fel eller gör jag allt fel?
Österberg heru s
Men jag förstår inte.
Nu visar den:
ute temp 24 C
temp på avluften 26c
temp på tilluft 30c
temp frånluft 27 c
'Efter att letat en stund hittade ja en inställning som heter sommarläge på servis inställningarna.
Men detta gjorde ingen skillnad.
Jag får ut nu när jag mäter runt 28 grader vid "trummorna" i taket ner i rummen.. Antar att det är samma som tillluften? och den visar 30 på dosan.
Om jag förstår sommarläge rätt så ska den känna om det e kallare ute eller inne och använda den luften? Vilken inte funkar i så fall.
Eller förstår jag allt fel eller gör jag allt fel?
Österberg heru s
Bilder på fjärrkontrollern:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tempen som finns ensam på en sida är efter aggregatet och bör alltså vara samma som sprutas in genom ventilerna.
Tycker att det känns som att du har en positiv offset på givaren som visar 30. Har samma sak på mitt aggregat, vissa givare visar konstiga värden ibland.
Tycker att det känns som att du har en positiv offset på givaren som visar 30. Har samma sak på mitt aggregat, vissa givare visar konstiga värden ibland.
den som visar 18grader går att ställda själv. antar att det är temperaturen man önskar ha?Dsl skrev:
Kylåtervinning (sommardrift av värmeväxlaren) går igång när frånluftstemperaturen är lägre än utetemperaturen.
Kylåtervinning indikeras i symbolen längst upp till vänster på handkontrollen med ett minustecken i den "roterande" symbolen.
I ditt första inlägg var det 24gr ute och frånluften var 27gr därför ingen kylåtervinning.
Kylåtervinning indikeras i symbolen längst upp till vänster på handkontrollen med ett minustecken i den "roterande" symbolen.
I ditt första inlägg var det 24gr ute och frånluften var 27gr därför ingen kylåtervinning.
Förstår inte riktigt. Om det är kallare ute så borde den väl blåsa in den luften?FrittDrag_II skrev:Kylåtervinning (sommardrift av värmeväxlaren) går igång när frånluftstemperaturen är lägre än utetemperaturen.
Den enda förklaringen jag kan se är att du har väldigt dåligt isolerade tilluftkanaler på "kallvind" som just nu är stekhet och värmer upp tilluften efter aggregatet.100mm isolering rekommenderas ofta av aggregattillverkarna, 150mm säger vissa. Om det är fallet kommer du få ruskigt kall tilluft i vinter. (eller en eleftervärmare som hängt upp sig på ON, mät med strömtång alternativt koppla ur den och provkör en stund.) Du borde ha likvärdiga siffror på uteluft och tilluft när växlaren står stilla!
EDIT: ett till scenario är att någon ändrat "installationsriktning" från höger till vänster i servicemenyn på aggregatet, då får man väldigt konstiga värden då den läser av givarna felaktigt.
EDIT: ett till scenario är att någon ändrat "installationsriktning" från höger till vänster i servicemenyn på aggregatet, då får man väldigt konstiga värden då den läser av givarna felaktigt.
Redigerat:
Bingo hittade givaren i El lådan. På ren svenska tack Var ska den installeras? I lådan eller i ett rör. Förklara gärna så jag förstårRopia skrev:
😃😄