Hej!

Har bott i ett hus sen augusti förra året och har problem med det enskilda avloppet.
Vid minst 2 tillfällen har den svämmat över, och har fått tömma den 3-4 gånger sen inflytt. Vi har varit upp till 5 st men är numera 3 st i hushållet.
Det finns en fördelningsbrunn bara någon meter från trekammarbrunnen. Till den mynnar också vattnet från åtminstone ena sidan av hustaket ut.
Golvbrunnarna i källarplan går inte till trekammarbrunnen alls, utan går rakt ut i fördelningsbrunnen.
Har mätt att på 40 min fylls en hink om 10 liter, från det rör jag tror kommer från 3-kammarbrunnen. Det är också det rör som kommer från golvbrunnarna i källaren.
Vart husets dränering mynnar ut har jag inte klart för mig, kan hända även den hamnar fördelningsbrunnen.
10 l på 40 min är ju inte så mycket. Så misstänker det är hyfsat tätt.
Jag misstänker också att infiltrationen efter fördelningsbrunnen är igensatt eller fortfarande mättad efter vårvintern.Pumpar nu ur fördelningsbrunnen dagligen och vattnar gräsmatta, buskar osv med.
Det saknas T-rör till utloppet i trekammarbrunnen, men sitter en sköldliknande variant istället.
Söker tips på hur jag kan få igång allt.
Har också funderingar på om det är helt katastrof att inloppsröret till trekammarbrunnen ligger halvvägs eller nästintill under slamkakan?

Bilder?

A Alexn72 skrev:
Bilder?
Gammalt, rostigt brunnslock delvis täckt med fuktig yta och möjlig isbildning. Närbild, vertikal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Texturerat, otydligt foto av något skummande och smutsigt, troligen organiskt material eller förorening. Närbild, grå och brun färgton.
Skapa konto

• Gräsmatta med brunnen, sladd, maskrosor och skugga av byggnad.
    Skapa konto
  • Cirkulär brunn med vatten, rör, sladdar och reflektioner. Mörka, våta ytor och teknisk installation.
    Skapa konto
  • Rörledning med vattenläcka, rostig yta, närbild, otydlig omgivning.
    Skapa konto
  • Cirkulär brunn, vatten, slangar, rep, betongstruktur, öppning, teknisk anläggning, underhåll.
    Skapa konto
O odal1978 skrev:
[bild] [bild]
Tog lite bilder både på trekammarbrunnen och fördelningsbrunnen.

Om jag gissar rätt så borde pumpen starta tidigare än den gör idag
Eller det är kanske ingen pumpbrunn?
Vilken skulle vara en fördelningsbrunn?

A Alexn72 skrev:
Om jag gissar rätt så borde pumpen starta tidigare än den gör idag
Eller det är kanske ingen pumpbrunn?
Vilken skulle vara en fördelningsbrunn?
Det är ingen pumpbrunn. Den bilden med en pump i är en fördelningsbrunn. Men har slängt ner en pump och pumpar ur. Detta för att jag misstänker att infiltrationen ut från den kan vara täppt eller fortfarande mättad.

Två saker:

Hur gammal är själva infiltrationen och hur ser den ut? Den kan ju behöva grävas om om den är gammal, särskilt om den ligger i lerjord med dålig genomsläpplighet.

O odal1978 skrev:
Det finns en fördelningsbrunn bara någon meter från trekammarbrunnen. Till den mynnar också vattnet från åtminstone ena sidan av hustaket ut.
Om takavvattningen mynnar i avloppet är det inte så konstigt om brunnen blir full snabbt. Det hade jag gjort om.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
O odal1978 skrev:
Det är ingen pumpbrunn. Den bilden med en pump i är en fördelningsbrunn. Men har slängt ner en pump och pumpar ur. Detta för att jag misstänker att infiltrationen ut från den kan vara täppt eller fortfarande mättad.
Om nivån är rätt i fördelningsbrunnen så borde inte nivån vara så hög i tre kam.
Det gör att de stoppar upp så fort kakan blir lite styvare, håller man bara lite koll på de så kan de fungerar.
Har du avluftningsrör i slutet på infiltratinonen med?vatten där med?

Sen som redan sagt... inget annat vatten än de från tre kam ska vara i fördelningsbrunnen

A Alexn72 skrev:
Om nivån är rätt i fördelningsbrunnen så borde inte nivån vara så hög i tre kam.
Det gör att de stoppar upp så fort kakan blir lite styvare, håller man bara lite koll på de så kan de fungerar.
Har du avluftningsrör i slutet på infiltratinonen med?vatten där med?

Sen som redan sagt... inget annat vatten än de från tre kam ska vara i fördelningsbrunnen
Vet egentligen inte ens vart infiltrationen går. Olika bud på det, men mest troligt går den under en väg och vidare. Något avluftningsrör är oklart om det finns.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Två saker:

Hur gammal är själva infiltrationen och hur ser den ut? Den kan ju behöva grävas om om den är gammal, särskilt om den ligger i lerjord med dålig genomsläpplighet.

Om takavvattningen mynnar i avloppet är det inte så konstigt om brunnen blir full snabbt. Det hade jag gjort om.
Jo, det har varit såhär sen 1969 antagligen

O odal1978 skrev:
Jo, det har varit såhär sen 1969 antagligen
Då är det nog hög tid att göra ny infiltration.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.